- Detta ämne har 11 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2005-11-27 09:03 av .
- FörfattareInlägg
- 8 november, 2005 kl. 21:22 #13339
jorgen
DeltagareVar ute på Värmdö och köpte en komplett bur till MonteCarlon.
GUSS är bra på att bocka till rör mm. men kanske inte lika bra byggbeskrivningar.En proffsbyggare som att burar i många av Stockholms bästa dragracingbilar skall TIG:a ihop buren,
men det skulle underlätta att se lite bilder.
Ibland säger en bild mer än 1000 ord.
Så har du någon bild så skicka gärna till trued@euromail.seTack!
Jörgen Trued
9 november, 2005 kl. 22:07 #89896fredrik
DeltagareOm killen har gjort burar förut så behöver han ingen ritning eller bild!
Guss lämnar alltid med ett enkelt kopierat utdrag på vilka olika burar som är godkända!
/Fredrik
10 november, 2005 kl. 20:30 #89897jorgen
DeltagareFredrik,
Nu är det så att det är lite speciellt med löstagbara sidosträvor. Så bilder vore bra
Framför allt spar det tid!11 november, 2005 kl. 16:20 #89898Bengt Åkesson
DeltagareSBF gemensamma regler bl.a skyddsburar
Snickrar du ihop enligt dessa regler så blir det inte fel i alla fall.
/B
11 november, 2005 kl. 20:49 #89899fredrik
DeltagareDå har du nog inte lyssnat alls på Guss……
Det är samma regler för sidosträvorna som för resten utav bågen!Tänk på att du bara får ha en Mkt enkel bur om du ska köra i någon historisk klass.
Typ Folkracebåge!Skisserna som Bengt länkar till är exakt de som Guss lämnar ut.
/Fredrik
14 november, 2005 kl. 17:44 #89900mats a
Deltagare… med lösa dörrsträvor har jag i fordonspärmen. Det är en sida med monteringsråd och en sida med ett hållfasthetsprov. Papperen är från december 1980. Bilen är utrustad med denna bur och A-besiktigad u a. Är det detta du far efter? Jag provar att bilägga den ena sidan.
15 november, 2005 kl. 09:49 #89901saab car museum
DeltagareJörgen,
Ladda ner FIA app.K från SBF.se och studera vad som gäller för din bil när det gäller burar. Så åker du inte på någon smäll när du skall övertyga RHK:s besiktningsman om att den är utformad enligt FIA app.K…..jag är tjatig på den punkten…..på förekommen anledning som det heter!
Med Vänlig Hälsning
Peter på museet
15 november, 2005 kl. 13:47 #89902jorgen
DeltagareTack Peter,
Givetvis har jag studerat FIA dokumenten som numera är på engelska.
Min fråga var bara om någon möjligtvis kunde ha en bild på en monterad bur för att se på ett ungefär var och hur rören skall ”slingra” sig!Se bilder på montage av Sparco stolar in min bil i denna länk
19 november, 2005 kl. 19:56 #89903jorgen
DeltagareKom igen nu då! Någon har väl en bild??? Please!
19 november, 2005 kl. 22:06 #89904Bengt Åkesson
DeltagareLite ”fågelbursbilder” hittar du på Rogers Saabsida
Om det är Guss vete gudarna men det ser gediget ut i alla fall. Roger kan nog berätta mer själv.
/B
26 november, 2005 kl. 19:10 #89905jorgen
DeltagareTittade idag på en vit rallysaab på Bilsportsmässan. Men den hade inte löstagbara sidosträvor. Återigen har någon monterat löstagbara och har bild på detta ….. snälla skicka!
27 november, 2005 kl. 09:03 #89906Bengt Åkesson
Deltagare[image]http://www.saabklubben.com/ubbthreads/attachments/559895-ansl.jpg[/image]
Så här har jag skarvat i sidosträvorna på min bil. Dock har jag en lös rörhylsa som går att skjuta över röret vid montering. En kort rörstump är fäst i respektive bågdel. 4 skruvar i stället för 2 i varje skarv.
Jo jag har testat hållbarheten den hårda vägen dock inte på nuvarande bil.
OM man kör utan sidosträva så bör man nog klä in rörstumpen som blir kvar för att dölja skarpa kanter.
/B
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.