startproblem saab 900s -96 2.0

Forum Modellspecifika forum NG900/OG9-3 startproblem saab 900s -96 2.0

Detta ämne innehåller 3 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-08-07 21:01.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare

porsvw
    Deltagare

Köpte en fin gammal saab som den förra ägaren gett upp. Det började enligt han med ett trögt tändningslås som till slut inte gick att vrida om. Han bytte detta, men fick inte start. När jag köpte den hörde jag att det var helt tyst när man vred nyckeln till start, inget klick eller liknande. Kollade att det var ström till plus och styrström, tog ner startmotor och provade med startkabler rakt på den, inget liv dock. Konstaterade då att startmotorn var trasig och köpte en ny på biltema (bosch den också). problemet är att nu hör jag att den provar att slå in, men det verkar som den går mot svänghjulet. Har provat den utanför bilen med startkablar från plussen som går till startmotorn och jord från chassiet och ledning till styrströmmen, fungerar fint. Den nya startmotorn är 100% lik den gamla men vägrar att slå in. Är det någon som varit borti något liknande? Kan tillägga att den startar kanonfint om man trillar igång den. som en bonusfråga så kan jag fråga vad en utgång märkt med ”W” på generatorn skall kopplas till? 😯

porsvw
    Deltagare

…kan tillägga att det är god jordning till startmotorn, har kontrollerat detta.

porsvw
    Deltagare

…voldsom respons her, hehe.
    Fann efter många timmar ut att det var den nya startmotoren som var defekt, var en dålig kontakt innuti tillslaget som spökade. Ett nytt fel som upptäcktes igår var att startnyckelen inte fjädrar bak efter man fått start, vet att förra ägaren bytt tändningslåset, är låset defekt eller kan det bara vara han som monterat det fel?

pm22dm
    Deltagare

@porsvw wrote:

…voldsom respons her, hehe.
    Fann efter många timmar ut att det var den nya startmotoren som var defekt, var en dålig kontakt innuti tillslaget som spökade. Ett nytt fel som upptäcktes igår var att startnyckelen inte fjädrar bak efter man fått start, vet att förra ägaren bytt tändningslåset, är låset defekt eller kan det bara vara han som monterat det fel?

Har precis bytt startmotor pga. mitt tändningslås ej fjädrar tillbaka, så startmotorn hade brunnit upp för att någon (inte jag :)) hade kört en längre tur med startmotorn igång utan att märka detta.

Hur kan man fixa detta med att nyckeln inte fjädrar tillbaka? Irriterande fel, man vågar ju inte låta något fruntimmer köra bilen….

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng