Snålheten bedrager visheten (igen)
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Snålheten bedrager visheten (igen)
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / Snålheten bedrager visheten (igen)
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2009-03-04 19:20 av nbottning.
-
FörfattareInlägg
-
Lite erfarenheter från en Saab 96 novis ( men har mekat en del med andra märken).
Hade införskaffat en fin 96:a från 79 med bara 8000 mil på mätaren och utan rost!Upptäckte att kopplingen tog sent och att det var kladdigt vid slavcylindern. Tyckte även att hela bilen vickade på rumpan när det blåste ute ( förvisso en snygg rumpa men ändå).
Var ute här på forumet och fick snabba bra tips och införskaffade ( av snålhet) bara en packningssats till slavcylindern och en omgång begagnade dämpare. Det skall noteras att det inte är någon kritik till de som sålde varorna de var helt utmärkta men nu sitter jag med en läckande slavcylinder igen ( jag tyckte cylinderväggarna såg bra ut men…)och nu hoppar och stöter rumpan i stället ( både min och bilens). Så är det någon som har tips på en ny komplett slavcylinder och ett par bra mjukare bakdämpare till en 96:a så hör av er och alla ni andra kom i håg att “Snålheten bedrager visheten” men även “Av skadan blir man vis inte rik” Nu skall jag ut och ta reda på varför det dunkar vid höger bak när jag kör över farthinder och i små gropar.Kan bakaxelbussningen vara slut efter bara 8000 mil? i och för sig är den 30 år gammal men ändå? Känner man ett glapp eller är det bara att den gungar i sidled?? Jag får gå ut och gunga på bilen och kolla men jag hoppas på att det är ljuddämparen som slår emot plåten. Jag hade inte slipat till loppet i slavcylindern men jag tyckte det såg bra ut men nu kan man se att packningen har blivit skavd på ett speciellt ställe. Frågan är vad en “honingsmojäng” kostar i förhållande till en ny slavcylinder?!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.