Forum › Modellspecifika forum › 95/96 TT › skrotad bil åter till register, hur?
- Detta ämne har 10 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2004-01-02 19:32 av .
- FörfattareInlägg
- 1 januari, 2004 kl. 15:44 #10086
Jörgen Johansson-Schauer
DeltagareHar hittat en mycket fräsch trubbis på en skrot.
Förre ägaren lämnade in bilen och skrotfirman har redan hunnit skicka in skrotningspapprena.
Tycker detta vore ett helgerån att skrota denna bil, så hur gör man för att kunna få in en sådan i bilregistret igen. Firman säger att dom inte kan sälja hela bilen till mig, men delar.
Kan man köpa tex motorn för sig och resten försig???. Hur funkar det med chassienummret? Måste bilen få en helt ny identitet? Nytt chassienummer alltså.
Tacksam för snabbt svar har till efter 13helgen på mig. Sen går han till press… Hemska tanke.
Jag vill rädda denna trubbis till eftervärlden1 januari, 2004 kl. 16:10 #72197ola backer
DeltagareHej !
När Jag var ung hittade jag en gång en mkt fin Oxxl Rekord 62:a på den lokala bilskroten, jag fick köpa hela bilen, men dom skulle skära bort chassienummret bara så att jag inte skulle kunna köra med den ( den var körbar!), men skrotsnubben orkade inte skära bort det och tog fram mejseln och ristade in ett stort X över det istället.Hemma väntade en exakt likadan bil i både kulör, årgång och inredning, fast med MYCKET stora rosthål i.
Det blev så att säga ett litet karossbyte, chassieplåten skuvades över och nytt chassienummer skrevs in med vibrato-penna precis som orginal, sen var det bara att åka till besiktningen! Sen att jag fick 18 2:or där bekymrade inte den långe tonåringen, på den tiden hade man ju all ork och tid i världen att fixa sånt! Rekorden och jag hade sedan ett fint förhållande under många mil och år.Nu menar jag inte att man borde eller får göra så här, men som jag såg det då så räddades en opel till eftervärlden och den gamla objektet hade ju aldrig kommit ut på vägarna ändå, den blev förövrigt omtyckt donator till andra oplar i staden.
Häromåret var jag på en veteranträff och fick se mitt gamla opel-regnummer, på en helt annan opel 61:a……
Lycka till / Ola B Linköping
1 januari, 2004 kl. 18:53 #72198stefan
DeltagareVad jag vet så går det inte att återföra en bil som är skrotad idag så att säga. Skillnaden är om den bara ramlat ur registret för då går det att få tillbaks den. Karossbyte är inte lagligt och det är därför de inte får sälja en hel bil som är skrotad men det brukar gå bra om man delar karossen i två bitar. Kapa i vindrute stolparna och i golvet så kan man ju faktiskt svetsa ihop den igen eller använda bitarna till att laga sämre bilar. Att laga en bil på detta vis är lagligt så länge man kan anse att huvudidentiteten ligger i den del som är kvar från befintlig bil. Visst kan man tycka det är fånigt att det går till så här men det är antagligen en liten gråzon här de är rädda för och stulna bilar används ofta till dylika operationer där identiteten flyttas över bara.
1 januari, 2004 kl. 21:33 #72199Bengt Åkesson
DeltagareKarossbyte måste vara lagligt. Min V4a -68 har ”ny” kaross från Saab modell 1978. Alltså ingen kaross från skrotad bil utan en från Saab. Den var avsedd för högerstyrning (Posten) men blev aldrig byggd.
Reservdel som reservdel eller?
/B
1 januari, 2004 kl. 21:37 #72200lars andersen
DeltagareDette må jo være en typisk sak for MHRF i Sverige eller LMK i Norge. Det er jo en viss forskjell på å få registert en stjålet bil og redde et kulturhistorisk objekt…
Har klubben sentralt tidligere tatt opp slike spørsmål med MHRF?
