Saknar ni goda tiden med Saab på 90-talet?

Forum Övrigt Off Topic Saknar ni goda tiden med Saab på 90-talet?

  • Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-18 19:29 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25684
    turbolamko
    Deltagare

    För det gör nämligen jag, även om man inte hade körkort och bara var ett litet barn så kändes tiden med Saab myycket roligare när man speciellt fick åka OG900 varje dag året runt vare sig det var en Turbo eller en vanlig ”i” modell. Roligast var det att få åka OG900 T16 Aero – 88 som pappa hade då, användes endast sommaren och den gick som ett skott!! Dessutom så var Saab kriser inte farliga alls så vitt jag såg detta… Om man jämför med nu!

    För nu får man hoppas på ett bra Saabår 2012 och att de löser krisen trots att de är mycket nära konkurs.

    Tänkte det vore roligt att dela med sig av sina egna minnen, vad för minnen har ni från gamla tiderna med Saab?

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #188403
    longjohn61
    Deltagare

    Skickar en bild från min första saab tyvärr en dålig men det går att se vad det är 😀
    Kommer nog aldrig glömma denna 😉 Köpte den november 86 med 12000 mil det var även min första Turbo bil 😀 en 99Turbo ska se om jag kan få fram bättre bild fanns ju ingen digital kamera då 😆

    Mvh Nisse

    #188410
    esak
    Deltagare

    Fin bil där Nisse!

    Själv är jag uppvuxen med Saab. Släkten har genomgående (på båda sidor) sällat sig till skaran som valde Sveriges mer individuella alternativ. Genomgående har det handlat om bilar utan motormässiga anspråk, men när farfar under tidigt 90-tal köpte en 5d og900 S var det nåt helt annat. 145 ystra hästar är verkligen moderat med dagens mått mätt, men då, från baksätet på kurviga grusvägar med en omisskännlig og900-doft som en parfym i kupén, kändes det verkligen som att det gick som fan – helt enkelt.

    Men mest minns jag nog ändå avgasljudet på tomgång från denna bil. Dagens piratsystem efterliknar dåligt gurglet ur SAABs originalsystem. Månne det vara ljuddämparen som skiljer? Hur som, än till denna dag känner jag genast igen ett ”äkta” system. Jag hade ett sånt på min förra, röda S men den såldes i våras.

    När jag kom i första-bilen-tankar föll valet till sist på en t8 Special, och sen dess har det blivit ett gäng Saabar.

    Jag håller med trådskaparen, SAABs tid var under 90-talet och kanske ännu mer 80-talet. För en turbofetischist som jag och många med mig, känna det hårt att konstatera att vi förmodligen aldrig kommer att få uppleva en sån tid igen. Hade så gärna velat vara med under glansdagarna när Saab Turbo var det fetaste man kunde ha och äga (och köra!).

    Fler anekdoter?

    //Isak.

    #188418
    prostreet
    Deltagare

    Saab har funnits med mig en längre tid. När jag var född, 1991, så hade Pappa en Opel. Ascona tror jag. Han har haft mycket Opel innan det, Manta. Men den totalkraschade hans tjej första dagen. Men det var långt innan jag föddes.

    Men runt 1992-1993 där så köpte Pappa en sprillans ny 9000 CS när den kom i faceliften. Mamma tyckte den bilen var alldeles förstor. Så den behöll han inte länge. Denna byttes senare mot en NG900. Det är nu jag börjar minnas även. När vi hämtade bilen. För jag var med och hämtade denna nya NG900.
    Det utbyttes dock snart mot akut läge i bilhallen. Jag, ca 3 år var helt försvunnen. Så all personal sprang och letade efter mig.

    Jag hade gått och satt mig bakom ratten, på en Opel. 😳 Så där hittade de mig sen. Men tillbaka till Saab.
    NG900:an var förliten, enligt mamma. Haha. Så tillbaka till Saab ÅF och leta ny bil. Denna gången en ny 9000 CSE 2,3 MY 1993-1994. En vit.
    Dagen vi kom hem med den, kom våran granne och tittade på bilen. Som körde en 9000 1991 CC, dvs. gamla fronten.
    Pappa berättade i efterhand att de första jag sa till honom när han kom: ”min pappa har en finare bil än din”. Svaret var i något med: ”det vet jag”.
    Hehe.

    Denna bil byttes senare mot 9-5:an vi än har idag. Tur var väl det, då växellådan totalhavererade två veckor efter försäljning. Och några månader efter försäljning gick kamkedjan av. Totalhaveri.
    Den bilen är idag skrotad. De roliga är dock att den röda 9000 CS är kvar i trafik.

