"Skitbeläggning" i tanken.

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 "Skitbeläggning" i tanken.

Detta ämne innehåller 10 svar, har 7 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-06-13 14:13.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4202

    08-masen
    Deltagare

    Svejs allihopa, Jag behöver tipps på något bra sätt att rengöra tanken utan att skära upp den.
    Jag köpte en pärla som blivit påkostad massor och nylackad. Därefter stått 10 år i en lada pga sjukdom. Den hade NU fått ny bensinpump och slangar och filter. eftersom den var ”svårstartad” Färden hemåt gick bra i 10 mil sen fick den ingen bensin. Visade sig efter hembogsering några mil att det var stopp i bränslefiltret. Bytte det och den gick cirkus en mil. Nu är det stopp igen och det blev att ta ut tanken och kika i hålet för tankmätaren. (Tankarmaturen ser för bedrövlig ut, rost och beläggning.) Inne i tanken är det ”smetbeläggning” som måste bort. Pumpen blir att byta igen då den är modern = ej isärtagbar.
    TIPPS MOTTAGES !!
    Funderar på kokhett vatten med en massa maskindiskmedel i och skaka som rackarns. Försöka borsta och skrapa det lilla som man når i armaturhålet. Ett antal gånger och avsluta med bensinsköljning. Tri och fptogen löser för dåligt. Vet att man får gott resultat när man kör motordelar i diskmaskinen, men här är det ju inget tryck på blandningen.
    Kom igen med några förslag.

    #28508

    hotrodder
    Deltagare

    Jag brukar vräka ner ett par nävar muttrar och riktigt elak avfettning sedan snurra, skaka, vrida vända. Har även riggat och spänt fast en tank i en betongblandare som fått stå och snurrat med ovan beskrivna blandning i.

    #28514

    08-masen
    Deltagare

    @hotrodder wrote:

    Jag brukar vräka ner ett par nävar muttrar och riktigt elak avfettning sedan snurra, skaka, vrida vända. Har även riggat och spänt fast en tank i en betongblandare som fått stå och snurrat med ovan beskrivna blandning i.

    Tackar för första snabba tippset !
    Har varit inne på att ta ett par nävar rena vassa stenar 2-2,5 cm stora och härja runt med. Betongblandare finns tyvärr inte tillgänglig.

    #28515

    Janne Hagnell
    Deltagare

    spänn fast tanken i en annan bil och kör fort på en dålig väg, kanske…? :ID

    #28661

    mats a
    Deltagare

    Jag hade samma problem i tävlingsbilen. En annan tank fick bli lösningen. Undrar om behovet av tankar är så stort att SSK skulle kolla vad det skulle kosta att tillverka nya 96-tankar. Då kunde man ju ha en option utan skvalpplåt och med plats för tankskum. Kanske ett löst skruvat lock med packning…

    #28671

    putsarn
    Deltagare

    En universal SAABklubben-tank passande både tvåtakt och v4 skulle ju vara något.

    Men givetvis är det dyrt?

    Ang rengöring så är väl Aceton eller dyligt bra att rengöra med och sedan rostborttagning
    ex. fosforsyra (produkten ”X-rost” bland annat)
    Sedan skydda med Eastwoods produkter (gas tank sealer typ.)
    Sök och du skall finna.

    #28678

    phermansson
    Deltagare

    Ställkostnader, CAD och liknande kostar givetvis pengar. Ska det gå att räkna hem måste man ju kunna sälja ett antal till rimligt pris. Men en sån här tank är väl å andra sidan en ganska enkel konstruktion? Sen dök det upp tankar (!) om plasttankar och universaltankar också…

    #28767

    putsarn
    Deltagare

    Nu snackar vi!

    Att låta tillverka en universaltank i plast kanske är billigare och säkrare?

    Men, 3-4st blir ingen stor order såklart.

    Bra ide dock. Jag får kämpa vidare med min originaltank.

    #28771

    Plasttank till ett vettigt pris är klart intressant!

    #28772

    phermansson
    Deltagare

    Det finns ju en del tankar att köpa på eftermarknaden redan… En fråga är ju om det skulle gå att hitta nån som passar? Kanske får ut och mäta lite.

    #28777

    Startat ny tråd specifikt angående plasttank. http://forum.saabklubben.se/viewtopic.php?f=7&t=558

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng