Servo olja 1990 16v i og900
Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Servo olja 1990 16v i og900
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2023-11-02 08:17 av
Martin.
-
FörfattareInlägg
-
Hej allihopa! Jag har en gammal og900 med 16v sugmotor. Denna bil har vad jag tror är dålig vevaxelpositions sensor och jag har börjat riva för att byta denna. Har klurat ut att jag ska klara det från undersidan om jag tar bort ett rör med slang på servon. Då kommer dock servo oljan att rinna ur.
Min fråga är om jag kan använda oljan på bilden till att fylla på igen när jag är klar? Om inte, vilken olja ska jag använda? Hur mycket går det åt?
Tacksam för alla relevanta kommentarer!!!
Attachments:
oktober 31, 2023 kl. 01:30 #511830Det är rätt olja. På frågan om hur mycket det går åt. Är det tråkiga svarat, att det beror på hur mycket som rinner ut. Man kan ju klämma slangarna som går från behållaren. Så rinner det inte ut så mycket.
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Det är rätt olja. På frågan om hur mycket det går åt. Är det tråkiga svarat, att det beror på hur mycket som rinner ut. Man kan ju klämma slangarna som går från behållaren. Så rinner det inte ut så mycket.
Tack så mycket för bra svar!!! Jag kopplade av en slang på servon och lät all olja som kom, rinna ur. Detta då jag tror det är bra att försöka få i så mytcket färsk olje som det går.
Vet du hur mycket det går åt på ett tomt system?
Mvh Martin
Anonymnovember 1, 2023 kl. 15:25 #511855Tack för jättebra svar!!! Jag ska göra precis som du säger!
Mvh Martin
Sedan när du fyller på/i den nya servooljan –
så gör du om samma process innan du starter upp motor.
På detta sättet undvikar du att pumpen evt går kortvarigt ”torr” –
innan du uppnår rätt nivå i behållare 🙂
1 användare tackade författaren för det här inlägget.
Undrar dock en sak till: Jag har bytt vevaxelpositions sensorn på denna bil och såg att denna kunde justeras litegrann. Jag har enbart satt dit den och skruvat fast den. Är det någon fara för att remhjulet tar i sensorn på detta vis? Remhjulet gick fint att sätta dit.
Tacksam för svar!
Mvh Martin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.