    Min första kontakt med OG900 var när jag cyklade till skolan. Var en kille som bodde på landet. Som fick skjuts av sin mamma till skolan i en OG900.
    Jag tyckte den bilen var så ful. Främst pga. att torkaren såg ut att ta så lustigt på förarsidan, pga. rutan.
    Och ”Saab galningen” som jag kallade honom. Min granne. Ni som vet vart jag bor, vet troligtvis vem denna ”profil” är inom Saabvärlden. Jag tänker inte nämna hans namn här.

    När det sedan var körkortsdags letade jag Saab turbo. OG900, NG900 och 9000. Min OG dök upp några km utanför stan. Så att åka kolla på den var självklart. Och jag slog till. Efter det följde många många många timmars renovering för att nå nuvarande skick. Men det var det värt. Idag är jag helt såld på OG900.

    ”Tack för mig”. 😀

    #188422
    turbolamko
    Deltagare

    Har dessutom även dessa minnen som jag berättat om när vi hade förutom Aeron en OG900i 2D sedan av 1988 årsmodell i ett år efter min födsel, men 1993 så byttes den in mot en 900i 3D av 1987 årsmodell istället då det visade sig att barnvagnen inte fick plats i sedanen. Men allra roligaste minnet var 1996 då pappa åkte till Kongahälla Bilcity i Kungälv och la en order på en NG900 SE 2,0T som fick ALL utrustning förutom taklucka, den och Aeron användes bara sommartid. 1998 sa vi farväl till båda OG900or då vi köpte en NG900 2,0i 1994 årsmodell som var en riktig skitbil, krossad spegelglas på höger solskydd vilket resulterar att den måste varit med en olycka en gång i tiden… Bara krångel och krångel, vi såg till att använda våran fullutrsutade NG900 Turbo så fort sommaren kom och vi skulle åka på långfärder då den aldrig haft krångel under den tid vi haft den. Saknade att åka OG900 jättemycket faktiskt och jag är bara mer och mer sugen fortfarande på dessa faktiskt… 2004 så fick mamma körkort och hon tog alltid våran Turbo vi hade och körde den istället pga allt krångel som skitbilen hade. 2005 så byttes våran NG900 1994 AKA skitbilen in mot en OG9-3 2,0t Polar Edition, fan va skönt det var att slippa den säger jag bara!! MEN… 2006 så var far med i en dödsolycka och där var det inte bara emotionella och psykiska humöret sämre 😥 Vi sålde våran familjeklenod, dvs NG900 1996an som far köpte helt ny för att ha råd med begravningen… Riktigt synd, jag hade hellre viljat ha den kvar, den var 110% rostfri, även under fanns det inte en enda fläck och hundbenen var som nya, och samtidigt hade den bara gått 5800 mil!! Ni läste rätt på miltalet… Samtidigt var det en av minnena kvar från fars tid också! Så mitten på 2000-talet så började jag själv hata mitt liv dessutom så… Nä nu vill man inte bli för deprimerad av detta men livet ska väl ordna upp sig nån gång…

    Därför fastnade jag för OG900 men även NG900 trots allt… Men den NGn jag har nu är det inget större krångel med trots sina 34000 mil 🙂

    Bilar:
    2x og900: 1x og900 T16 LUX 1984 45000 mil (sommarbil/finbil nr 1), 1x og900s 1990 (till salu)
    Ng9-5 Aero BioPower XWD 2011, Mackan steg 3 ca 340-350 hk(bruksbil sommarhalvåret)
    Ng9-3 Aero Nevs 2014 1500 aldrig vinterkörd mil (sommar/finbil nr 2)

    #183267
    Raffe
    Deltagare

    Saab på 80 – 90 talet 😀
    Jag har åkt mkt Saab i mina uppväxtår, pappa jobbade på J&Es i Märsta på slutet 60 början 70 talet.
    Därför har jag något sorts drag till Saab, något som ingen i min närhet kan förstå.
    På jobbet t,ex svär dom bara över Saab, ”djävla skit bil” själv kör dom t,ex Audi, alla ärliga vet ju hur bra dom är, 😐
    jag har ägt 8st Saabar och ingen av dom var så mkt på verkstan som min Audi från 2006 var! 😕
    Rättare sagt, 2 av mina saabar var in en sväng, 9000 bytte tändningslås, 9-3 bytte expansionskärl (skyller på Opel).
    Visst jag har haft många andra bilar men alltid återvänt till Saab, det ligger som alltid i bakhuvudet.
    Har jag ägt en Honda så har jag alltid sneglat på alla saabar jag mött. 🙄

