Startproblem 9-5 areo
- Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2010-08-14 21:55 av jacke.
-
FörfattareInlägg
-
Vet att frågan kanske passar bättre på annat forum men även här finns stor kunskap om nyare saab.
Känner mig mer hemma här …Till problemet med min 9-5 aero -00:a.
Vid några tillfällen har bilen vägrat starta.
Bra fart på startmotorn.
Kan känna att bensinpumpen går i gång och jag har tryck på spridarbryggan.
varvräknarnålen rör sig inte när jag drar på starten.
Har bytt tändkasset mot beg från skroten (kan ifs vara trasig).Väntar jag 15 min så går den igång.
Tidigare har den “tappat draget” vid körning. Bara väldigt kort, knappt så det märks. Typ missar någon tändning eller bränsletillförsel dippar. Hände med 1-200 mils mellanrum men då kanske par – tre gånger.Föslag på vad det kan vara?
Hoppas er stora kunskap.mvh
TTuffeInstämmer vevaxelepositionsgivaren är ett givet problem . Enkel att byta ,brukar hålla si så där 20000 mil . Lägger inte heller några fel koder i motorboxen och kan då ej heller avläsas av med felsökningsverktyg . Ta loss den ner vid motorblocket och kolla så att den inte är full med metalspån ,detta ger driftstörningar ,finns inte detta så bytt den .Glöm inte att montera ny o-ring . Så slipper du olje läckage .
Hej igen.
Fortsättning följer…
Eftersom tid är en stor bristvara, särskilt nu. Därför lämnade jag bilen till lokal verkstad.
Vad hände, jo dom vill absolut byta tändstiften först eftersom dom var svarta, trots att jag flera gånger påpeka att det troligen är vevaxellägesgivaren. Tändstiften hade dom inte hemma så det tog tid.
I dag åter kom aturligtvis problemet efter lite småkörning i det riktigt soliga och varma vädret.
Problemet är att jag har en liten tur på 75 mil (till Götet) i morgon söndag!Hur långt kommer jag tror ni?
Skall jag åka servicebussen istället?
=dålig komfort, tveksam driftsäkerhet just nu då den tappat ork och rycker svartare än någonsin./TTuffe
Bussen är en i övrigt bra för ålder o mil VW T5:a 2,3 TDI från -99 o 53500 mil.Finns ju alltid en risk att åka så långt om bilen inte går helt 100..drar ju även mycket extra soppa då. Men stiften blir ju svarta av någon anledning så det är knappast dom som är felet. Vill nog satsa mina kort på vevaxelgivaren i alla fall. Sitter nere på motorblocket nära växellådan. Annars kan luftmassemätaren vara dålig också, men då borde varvräknarnålen röra på sig vid start tycker jag.
/Jakob
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.