Skogsfynd 96 1966 TT
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2014-12-15 07:16 av
vidar.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
En vän var ute och promenerade för ett tag sen när hon gick förbi ett skjul i utkanten av ett industriområde där hon hittade ett lite oväntat fynd.

Efter att ha ringt runt till kommunen som äger marken, riksarkivet för att hitta ägaren, div myndigheter för att hitta släktingar, osv så vet vi nu ganska mycket om bilen. De kvarlevande släktingarna verkar inte intresserade av att ta hand om den och kommunen verkar vilja få bort den från sin tomt.

Den har stått avställd sen -81 men skjulet verkar ha hållit ihop tills för nåt år sen. Bakre kofångare och bagagerumsplåt är bara skräp men resten av bilen är oväntat bra. Taket är lite intryckt i mitten där skjulets tak rasat in men det ser ut att räcka med att trycka från insidan.Inredningen ser helt ok ut förutom en spricka i sömmen vid förarsätet och baksätet ser ihopsjunket ut.

Jag har ingen vidare koll på tvåtaktare men det ser ut som trippelförgasare och det stämmer väl med -66a som bilen ska vara?

Inredningen ser ju märkligt ren ut.

Nu uppstår ju frågan – vem ska ta hand om den? Jag har inte tid/ork/pengar just nu men tycker att det vore synd om kommunen klassar den som miljöfarligt avfall och bara fraktar bort den. Jag tar gärna reservdelar från den (inredning och front) men det är inte livsviktigt. Vill dock gärna ha någon slags ersättning för all tid som lagts på efterforskningar. Vill ingen ta hand om den så rensar jag av det jag behöver och ringer sen kommunen.
Den behöver nog bärgas bort av traktor eller liknande. Jag provade att fästa en kedja i bakaxeln och dra med ett kedjeblock mot en stor sten i närheten men fick den inte att röra sig då däcken är helt platta och väldigt vana vid att stå still på samma ställe.
december 4, 2014 kl. 01:17 #200066Vore mkt trevligt om någon här kunde rädda bilen åt eftervärlden. Ser ganska intakt ut åndå! Värd att på något sätt bevaras även om underredet kan blivit rätt rostigt där i skjulet–eller hur var det Vidar, var den hyfsad även där?
Hur som helst, kan bistå med lite tips här, hur den enkelt kommer på rull ut ur skjulet.
Save it now, någon?
@uffepuffe wrote:
står Hovmantorp på address ligger väl i Växjö området
Jag bor i skogen utanför Hovmantorp men bilen står några mil nordost härifrån. Är lite kluven till att lämna ut exakta adressen, det kan lätt bli så att någon får för sig att länsa bilen och lämna ett värdelöst vrak kvar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.