Forum › Modellspecifika forum › 90/99 › Slavcylinder 99 B-motor
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2006-07-31 15:21 av .
- FörfattareInlägg
- 30 juli, 2006 kl. 18:44 #14600
jacke
DeltagareHej!
Jag måste byta slavcylinder och urtrampningslager på min Saab 99 GL med 2 liters B-motor. Anledningen är att kolven skurit/rostat fast + att jag var lite för hårdhänt vid urmonteringen. Jag har konstaterat att diametern på kolven är 40 mm, men funderar nu på följjande sak: Om jag köper en slavcylinder med tillhörande urtrampningslager som har 39 mm, kommer detta att passa?
Jag hade tänkt plocka delar från en kompis gamla B-motor men såg då att hans solfjäder var mer ”inkapslad” och dessutom såg slavcylinder och urtrampningslager annorlunda ut. Kan detta ändå passa eftersom bägge är 74kW B-motorer ?
Kan tilläggas att min bil är från 77 men motorn är bytt så jag vet inte från vilket år den är. Min kompis motor är troligen äldre, gissningsvis från 73.Vore oerhört tacksam om någon kunde reda ut detta med B-motor kopplingar för mig.
MVH
Jacke
31 juli, 2006 kl. 09:19 #97139pelleturbo
DeltagareDet går alldeles utmärkt med en 39mm slavcylinder,men du måste även byta urtrampningslagret.Att det skiljer på din och din kompis ska det göra för 73an ska ha den gamla slavcylindern som ligger utanpå växellådan.
31 juli, 2006 kl. 15:21 #97140jacke
DeltagareTack för svaret!
Då vet jag att det borde funka med en ny slavcylinder med urtrampningslager från t.ex. Mekonomen. Och troligen passar inte kompisens slavcylinder på min växellåda.
Tusen tack för att du redde ut detta för migMVH
Jacke
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.