Snabb SAAB historia i sammandrag.

Forum Övrigt Allmänt Snabb SAAB historia i sammandrag.

Detta ämne innehåller 0 svar, har 1 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-01-06 20:44.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15364

    vm.
    Deltagare

    1947. I Lindköping den 10: e juni det här året har SAAB pressvisning av
    Den nya svenska bilen SAAB 92.

    1948. Den 24: e april arrangeras en bilutställning utanför Grand Hotel i Stockholm. 14000 personer kommer för att se på SAAB 92: an.

    1949. Den 12: e december rullar serietillverkningen av SAAB 92: an i gång med en del besvär.
    Det första året tillverkas inte mer än 1246 enheter.

    1955. Den 1: e juli lanserar SAAB 93: an.

    1956. På Stockholms bilsalong visar SAAB sin sportvagnsstudie Sonett Super Sport. Vagnen fick även en modell nr. SAAB 94.

    1958. SAAB GT750 debuterar i samband med New Yorks bilsalong i april. Bilen är utrustad med en motor på 45 hk/DIN & kan även beställas med en trimsats som ger motorn 55 hk/DIN.

    1959. Herrgårdsvagnen SAAB 95 visas i Maj. Tillverkningen kom igång under hösten samma år. Bilen var utrustad med 4 växlad låda & med den kommande 96: ans större motor på 38 hk/DIN.
    Fram till årsskiftet 1959/60 hade endast 55 enheter tillverkats. Bilarna tillverkades till en början i Lindköping.

    1960. SAAB 96 lanseras den 17: e februari det här året samt på hösten får GT 750 samma kaross som 96: an.

    Saabs första satsning inom formelracing gjorde debut på hösten på Karlskogas motorarena Gelleråsen. SAAB Formel Junior hade naturligtvis framhjulsdrift & motorerna hade c.a 95 hk/DIN. Bilarna var snabba så länge det gick rakt fram. Racern led av kraftig understyrning.

    1961. Formel satsningen avslutas efter säsongens slut då det skulle ske regeländringar inför kommande säsong.

    1964. Operation Kajsa startar under året. Operation Kajsa gällde införandet av Fords tyska V4: a motorer i modell serierna 95 & 96. Även utvecklingen av SAAB 99 (projekt Gudmund) startar den 2: e april.

    SAAB 95/96 får en ny front på hösten 1964.

    1965. Visas två sportvagnsprototyper baserad på SAAB för SAAB. Den första visas den 4: e februari & kommer från Malmö flygindustri & är ritad av Björn Karlström, den 9: e visar Sixten Samson sin sportvagnsprototyp SAAB Catharina för SAAB ledningen i danspalatset Cupol i Lindköping.
    MFI: s förslag segrar i tävlingen.

    SAAB Sport ersätts av SAAB Montecarlo 850.

    1966. SAAB 97 Sonett II visas på Genèves bilsalong. Sonetterna tillverkas hos ASJ i Arlöv.

    Den 2: e augusti presenteras SAAB 96 med V4: a motor. Klang & jubel bland kunder & bilhandlare. Äntligen tillverkar SAAB riktiga bilar!

    1967. SAAB 99 visas för första gången den 22/11: e på Teknorama i Stockholm.

    1968. Serieproduktionen av SAAB 99 startar på hösten. Bilen kostade 18385 sek. En Volvo 142 kostade 19650 sek.

    I december går SAAB & Scania-Vabis samman i en fusion & bildar fordonstillverkaren Saab-Scania. Dessvärre delas bolaget i en Personbilsavdelning & i en lastvagnsavdelning i Maj 1972.

    1969. SAAB startar en sammansättningsfabrik i Nystad i Finland. Fabriken ägs till hälften av Saab-Scania dels OY Valmet AB & kallas SAAB-Valmet.

    1970. SAAB 97 Sonett III visas på våren på New Yorks bilsalong. Under året lanseras även SAAB 99 med fyra dörrar.

    1972.I januari lanseras SAAB 99 EMS kommer med sin svenska motor på 1, 985cc, 110hk/DIN. Acc 0-100 12, 0 sek, Toppfart 170km/h.

    1973. Combi Coupen lanseras på Frankfurts bilsalong.

    Saabs startar sin tillverkning i Belgiska Mechelen i Aug.

    1974. SAAB 97 Sonett III slutar man att tillverka 9/10: e.

    1976. Sten Wennlo blir chef över personbilstillverkaren SAAB i Mars.
    Turbokoncepet lanseras för media & återförsäljare.

    1977: SAAB 99 Turbo visas på Frankfurts bilsalong.

    Volvo startar samtal om ett samgående med Saab-Scania. Ledningen på Saab-Scania avböjer.

    1978: Bilproduktion i Belgien upphör vid årsskiftet.

    SAAB 95 upphör att produceras 23:e Feb.

    SAAB 900 lanseras den 12: e Maj. Teknikerna var klara redan hösten 1975 men lanseringen av 900 serien försenades av okända skäl.

    I oktober startar samarbetet med Lancia med projekt X29.

    1979. SAAB visar sin superturbo på Frankfurts bilsalong.

    1980: SAAB 96 fasas ut första veckan på året.
    En designstudie på SAAB 900 sedan visas på bilsalongen i Genève. Bilen finns att köpa som 1981 årsmodell.

    1983: Turbomotorn med 16 ventiler visas på bilsalongen i Genève. En designstudie på SAAB 900 Cab visas på Frankfurts bilsalong tillsammans med SAAB 900 med två dörrar. De båda modellerna tillverkas i Finska Nystad.

    1984. Modellen kan kanske beskrivas som SAAB: s älgkliv in i framtiden lanseras i Kolmården den 24: e Maj. Nämligen SAAB 9000. Många motorjournalister skriver lyriskt om modellen i samband med premiärvisningen.

    SAAB 99 fasas ut & ersätts av SAAB 90 under året.

    1986. I januari startar produktionen av de första 400 ex av SAAB 900 Turbo 16 Cab.

    1987. Diskussion med Mazda om en fusion i Okt. Investor säger nej & besvikelsen blir stor i Trollhättan

    1988. Volvo PV: s chef Roger Holtback för samtal med Saab-Scania om en fusion mellan personbilsavdelningarna.
    Koncernledningen i Saab-Scania säger nej. Man anser Volvo för litet…

    I januari samma år visas SAAB 9000 CD i Nice.

    1989. I oktobermånad tackar Ford nej till att köpa Saab-Scanias personbilstillverkning p.g.a. att siffrorna ser alldeles för dystra ut. GM träder in 15/12: e & köper 50 % av personbilstillverkaren SAAB. Därmed skapas SAAB Automobil AB tillsammans med Investor.

    1993. 26/3: e slutar produktionen av den gamla SAAB 900. Cabrioletmodellen fortsätter att produceras ytterligare en tid & det finns få ex i årsmodellen 1994.

    Den nya generationen SAAB 900 visas i på torget i Trollhättan 21: e juli inför 35000 troll.

    1996. Investor skriver ett avtal med GM om att GM skall köpa resterande 50 % av SAAB Automobil AB år 2000.

    1997. Den 9: e juni visas SAAB 9-5 för media för första gången.

    1998. SAAB 900 byter namn till 9-3 efter en ansiktslyftning. SAAB 9000 fasas ut under året.

    2002. Nya generationen SAAB 9-3 visas den 14: e augusti & fick positivkritik för sina dynamiska köregenskaper. Tråkigt nog fick SAAB kort efter lanseringen kritik från sina ägare GM att kostnaderna för projektet blivit på tok för höga, detta orsakade en jakt på att spara kostnader i produktionen & man fick stoppa kommande modeller som t.ex. en SAAB 9-3 X over för att därmed tillfredställa GM.

    2003. SAAB slutar med att sättasamman bilar i Finland i samband med att man fasar ut SAAB 9-3 Combi Coupe under vårvintern.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng