Spray färga Bromsdetaljer

Forum / Övrigt / Allmänt / Spray färga Bromsdetaljer

Forum / Övrigt / Allmänt / Spray färga Bromsdetaljer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
    • januari 26, 2011 at 20:42 #23418

      Hejsan.
      Jag skall lägga på bromsoks färg på oken och trummorna.
      Har lite erfarenhet av detta och förstår att det finns både

      spray samt pensel målning
      1 eller 2 komponent färg.
      Vilken är att föredra??

      Nästa fråga vad rekommenderas att göra innan målningen??
      ex slipa ned ytan etc

      Tack på förhand

        januari 26, 2011 at 21:46 #167798

        Jag skulle nog blästra delarna först, eller köra dom i elektrolytbad eller vad det nu hette, det är inget krångligt iallafall och med lite tålamod så blir delarna som nya, men du kanske inte har demonterat dom?

          januari 26, 2011 at 23:40 #167802

          elektrolytbad, och sen pensla dom med färg.
          till skillnad ifrån blästringen så riskarar du inte att skada eller repa inuti oket där kolven ska glida. lätt att man råkar blästra lite så kommer oket att läcka direkt.

            januari 27, 2011 at 07:04 #167806
            soulmannen wrote:
            elektrolytbad, och sen pensla dom med färg.
            till skillnad ifrån blästringen så riskarar du inte att skada eller repa inuti oket där kolven ska glida. lätt att man råkar blästra lite så kommer oket att läcka direkt.

            nja riktigt så är det inte……packningen är fast och glider på kolvens kromade yta så hur övriga ytor i oket ser ut har ingen betydelse.

              januari 27, 2011 at 07:37 #167808

              nä det är rätt men det lät bra 🙂 vad jag menar är att risken att förstöra något på oket är mindre med badet än att blästra.
              Inte alla som har en bläster eller som kan hantera den rätt o då funkar badet kanon.

                januari 27, 2011 at 09:36 #167809

                Tack för kanon svar!
                Trummorna är ned och isär plockade så tänkte börja med dem.

                Efter det skall jag ta oken fram.

                Men det blir elektrolysbad aldrig testat det men verkar som en klok idé..

                Någon som vet något bra tips på bra fabrikat på färg???

                  januari 27, 2011 at 10:24 #167814

                  Får jag komma med ett helt annat tips?

                  Av din inledning förstår jag att du tänker göra en riktigt seriös uppsnyggning av bromsarna, men är man intresserad av att fräscha till detaljerna och anläggningsytorna utan att plocka ner halva bilen, så kommer man ganska långt med rengörning, stålborste och genomskinligt rostskyddsvax (typ Carosol). Jag har gjort detta på flera bilar och resultatet är suveränt! Både bromsok, trummor och skivnav samt ingående detaljer har fått denna behandling och ytan blir som gråmörkt gjutjärn (typ en kamin).

                  Efter rengörning och stålborstning så bara sprejar/penslar jag på vaxet och torkar bort det överflödiga med en trasa. När det torkat är ytan vattenavstötande och vaxet rinner inte bort av ev uppvärmning. Behandlingen håller för flera års användning utan att tappa varken funktion eller utseende och den är lätt att upprepa/bättra på. Passar utmärkt för bromstrummor med kylflänsar, som kan vara lite knepiga att måla.

                  /D

                    januari 27, 2011 at 17:55 #167827

                    Bra tips Dick

                      januari 27, 2011 at 19:27 #167834

                      eller så lämnar man samtliga delar till kromatering så dom blir som det var när bilen lämnade fabriken kostar 250kr för fram å bak bromsar det är det absoluta om man vill ha ny skick å en yta som håller i många många år

                        januari 27, 2011 at 19:34 #167835

                        Ditt “borås-tips” är också bra. Har ett par nya bromsok som borde få den behandlingen

                          januari 28, 2011 at 09:51 #167854

                          Tror jag kommer köra på elektrolys badet då det redan är ned plockat, är nyfiken på att testa det också 🙂 sen pensla på färg

                          Tackar för bra/fyndiga svar..

                          Som alltid på saabklubben 😉

                            januari 30, 2011 at 16:27 #167978

                            Intressant tråd. Elektrolysen borde fungera även på ett avgasgrenrör till 2T. Och då till frågan, kan man förhindra alltför snabb rostbildning på något sätt? Gnida in med motorolja eller bränner den bort för snabbt? Annat?

                              januari 30, 2011 at 16:55 #167979

                              Linolja kan man klena på avgasdelar, bränner fast fint och lämnar ett skyddande skikt.

                                januari 30, 2011 at 16:59 #167980

                                Det effektivaste jag vet är metallsprutning.
                                Trollhättans Metallsprutning gjorde detta på avgasgrenröret på min ena 99T i mitten av 90-talet och grenröret är fortfarande fint. För grejer med höga temperaturer som avgasdetaljer är sprutning med aluminium lämpligt.

                                Zinksprutning fungerar bra för tex karosser. Med metallsprutning kan man dessutom bygga på slitna lagerbanor inför efterföljande svarvning eller liknande.

                                http://metallsprutning.trollhattan.nrespons.se/

                                  januari 30, 2011 at 18:03 #167987

                                  Hur vore det med ugnssvärta?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.