    Min första Saab köpte jag 1989 det var en 1987 T8 2D, den var dyr tyckte jag men stack ut jämför med mina kompisars Bmw 323,
    Min andra Saab köpte jag 1990 det var en 1985 T16 Aero, försäljaren annonserade ”en 900 med 9000 motor”
    åkte och tittade, köpte den direkt, vilken bil! 😛
    Om jag hade vetat vilken ikon det skulle bli! 3tums avgas, stora vingen, Silver.
    många av kompisarna var intresserade och imponerade (men man kan väl inte köra saab!) 😮
    senare blev det en 9000 T16 1990, det är nog den Saaben jag har varit mest nöjd med, eller var nog mest allsidig.
    den hade jag längst, en resa på 110 mil kändes som ingenting.
    Nu äger jag 2st 900 T8, och man får vara ärlig, vilka fina väg bilar! än i denna dag. Känns som man kan köra hur länge som helst.
    Dom var låångt före sin tid.

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

    #189188
    henrikg
    Deltagare

    @T8special wrote:

    Min andra Saab köpte jag 1990 det var en 1985 T16 Aero, försäljaren annonserade ”en 900 med 9000 motor”

    Oj oj vad fin den ser ut på bilderna, hur långt hade den gått när dom togs? 🙂 Ser ut som precis som jag ska ha min när jag är klar, Jag tror jag sparar dina bilder så länge 🙂

    Har du fler bilder?

    Mvh
    Henrik

    #189202
    joh900
    Deltagare

    Finns nån av dina gamla bilar kvar vid liv idag? Tänker främst på Aeron coh T8 sedanen. Såg riktigt fina ut när du hade dem, men såklart, det var ju ett tag sen… Så om de finns kvar idag så lär de nog kanske inte riktigt va samma skick. 🙁

    Kan väl tilläggas att jag är uppväxt de två första åren med en indigoblåmetallic 99 GLi -81, sen köpte pappa en ambassadblå 9000i -89 med AC och mörkgrå skinninredning (barn och inga bakdörrar är lite osmidigt…). Han köpte den 1991, har för mig den rullat drygt 3000mil när han köpte den. Hämtades utanför Göteborg har jag för mig och priset var nånstans kring 90 000kr. Denna bilen hade han fram till november 2004 då han bytte till en 9000 CDE 2,3T -96 som han har kvar än idag (rullar numer som vinterbil).

    Den ambassadblå historian finns faktiskt kvar i registret än… men avställd sedan 2007. När han sålde den 2004 så fanns det varken bakskärmar, dörrar eller framskärmar kvar på den pga rost. På 13år i pappas ägo kördes den bilen 35 000mil… En bränslepump vid 20 000mil, ett pinjonglagerbyte vid runt 25 000mil efter en sommar med husvagn… Och ett bromsservo (sitter inte så bra placerat… rostar satan), det var det som gjordes utöver servicepunkter så det får väl anses ganska godkänd ändå. 😛

    MVH

    #189505
    Raffe
    Deltagare

    ursäkta att jag inte har svarat tidigare,
    Ja dom var jätte fina båda dom bilarna, men dom var ju bara 5-6 år när bilderna togs.
    Tror dom hade gått ca5-8tusen mil.
    Jag har lagt in några bilder till, men det är allt jag har på dom tyvärr 🙁
    Det fanns ju inga digitalkameror då, knapp några mobiler, 🙂
    och dom mobiler som fanns hade inga kameror, man orkade väl precis bära dom. 😆
    Men jag undrar vad dekalen på skärmen var, ”Executive” stod det på den,
    och att listerna på kofångarna är svarta, brukar dom vara det?
    Sedanen ägs av en skrotningsfirma, avställd 2004, inte så länge sedan. den är väl antagligen skrotat då. suck. 🙁
    Aeron är avställd 2005, så den lever nog. 😀

    Saab 96 -67 (såld)
    Saab 900 T8 -86 (såld)
    Saab 900 T16 Aero -85 (såld)
    Saab 9000 T16 -90 (såld)
    Saab 99 -84 (såld)
    Saab 9-3 2,8T Aero BSR -06 (såld)
    Saab 900 T8 Special -89 (såld)
    Saab 900 T8 STT Special -89 (såld)
    Saab 96L -75 (såld)
    Saab 9-3 2,0t SE -01
    Saab 9000 Aero 2,3turbo -97

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng