Sonett III -71

Forum Övrigt Projekt / Min bil Sonett III -71

Detta ämne innehåller 18 svar, har 6 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-04-26 08:12.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23859

    mats a
    Deltagare

    Efter att ha stått undanställd under min frånvaro är det nu dags att åter damma av verktygslåda och reservdelslager. Kan det bli bil av den här till i sommar?

    Elsystemet är helt ombyggt. Kablaget i fram är enbart rött och i bak enbart svart. Det blir till att mäta. Karossen bär spår av omfattande reparationer, troligen efter en kollision.

    Motorn är nybyggd; 1850 ccm och chassit styvare än standard. Sedan är frågan: Jp-fälgar eller fotbollar?

    Men rally-96:an säljer jag till den som kan ta hand om den bättre…

    #171700

    Melwin
    Deltagare

    Hej Mats! Klart det kan bli bil av den. Jp-fälgar är snyggt på en Sonett. Lycka till!

    #171702

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Klart att vi skall få igång Sonetten, Mats! Mitt erbjudande står kvar. Vi får rota genom kabelhärvan och mäta och sedan märka upp med orginal kabelfärger. Elsystemet i Sonetten är ju knappast raketforskning bara man ser till att jordningen är tillfyllest.

    Runt påsk blir det operation ”Friskt kopplat – inget brunnet”!

    /B

    #171715

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Har en länk till själva schemat också om ni inte redan har det.

    Lycka till!

    http://members.home.nl/ghilvers/sonett/schemS3-71.jpg

    #171722

    mats a
    Deltagare

    Jag bugar! Problemet är bara delvis elschemat. I handboken och i VHB är kablarna så otydligt numrerade att jag har tagit fram förstoringsglaset. Sedan är anslutningarna till strömbrytare och förbrukare otydligt märkta. Ta till exempel blinkerspaken. Fyra sladdar, men vilken ska vart?

    Bengt, med din hjälp och ditt kunnande kommer det att gå fint. Vi ses på torsdag!

    #171952

    mats a
    Deltagare

    Elsystemet fram är uppbyggt enligt principen ”Friskt kopplat – hälften brunnet.” Idag har vi mätt upp kablar och börjat förstå den förvirrade principen bakom hur det en gång var draget. (Ett exempel: Jordning är oftast blå, ibland brun.) Imorgon skaffar jag två släpvagnskopplingar som ska bli nya kopplingsplintar för främre elsystemet.

    #171953

    Per-Erik
    Deltagare

    trevligt att du tar tag i en saab igen 🙂 Kämpa på!!

    #171989

    mats a
    Deltagare

    Idag tog det oss fyra timmar att identifiera och lösa kopplingarna kring blinkers och signalhorn. Instrumenten tar i kabelhärvorna bakom instrumentpanelen. Det finns ingen plats att gömma dem. Bengt som vet hur en original Sonett ska se ut suckar över alla tillyxade lösningar som gjorts en gång i tiden.

    Men nu ska vi montera på fronten nästa gång så att vi kan koppla alla belysningspunkter. Vi har idéer om att låta extraljusen bli nya halvljus.

    #171995

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Nja jag vet väl inte allt och speciellt inte när någon bytt kabelfärg dolt inne i rattstången…. :doooooohh:

    Eftersom hela elsystemet i princip är ombyggt utan att rita kopplingscheman och dessutom bytt kabelfärger så är det ett idogt mätande. Dessutom har ju Sonetten glasfiberkaross så alla förbrukare som inte sitter i chassiet måste ha jord.

    Vi kämpar dock vidare. Rattstångskabeln är bytt och rattstången är jordad så nu kan man säga det skånska ordspråket:

    ”Klart pågen ska ha körkort – han kan ju tuda!”

    /B

    #172005

    Tomas Rosendahl
    Deltagare

    Kan dela med mig av ett tips som jag själv fick när jag fixade elsystemet på min Sonett. Om man kopplar in en 10A automatsäkring på plusledningen så blir det ”friskt kopplat – inget brunnet alls” 🙂 . Kopplar man fel så löser bara säkringen ut. Fungerar bra så länge man inte provar startmotorn :nono: . Obs, på bilden så är huvudbrytaren avslagen.

    #172028

    mats a
    Deltagare

    Tack alla för tips och uppmuntran!

    Nu är instrumenten på plats. Jag var tvungen att montera bort instrumenten från dess panel och prova panelen i sig. Jodå, den passade. Då stack jag in instrument efter instrument (ja, de är ju bara tre). Strax upptäckte jag att varvräknarens fästbygel tog i en av de tjocka kabelhärvorna som löper bakom panelen. Att skjuta härvan bakåt gick inte, ej heller nedåt. Jag gav upp för dagen.

    Efter att ha drömt oroligt om elkablar insåg jag när jag vaknade att det ju fanns en riktning till: uppåt. Jag fäste försiktigt kabelhärvan med en lång kattstrypare i en av friskluftskanalerna och fick den att hänga ovanför kanalen länge nog för att glida instrumenten på plats. Nu är faran att varvräknarens långa fästskruvar skaver mot kabelhärvan och på sikt orsakar en kortslutning.

    Men säg den glädje som varar. jag upptäckte att blinkersspaken från en 99 (som jag trodde skulle passa) är för stor. Det ska vara en special för att rymmas i den lilla rattbocksinneslutningen. Kan du hjälpa mig? Annons under ”Sökes”

    #172235

    mats a
    Deltagare

    Idag har vi förberett påmontering av fronten. Först provkörde vi motorn och den råmar igång efter lite övertalning. Finjustering av gasreglage, kontroll av ett läckande kylsystem etc följde.

    Fronten innebär en rejäl utmaning. Helljusreglaget är ett yx utan like och det är märkligt att det var tänkt att fungera en gång i tiden.

    Men först började jag att byta spak på det ursprungliga trasiga blinkersreglaget. Ett 96-reglage fick släppa till sin spak. Sinnrik konstruktion. Frågan är hur jag fäster locket. Troligen superlim, och så en lödning i det hörn där ljustutan jordas.

    #172237

    Bengt Åkesson
    Deltagare

    Ja det var en liten trevlig stund med diverse länkage, tändinställning och annat vi hade idag. Glöm inte att jaga bussningen till höger ”lingonplockare”. (Jo det var höger eftersom vi skruvade med fronten upp o ner. :thumbup:)

    En ordentlig justering av nymonterad förgasare behövs nog också och den torrspruckna slangen till oljekylet byts nog lättast med nosen borta.

    Vi tar ett nytt ryck i morgon!

    /B

    #172241

    mats a
    Deltagare

    Båda bussningarna beställda. Oljeslangarna tar jag i veckan. Jag ska boka tid med Tord. Välkommen imorgon!

    #172260

    mats a
    Deltagare

    [color:#333399][size:14pt]Mörker.[/size][/color]

    Vi har just insett att säkringsdosan är från en 96. Byglingarna där går ju (1-4, 5-8, 9-10, 11-12) medan i Sonetten går de (1, 2-5, 6, 7-12). Hur är då resten av elsystemet draget? Jag får fundera lite så får vi se om det är till att bygga ett nytt elsystem eller. Suck. Nå, man är aldrig så nära ern lösning som när du börjat formulera problemet. Innan vi kände till fallet med den bytta säkringsdosan famlade vi i blindo när vi såg det obegripliga elsystemet. Nu tar vardagen vid så får vi se vilka lösningar vi kan åstadkomma framledes. Men det blir nog inget åka av den 6/6…

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng