Slänger snart v4an i poolen!

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Slänger snart v4an i poolen!

  • Detta ämne har 13 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast 2009-08-07 20:23 av .
Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20544
    v4robban
    Deltagare

    Jag har hållt på i snart ett halvår med min v4a ifrån -76, bytt balansaxellager. Fått ihop maskinen och sedan fått den att gå igen, var då överlycklig. För en månad sen så bara tvär dog den på väg hem en kväll, stannade och gick igång sedan endast på full choke. Så jag skruvade isär förgasaren gjorde rent bytet packning, tittade i fördelaren och bytte konding. Jag har också testat med en annan tändspole. Fick den ändå inte att gå riktigt hundra, bytte då till två portsinsug och weber och tänkte att det kan vara fel på förgasaren. Satte på en weber 32 och fick maskinen till att gå som en dröm på höga varv, men den går ojämnt på låga och sedan tvär dog den helt plötsligt igen för att endast gå på choken. Någon som har nån tanke om vad det kan vara? Jag har ställt in tändningen 3grader före enligt manualen som det ska vara på 76an. MVh uppgiven saab förare..

    #143573
    Per-Erik
    Deltagare

    Sand/Skit i bränsleledning eller tank, kass eller igensatt bränslepump/filter…

    #143578
    hotrodder
    Deltagare
    Per-Erik wrote:
    Sand/Skit i bränsleledning eller tank, kass eller igensatt bränslepump/filter…

    Präxsis min tanke oxå… :whistle:

    Börja dagen med att ta loss slangen på pumpens sugsida och blås i den tillbaka mot tank. Montera och prova att starta. Blir han lika besvärlig efter en liten stund så har du nog som PE säger probset bak i tanken. Testa då att hänga på en längre slang på pumpens sugsida som du stoppar ner i en separat dunk på sidan om och kör igen. Bränslepumpen brukar funka eller ej… så den kan du nog bortse från.

    #143583
    v4robban
    Deltagare

    Tyvärr så är det nog inte det som är fel, för filtret är inte igensatt. Och när maskinen tvärdör så är det fullt med soppa i filtret, och det bör den ju suga i sig iaf även om det är stopp längre bak i systemet?

    #143584
    stefan
    Deltagare
    v4Robban wrote:
    Tyvärr så är det nog inte det som är fel, för filtret är inte igensatt. Och när maskinen tvärdör så är det fullt med soppa i filtret, och det bör den ju suga i sig iaf även om det är stopp längre bak i systemet?

    då tänker du nog fel för blir det stopp baköver så blir det lite svårt för pumpen att föra bensinen vidare och då står allting still. Skulle pumpen ha möjlighet att skjuta bensinen framåt som för tillfället är framför pumpen så skulle den samtidigt vara tvungen att släppa in lite luft på sugsidan och även om nu det skulle gå så kan den inte pumpa luft iallafall så hela den teorin faller totalt…….

    #143594
    v4robban
    Deltagare

    Så kan det givetvis vara, men jag tycker att det är konstigt att det skulle vara stopp då den går om man har choken i. Det går att varva ur den med choken i också men tomgången är som bortblåst.. Kan inte förstå detta det har som sagt hänt en gång tidigare och sedan gick bilen en stund och nu är jag här igen. Tycker att jag har testat det mesta, men jag får prova med separat soppa tank också.

    #143598
    Per-Erik
    Deltagare

    Ja, det tycker jag du ska göra. Jag har haft liknande problem med andra V4:or jag haft, bla. min första bil. Jag tyckte jag kollade allt, bytte oxå förgasare m.m. m.m. Gick hur bra som helst, ibland i 10 minuter, ibland kunde jag köra i timmar, men så, rätt vad det var så dog den… Efter att ha spenderat massor med tid och frustration på ”skiten”, funderat på att rulla ner den i sjön osv. tog jag den till slut till en verkstad där meken skruvade loss slangen från soppapumpen, tog tryckluft å blåste bak till tanken, bytte filtret och startade bilen – tog väl totalt tio minuter, gick efter detta felfritt i två år…

    #143604
    jacke
    Deltagare

    Ett tips kan vara att kolla slangen från bromsservon. Har flera gånger råkat ut för denna lossnat, iofs på 900or, och resultatet blir att bilen vägrar gå förutom på just full choke (tjuvluft). Mitt andra tips är att justera ventilerna, visserligen uppstod detta fel plötsligt, v4or har dock en benägenhet att ändra ventilavtåndet med för liten ventilöppning som följd = orkeslös på låga varv. Så kolla att avståndet stämmer. Vill minnas att det är 0,4mm på avgas och 0,35mm på insug. Lycka till!

    mvh Jakob

    #143606
    saab93-56
    Deltagare

    har en teori till som jag har råkat ut för och det är att pumpstången blir sliten jag bytte min och bilen gick sen,,,,,,,,,,,,,,,,,,R

    #143702
    v4robban
    Deltagare

    Jag gjorde ett komptest på maskinen igår, fick resultatet 1an 11kg 2an 9kg 3an 9kg 4an 9kg. Är det konstigt att det diffar 2kg mellan 1ans och de andra dv.s är de andra tre för dåliga? Ska göra en ventiljustering nu iaf.. En annan fråga är om någon har något tips på hur fördelaren ska sitta exakt? någon som kan skicka bild på hur deras fördelare sitter samt hur många grader ”före” ni har monterat era? Bilen går ganska bra just nu, lite ojämn tomgång samt lite förgasar smällar när man varvar ur. (tändnings fråga?)
    Hoppas ni andra får åka mer saab än mig iaf! 🙂

    #143707
    saabteddan
    Deltagare

    Jag har varit med om ett väldigt svårfunnet fel på en 95 -73 som jag skulle starta upp efter en längre vila. Bilen startade och gick mycket bra, efter några minuters perfekt gång så stannade den tvärt. Jag hade då allt nytt i tändningen och rengjord förgasare, nya bensinslangar mm. Det var mycket frustrerande :banghead: och resulterade i många bogseringar tillbaka till garaget.
    Hade några år innan detta hört talas om en folkvagn med kalvande bensinslangar som var nya. Sagt och gjort, kollade upp dessa ”nya” slangar och insåg att de hade svårt att släppa igenom bensin. Gick tillbaka till reservdelskedjan och påtalade detta, de trodde inte riktigt att min teori stämde men skar isär slangen och mycket riktigt så hade de börjat släppa mtrl på insidan. Ville inte ta emot nya, utan reklamerade dessa och köpte nya på ok/q8 varvid bilen gick perfekt…. :racesmile:

    #143708
    Lustgasen
    Moderator

    Förgasarsmällar låter som tändning, du har ingen stroboskoplampa som du kan använda dig av?

    en gång när Dajje var på besök i umeå på resa upp till arjeplog i sin v4 märkte vi att den inte gick så bra. vi kollade det mesta, ställde tändning, blåste ut förgasare, med mera med mera..

    Visade sig till slut vara att en eller om det var 2 ventiler inte hade något spel och gick därför som en potta skit…

    Gjort ventiljustering?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #143709
    noclaf
    Deltagare
    #143733
    kaparn
    Deltagare

    Jag antar att du redan kollat men det låter som symptom på för litet brytaravstånd.

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng