Spray färga Bromsdetaljer
- Detta ämne har 15 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 2011-01-31 12:02 av ingvar k.
-
FörfattareInlägg
-
Hejsan.
Jag skall lägga på bromsoks färg på oken och trummorna.
Har lite erfarenhet av detta och förstår att det finns bådespray samt pensel målning
1 eller 2 komponent färg.
Vilken är att föredra??Nästa fråga vad rekommenderas att göra innan målningen??
ex slipa ned ytan etcTack på förhand
januari 26, 2011 at 21:46 #167798Jag skulle nog blästra delarna först, eller köra dom i elektrolytbad eller vad det nu hette, det är inget krångligt iallafall och med lite tålamod så blir delarna som nya, men du kanske inte har demonterat dom?
januari 26, 2011 at 23:40 #167802elektrolytbad, och sen pensla dom med färg.
till skillnad ifrån blästringen så riskarar du inte att skada eller repa inuti oket där kolven ska glida. lätt att man råkar blästra lite så kommer oket att läcka direkt.soulmannen wrote:elektrolytbad, och sen pensla dom med färg.
till skillnad ifrån blästringen så riskarar du inte att skada eller repa inuti oket där kolven ska glida. lätt att man råkar blästra lite så kommer oket att läcka direkt.nja riktigt så är det inte……packningen är fast och glider på kolvens kromade yta så hur övriga ytor i oket ser ut har ingen betydelse.
januari 27, 2011 at 07:37 #167808nä det är rätt men det lät bra 🙂 vad jag menar är att risken att förstöra något på oket är mindre med badet än att blästra.
Inte alla som har en bläster eller som kan hantera den rätt o då funkar badet kanon.Får jag komma med ett helt annat tips?
Av din inledning förstår jag att du tänker göra en riktigt seriös uppsnyggning av bromsarna, men är man intresserad av att fräscha till detaljerna och anläggningsytorna utan att plocka ner halva bilen, så kommer man ganska långt med rengörning, stålborste och genomskinligt rostskyddsvax (typ Carosol). Jag har gjort detta på flera bilar och resultatet är suveränt! Både bromsok, trummor och skivnav samt ingående detaljer har fått denna behandling och ytan blir som gråmörkt gjutjärn (typ en kamin).
Efter rengörning och stålborstning så bara sprejar/penslar jag på vaxet och torkar bort det överflödiga med en trasa. När det torkat är ytan vattenavstötande och vaxet rinner inte bort av ev uppvärmning. Behandlingen håller för flera års användning utan att tappa varken funktion eller utseende och den är lätt att upprepa/bättra på. Passar utmärkt för bromstrummor med kylflänsar, som kan vara lite knepiga att måla.
/D
januari 30, 2011 at 16:55 #167979Linolja kan man klena på avgasdelar, bränner fast fint och lämnar ett skyddande skikt.
Det effektivaste jag vet är metallsprutning.
Trollhättans Metallsprutning gjorde detta på avgasgrenröret på min ena 99T i mitten av 90-talet och grenröret är fortfarande fint. För grejer med höga temperaturer som avgasdetaljer är sprutning med aluminium lämpligt.Zinksprutning fungerar bra för tex karosser. Med metallsprutning kan man dessutom bygga på slitna lagerbanor inför efterföljande svarvning eller liknande.
http://metallsprutning.trollhattan.nrespons.se/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.