Mvh
Lars Fredrik2 januari, 2004 kl. 14:29 #72201mats a
DeltagareJag kom överens med följande lösning med en skrotfirma en gång:
En sned och knölig trubbnos (=skulle aldrig bli bil igen) tog jag hem en tid. Hemma på gården skruvade jag av allt av värde (=det mesta) samt kapade av karossen tvärs jämns med b-stolparna. Skrotaren fick tillbaka bakänden och några hundralappar. Nu står fronten bredvid en lämplig donator i form av en V4-ända att sätta ihop vid tillfälle. OBS att donatorn är inregad och typas om för TT.2 januari, 2004 kl. 16:01 #72202stefan
DeltagareDet är möjligt att det är lagligt med ett karossbyte om man kan visa att man köpt en ny som reservdel men det hör knappast till vanligheterna………jag vet iallafall efter en tid som bilplåtis att ursprungsidentiteten kan försvinna om man så att säga byter kaross istället för att laga. identiteten sitter ju så att säga i karossen och försvinner för mycket av den så bygger man faktiskt en ny bil hur tokigt det än låter. Det är ju samma regler mellan ombyggda resp amatörbyggda bilar också, byter man för mycket så kan det bli en gråzon om den räknas som ombyggd eller amatörbyggd även om alla kan se att det är tex en saab99 eller vad som helst. säg att du skulle ställa en 99 kaross på nåt annat chassi, jag tror knappast man skulle få igenom den som saab trots att du har identiteten från densamme. Nu var det inte det här frågan handlar om men i det stora hela så är det därför man inte får köpa en hel bil på skroten. men det torde som sagt gå bra om man kapar isär den för då faller ju identitetsfrågan.
Sen är det en moralisk fråga om man talar om huruvida man bytt kaross eller lagat den gamla…….man behöver ju inte berätta allt !2 januari, 2004 kl. 16:31 #72203johan josefsson
DeltagareByta kaross kan man göra helt lagligt om man har kvitto på den karossen man byter med, och att det går att kolla upp vart den kommmer ifrån. 2 av mina tävlingsbilar (V4) har inskivet i regbeviset att karossen är utbytt. Ring SBP och hör hur du skall göra.
2 januari, 2004 kl. 16:53 #72204sten-arvid larsson
DeltagareMoralisk fråga eller inte!
Jag anser att det är OK om man ”hittar” en ovanlig modell i mycket dåligt skick (helt sönderrostad), men som i huvudsak bygger på en ”standardmodell” och gör en ”karosstransplantation” istället för att få en renovering som mest består av ”nya” plåtbitar, bitar från skroten och massvis med svetslagning.
Så har ju gjorts med många SAABar som i modellbeteckningen har GT, Sport eller Monte Carlo.
Engelska sportbilar kan man idag bygga upp från reservdelar och det är i princip helt accepterat i hemlandet.
Jag tycker dock att man skall vara ärlig och inte ”mörka” vad som gjorts. Detta är ju ett sätt att bringa liv i en bil som antaglingen annars måst säljas som reservdelar som hamnar i ett antal olika vagnar.
Hur mycket plåt måste man byta för att kalla det för karossbyte?
2 januari, 2004 kl. 18:15 #72205stefan
Deltagarejag kan ju naturligtvis ha fel men så långt jag vet så är det olagligt att byta kaross till en annan kaross som likaledes har haft en identitet. Är den skrotade bilen skrotad så förbinder sig skrotaren att verkligen skrota bilen ifråga och kan förmodligen bli av med licensen om det kommer fram. Att många skrotare säljer karosser till rallyåkare och sånt får stå för dem, det vet jag också att det förekommer men många tävlingsbilar har en hel del dispenser och många får inte ens färdas på allmän väg så det kan mycket väl vara en i raden av undantag. Situationen i England är som beskrevs mycket sympatisk för där är inte identiteten på bilen kopplad till registeringsnumret som här utan där kan man även sälja sitt registreringsnummer om man vill och man kan även köpa en bil på skroten och återregistera den.
2 januari, 2004 kl. 19:32 #72206enor
DeltagareMed andra ord:
I kritiska fall: återregistrera din bil i England. Importera den sedan tillbaks hit till Sverige. Problemet löst! 🙂
/Magnus
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.