Skillnad 99-900

Forum / Modellspecifika forum / 90/99 / Skillnad 99-900

Visar 16 inlägg (av 16 totalt)
  • Författare

Av min erfarenhet så är det under årgång 86 som man ändrade till de grövre inre knutarna. Även jag har av någon konstig anledning skrotat ner en och annan saab i mina dar, och vad jag direkt kom att tänka på när Walle nämnde årgång 85 med större knutar kom jag att;
      Man kan ha BYTT låda, och något som jag också märkt är att det är långt ifrån alla som förstått att man kan byta medbringarna för att ändra storleken. Möjligheten är ju därmed att dom även bytt axlar. Möjligheten att det är på de viset finns ju åtminståne 🙂

900ans ruta är drygt 3cm högre, vi som sysslar med sveriges idiotsport Folkrace använder ju de rutorna till 99orna också eftersom att det börjar bli lite ont om beg 99 rutor, men lösningen ”Mycke silvertejp å stålband fastsatt med snabbskruv” funkar inte lika bra i trafiken.

Bärarmarna är desamma, det är väl just fästena (namn på dessa?) som skiljer sig mellan 99/900, går ju lätt att byta eftersom att dom är fastskruvade på länkarmarna.

Drivaxlar, ett hiskeligt problem att hitta rätt i den djungeln 😉
      Själv brukar jag plocka kompletta drivar (med nav å hela köret) och det har alltid fungerat för mig. Att plocka över kompletta 900 drivar till 99an är busenkelt på de viset.
      Skillnaderna är just yttre och inre knutar, pga olika längder och splinse. (staving?)

Styrväxel är helt olika, 99ans sitter med klämmor ner i karossen medans 900ans har gjutna ”öron” som man bultar fast genom. Personligen gillar jag inte den lösningen på 900an eftersom att man knäcker dom öronen så lätt, men man kör ju inte folkrace i trafiken som tur är 🙂

Dörrar passar rakt av, som det nämnts tidigare.

Det är min erfarenhet av ämnet.

Visar 16 inlägg (av 16 totalt)
    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.