Saab900s trasig värmefläkt

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 Saab900s trasig värmefläkt

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2016-01-24 21:15.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare

Samuel Olofsson
    Deltagare

Tjäna!

Jag har en gammal Saab900s från 1996 som värmefläkten (troligtvis) har lagt av på. Själv har jag i princip noll koll på bilar och var tidigare idag på en typ av (gör-det-själv-skrot) där man fick ta loss reservdelarna själv, jag tyckte det var över min förmåga att få ur den ur bilen så vänder mig nu till er här.

Är det någon som har bra erfarenhet av att byta värmefläkt på en Saab900? Och eftersom jag inte tittat på min fläkt än så är jag inte helt säker på om just fläkten har skärt. Det kommer iaf varken värme eller luft när jag startar klimatanläggningen vilket gör att det blir väldigt immigt i bilen. Jag ringde mekonomen idag oxå och de ville ha 2700kr för en ny fläkt sa de, vilket jag personligen känner är långt utanför min budget. Har tittat på en del sidor som säljer begagnade reservdelar och hittat betydligt billigare.

Dock när jag hörde av mig till en skrothandlare så sa han att jag måste kolla vilket individnummer som står på min värmefläkt i min bil innan jag väljer reservdel. Och eftersom jag inte vet hur man får ut fläkten själv eller hittar något om den på nätet så är problemet ett stort faktum. Är det någon som vet vilket nummer som står på fläkten i en Saab900s från 96? Och om det kan vara den det är fel på? Om det är svårt att byta? Etc etc. Många frågor!

Mvh Samuel.

skumberg
    Deltagare

Individnr kan ja inte hjälpa dig med, men att få ut å hitta fläkten kan ja.

Du får ta bort torkarna, sen när du har huven öppen sitter de en lång plastskiva vid framrutan, ta bort gummillisten på plåten i motorrummet och ta bort skivan.
    Där under sitter kupefiltret och under de fläkten.

Tips är å kolla säkringarna innan du river, sen kan man nolla klimatanläggningen genom att hålla in auto och off knapparna samtidigt.
    Då kan du även få fram ev felkoder.

Lycka till!

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng