saab9-3 cab

Forum Övrigt Allmänt saab9-3 cab

Detta ämne innehåller 9 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-09 13:42.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4304

    saab96-62
    Deltagare

    Funderar litepåproblem o svagheter på93 cab-00,tacksamför svar.Har en på gång..men villveta lite mer.

    #28935

    saab96-62
    Deltagare

    Hm.verkar vara en sida för pv el amazon freak,eftersom man inga svar får..eller?

    #28936

    http://forum.saabturboclub.com/ Prova på turbo klubben där är intresset för de nyare saabarna större.

    Lycka till!

    #28968

    cabmange
    Deltagare

    Nej inte skall vi skicka iväg folk till andra forum, har finns även kunskap över de nyare bilarna.

    En 9-3:a skall man först öppna huven på och se om det sitter en röd eller en svart DI-kasett.
    År den röd så har man en sk T5-motor som är i princip odödlig, är den däremot svart så har man en T7-motor.
    T står för Trionic motorns styrsystem.

    Är det en T7:a så kan den ha oilsludge problem som är känt från media tidigare. Problem som då kan uppstå är kamkedje rassel och motor ras. Det bästa är att mäta hur långt kedjesträckan har kommit ut, runt 17 mm vill jag minnas så behöver det åtgärdas.

    Eftersom dessa cabbar har rullat som bruksbilar pga de är bra som vinterbil m,m så kan allmänna 9-3 problem finnas.

    Rostiga bromsrör är relativt vanligt och även rostiga fjäderben, eller typ styraxelhus som de kallas. Det finns en operation farmtagen med en hylsa framtaget som en lösning, annars så får man köpa nya och de är dyra tycker jag, runt 7 papp till en viggen. Bromsrör är ju en relativt billig reparation. När man ändå kollar på bilen titta hur den ser ut under, rostskyddet är inte det bästa och det kan ha börjat komma rost i kaross skarvar och så där under.

    AC-funktionen är ofta sämre, det finns en magnetkoppling till pumpen som brukar skära, det går att bara byta kopplingen. Det finns också en kortare drivrem som går att använda när den skär så man kan åka vidare.

    Pixelfel på färddatorn är ett vanligt problem att man inte ser vad det står. Går att lösa med instruktion som finns på nätet.

    Cabben i sig fungerar bra på dessa bilar men vissa sensorer vid bågarna kan strula. Och tänk på att det är ett slutet system så någon olja skall inte saknas, det kan märkas att cabben tvekar vid ner och upp tagning.

    Sedan så har denna modell ett beteende som brukar kallas som att en beter sig som en kåt snok på vägen, chassit från början är ett gammalt opel chassi med en astra bakvagn. En sats med nya fjädrar och dämpare kan hjälpa till och nya bussningar i framvagn, sedan finns det en kraftigare klämma till styrväxeln som hjälper till att få stabilare styrning.

    Men annars så är den en charmig bil som man kan glädjas av både under varma sommardagar och även kalla vinterdagar.

    Magnus

    #28979

    William
    Deltagare

    Bra info Mange! Är själv lite sugen på att ersätta Jeepen med en og 9-3 cab. Hur är ljudnivån på långkörning med sufletten uppe?

    Wheeler dealers hade en 9-3 Cab med i senaste säsongen, finns upplagt på Youtube i 4 delar,
    Del1:
    http://www.youtube.com/watch?v=tn01NCVLPcY

    #28980

    cabmange
    Deltagare

    Ljudnivån är ok, själv har jag en Viggen med avgssystem som ger ett välbehagligt ljud. Det man kan störas av är vindbrus framförallt sidorutornas framkant men är det störande cabba ned och njut:)

    Magnus

    #29085

    saab96-62
    Deltagare

    TackMagnus för bra tips ang cabben/stefan

    #30719

    mojje
    Deltagare

    Om man då är sugen på att införskaffa en av just VIggen versionen som du har, är det något ytterligare man bör tänka på?

    ng9-3AeroCab, OG900 T16, og900Cab (projekttråd motorbyte)

    #30721

    cabmange
    Deltagare

    @mojje wrote:

    Om man då är sugen på att införskaffa en av just VIggen versionen som du har, är det något ytterligare man bör tänka på?

    Hej

    Det första du skall tänka på vad skall du ha den till?. Skall man ha Viggen och trivas med den så måste man förstå själva iden med den.

    9-3:an är inte det nyaste chssint direkt, princip ett -80 tals Vecrtra chassi med en bakvagn från en Opel Astra.

    Sedan tar men ett i mina ögen ett mycket snyggt spoilerpaket och designar en mycket härlig inredning som finns i svart/svart, svart/blå och svart/orange.

    Att sedan sänka ner en vridmoments stark motor med mycket effekt är som typ kronan på verket att göra en galen produkt.

    Motorn är för stark för det chassi som den tillverkades, skall man accelerera fullt bör du vara på ett flygfällt, den beter sig som en kåt snok på vägen vid fullgasväxling.

    Med den bakgrunden skall man fatta beslut är detta något för mig/vad skall jag ha den till.
    Montera ett annat chassi lite andre bussningar och en annan klämma till styrväxlen vid infästning på torpedväggen så har plötsligt detta hopplösa fall blivit riktigt körbar. Sedan måste du byta systemet till en racekisse med 3 tums rör för att få den att andas, original stryper och dess kararaktär kommer inte fram. Själv har jag också feritta 2,5 system som gör att man lägger en ljudridå bakom sig inte är långt från 2t väljud.

    Själv trivs jag varje stund jag tar en tur med min Viggen, jag ser genom fingrarna över dess brister. Skall du ha en mer perfekt bil så är NG9-3 ett bättre och mycket tråkigare allternativ 😆

    Sedan har den samma punkter som vanliga 9-3:or.

    – bromsrör bak kan vara rostskadade
    – opel konstruktion av handbroms kan strula
    – AC pumpen / AC som ej fungerar.
    – Oilsludge problem, (fast de flesta har nog fått oljan bytt regelbundet)
    – bensinpump som är knökig att byta om man inte gör ett hål i golvet.
    – rostiga styraxelhus. (Fjäderben) unika för Viggen glöm beg och finns nya kvar?
    – luftläckage vid lister/ruta.
    – Cab mekanismen är hydralisk men vissa sensorer kan strula, 5:e bågen är vanlig.
    – trög koppling är standard, den är inte slut
    – finns viggen instrumentplattan kvar. Kostar typ 10 papp ny och bör finnas med.
    – Stötfångare är känsliga för sprickor, går att laga med kommer spricka upp igen. ny kostar runt 6000 kr.
    – pumpen till bromsservot kan lägga av. Unika för Viggen med vinklad behållare. Finns nya på Speedparts för 3000 kr.(400 kr på Saabfestivalen 2007)
    – pixlar på sidden som övriga Saabar av dessa årsmodeller.

    //MH

    #30724

    svarvaren
    Deltagare

    Abbot Racing har tagit fram Viggen Rescue Kit det finns även lösa delar här i Sverige på tex Speedparts.

    /Owe

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng