Saab 99 Turbo Ur-Turbo Pearl metallic Frankfurtsalongen 1977

Forum Övrigt Projekt / Min bil Saab 99 Turbo Ur-Turbo Pearl metallic Frankfurtsalongen 1977

Detta ämne innehåller 16 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-14 19:44.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare

jorgen
    Deltagare

Arbetar med att färdigställa en replika av den 99 Turbo som står på Saabs Museum i Trollhättan.
    Bilen håller just nu på att rostlagas av Andersson & Andersson i Vadstena, för att sedan lackeras i början av september hos Birkas Bil & Lack i Skänninge. Färgen kommer som vanligt från Förenade Färg i Sollentuna.
    Bilder kommer läggas upp här när bilen lackerats.

Söker hjälp med att hitta följande:

– Exteriöra TURBO märken 3 st
    – Bra Bilder på det bruna lädret på sittytorna i bilen
    – Stolar och baksäte i brunt galon
    – 99 EMS emblem på instrumentbrädan

Om någon har intressant information om original bilen och dess historia så fyll gärna på i denna tråd.

Bilen kommer att visas upp på SaabsUniteds Saabfestival nästa sommar i Trollhättan!

Bengt Åkesson
    Deltagare

Den Turbo som står på museet är väl en replika av den Turbo som någon journalist kraschade i samband med något mediajippo?

/B

William
    Deltagare

Ser fram emot bilder 🙂

topponaut
    Deltagare

@bengt Åkesson wrote:

Den Turbo som står på museet är väl en replika av den Turbo som någon journalist kraschade i samband med något mediajippo?

/B

Det är samma bil, bara med en ny front efter att den polske journalisten knycklade till nosen på den.

topponaut
    Deltagare

@Jörgen wrote:

Här har du en ny uppsättning emblem på Ebay. :CE
    Auktionen går ut om ett dygn.

– Skynda att fynda!
    :TY

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200640113298&ssPageName=ADME:L:LCA:GB:1123#ht_500wt_1130

peppes
    Deltagare

Kul!

Hoppas den blir lika fin som den som finns i Skåne :AP
    Mazer-pro-paint gjorde ett superjobb med den knepiga pärlemor-lacken.

jorgen
    Deltagare

@peppes wrote:

Kul!

Hoppas den blir lika fin som den som finns i Skåne :AP
    Mazer-pro-paint gjorde ett superjobb med den knepiga pärlemor-lacken.

Vem har den bilen i Skåneland. Finns det möjligen bilder på den???

/ Jörgen

ake svantesson
    Deltagare

den bruna klädseln i bilen är ju uppsydd enbart för utställningen..så det är inget som finns i nån mer bil,
    ren special..
    mvh åke

peppes
    Deltagare

Japp,

scannad pappersbild lånad av en polare-
    shootad vid någon form av foto-konvent vid känd byggnad neråt-
    tror de va 2005 ❓

jorgen
    Deltagare

@topponaut wrote:

@Jörgen wrote:

– Skynda att fynda!

http://www.ebay.co.uk/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200640113298&ssPageName=ADME:L:LCA:GB:1123#ht_500wt_1130

Det är en person i Örsundsbro som tydligen har ett reservationspris som är astronomiskt. Var med och bjöd med en annan person men ingen av oss fick märkena. Så istället för att pryda en bil så kanske de kommer ligga och ha det tråkigt i en låda. Någon som vet vem säljaren är, Northfly…

jorgen
    Deltagare

@peppes wrote:

Japp,

scannad pappersbild lånad av en polare-
    shootad vid någon form av foto-konvent vid känd byggnad neråt-
    tror de va 2005 ❓

Roligt att det finns fler Pearl bilar.

topponaut
    Deltagare

@Jörgen wrote:

@topponaut wrote:

@Jörgen wrote:

– Skynda att fynda!

Det är en person i Örsundsbro som tydligen har ett reservationspris som är astronomiskt. Var med och bjöd med en annan person men ingen av oss fick märkena. Så istället för att pryda en bil så kanske de kommer ligga och ha det tråkigt i en låda. Någon som vet vem säljaren är, Northfly…

Jag vet inte vad ett astronomiskt pris är i dagsläget, men för 3 år sedan köpte jag en begagnad uppsättning för 2.000 kr.
    Grill- samt bakluckeemblemen är otroligt svåra att hitta nuförtiden.
    Jag skulle tippa på att en komplett uppsättning nya emblem borde gissningsvis betinga ett värde av 5.000 kr.
    Som exempel såldes på SAAB-festivalens marknad förra året nya sidoemblem för 1.500 kr styck, och dessa är lättast att hitta.

Som finansmäklare måste jag säga att ”ha emblemen i en låda” har varit betydligt bättre än att ha gått in på aktiemarknaden det senaste året i %-avkastning räknat på OMX-index.

– Lycka till i ditt letande!

plankan
    Deltagare

@peppes wrote:

shootad vid någon form av foto-konvent vid känd byggnadneråt-
    tror de va 2005 ❓

Ser ut att vara Turning torso nere i malmö 😉

counterparts
    Deltagare

wow, museibilen upp idagen!
    Den vore great att få skåda på
    nästa festival?!…..2013? 😯

Martin
    Deltagare

När jag körde originalbilen 1997 upplevde jag chassiet som mjukare än min egen 99T. **Möjligen** var även styrväxeln av standardtyp.

@Jörgen wrote:

Om någon har intressant information om original bilen och dess historia så fyll gärna på i denna tråd.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng