Stereo i tvåtaktare

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Stereo i tvåtaktare

Detta ämne innehåller 20 svar, har 8 deltagare, och uppdaterades senast av 2008-02-21 23:10.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16333

    hotrodder
    Deltagare

    Har en del skumma funderingar på en rejäl poplåda i 92´an :crazy: Japp det ska stoppas i både slutsteg å kanske nån bas :confused: Inget ska synas men… hur är det ställt med störningar från den lille lille maskinen. Nån här bör ju rimligtvis åtminstonde gjort några försök med tex. en kasset-stereo.

    #108875

    phermansson
    Deltagare

    Hehe tufft! Störningar, ja jo det finns det gott om. Antar att 92an inte är bättre än 96an. Har testat med en radio, det kommer störningar från alla håll och kanter. Det störningsfilter jag testat hjälpte föga, så nu ska listan i servicehandboken gås igenom. Avstörda tändkablar är punkt ett.

    #108881

    Martin
    Deltagare

    Jag har ingen fast installation i min egen 92:a, så jag kan tyvärr inte ge några speciella tips därifrån.

    Men jag kom på att jag hade läst detta i någon skrift jag hade liggande, och nosade upp ett exemplar av ”Bosch-bladet” nr1 1964. Där finns några matnyttiga tips som borde gå att dra nytta av.
    Se bifogad PDF på cirka 1,3mb

    Avslutningen på informationen är underbar;

    Då Saab är en vagn som inbjuder till snabb landsvägskörning rekommenderar vi som bilradio Blaupunkt Frankfurt. Denna apparat har nämligen en uteffekt av hela 6 watt vid 12 volt. Och med tanke på vindbrus och vägljud behövs detta faktiskt när det går undan. Under 4 watts uteffekt är absolut inte att rekommendera, om man utnyttjar Saabens fartresurser.

    Du monterar väl en stereo över 4 watt uteffekt hoppas jag? 😉 😉

    #108889

    phermansson
    Deltagare

    Det var intressant läsning! Problemet är dock samma som med boken, det lär vara svårt att få tag i delar. Jordfläta är ju inga problem, men kondensatorerna?

    Vet faktiskt inte om min radio är på över 6 watt? Får väl gasa lugnt när ja lyssnar 🙂

    PDF’en skulle passa bra i de kommande mektipsen…

    #108890

    anders dahl
    Deltagare

    Ett annat problem kan ju vara att 92:an har 6voltsystem och inte 12v.
    Själv har jag aldrig fattat varför man ska ha radio i en tt, det finns ju inte en låt i hela världen som är skönare än smattret från en tvåtaktsmotor!

    #108895

    Martin
    Deltagare

    Det är sant, men det finns en hel del generella tips i artikeln som inte är beroende av spänningen.

    • Metallrena låsanordningar för huven
    • Extra jordförbindelser inklusive tändspole/tändspolarna
    • Kort avstånd mellan spole och fördelare
    • Kondingar borde gå att prova ut
    #108896

    hotrodder
    Deltagare

    Hmm… PDF-filen gav ju inte så mycket om jag redan visste sen gällde det framförallt motagningen på radion. Minns hur våran svartvita tv fick spunk på slutet av sextiotalet när pappa kom hem från jobbet med sin -60 96´a. Även radion i köket sprakade som f*n, ungefär som min fru upplever det idag när jag drar iväg med skotern utanför husknuten.

    Hur som helst grunnat lite på avstörning och… Givetvis avstörda tändkablar/tändhattar. Avstörningsskydd på varje spole borde göra något och om man sen… Monterar själva stereon i en egen separatjordad låda i plåt. Tanken är att den ändå skall hamna i en slags konsoll som går att fälla upp in och under instrumentbrädan. Signalkablar till slutsteg borde man kunna ge en extra skärm genom att linda folie runt själva kabeln och slutstegen får man ev. oxå sätta en extern plåtlåda runt som avskärmning.

    Nån som har mer inputs på detta?

    Anders Dahl wrote:
    Ett annat problem kan ju vara att 92:an har 6voltsystem och inte 12v.
    Själv har jag aldrig fattat varför man ska ha radio i en tt, det finns ju inte en låt i hela världen som är skönare än smattret från en tvåtaktsmotor!

    Ehh jorå så sant men jag tänkte åka låååångt me min *ler* å då kan det faktisk vara skönt med musik sen tillhör jag dunka dunka generationen 😎 Tanken är att bygga ett jäkla ös men det ska inte synas en audio pryttel i bilen (största probset bli nog att hitta en kromad och tidsenlig antenn) och allt kommer att gömmas undan under klädslar och säten

    Psst.. sen… jag bygger 12Volt i min 92´a

    Martin wrote:
    Det är sant, men det finns en hel del generella tips i artikeln som inte är beroende av spänningen.

    • Metallrena låsanordningar för huven
    • Extra jordförbindelser inklusive tändspole/tändspolarna
    • Kort avstånd mellan spole och fördelare
    • Kondingar borde gå att prova ut

    Just metallrena låsanordningar och bra jordad huv är en direkt grej avsedd för radiomotagning. Huven blir som en skärm över motorn som genererar elektromagnetiska fält. Att korta kabelängden mellan spole och fördelare är givetvis en fördel men på 92´an sitter det ju två och dessutom så nära motorn det går. Sen kondringarna… kan tänka mej deras uppgift blir att ladda upp ”dipparna” som genereras i elsystemet av tändpulserna som blir som knatter i högtalarna. Dessa tar både ju både radion och förstärkare in.

    #108901

    phermansson
    Deltagare

    Hmm extra jordning av prylarna är jag tveksam till… Tror det är bättre att köra kitet med att avstöra störkällorna.
    Servicehandboken anger följande:
    1/Avstörda tändkablar, alternativt motstånd 5kohm i fördelarlockets mittuttag. Elektrodavstång ökas till 0.8mm.
    1/Tändstift med inbyggt trådlindat motstånd, 1000ohm alternativt 5000ohm. Ska ej behövas med avstörda kablar.
    2/Kondensator 0.45mF mellan bensinpumpens ingående ledning och gods.
    2/Kondensator 0.50mF mellan generatorns D+ och D-.
    2/Kondensator 2.5mF mellan laddningsregulatorns B+ och gods.
    2/Kondensator 3mF mellan tändningslåsets inkommande ledning och gods
    2/Jordflätor enligt PDF.
    3/Spiralfjäder mellan axeltapp och fettkapsel i bakhjulen.

    Siffrorna anger nödvändighetsgrad, man ska börja med 1orna, sedan 2orna osv.
    Även om jag kan en del elekronik är jag fundersam till beteckningen mF. Ska kolla upp det.

    Och visst är motorljudet bäst, men min tanke är att använda mobilen och en FM-sändare för att spela tidsenlig musik. Pricken över i’t tycker jag 🙂

    #108902

    hotrodder
    Deltagare
    Patrik Hermansson wrote:
    Hmm extra jordning av prylarna är jag tveksam till… Tror det är bättre att köra kitet med att avstöra störkällorna.
    Servicehandboken anger följande:
    1/Avstörda tändkablar, alternativt motstånd 5kohm i fördelarlockets mittuttag. Elektrodavstång ökas till 0.8mm.
    1/Tändstift med inbyggt trådlindat motstånd, 1000ohm alternativt 5000k. Ska ej behövas med avstörda kablar.
    2/Kondensator 0.45mF mellan bensinpumpens ingående ledning och gods.
    2/Kondensator 0.50mF mellan generatorns D+ och D-.
    2/Kondensator 2.5mF mellan laddningsregulatorns B+ och gods.
    2/Kondensator 3mF mellan tändningslåsets inkommande ledning och gods
    2/Jordflätor enligt PDF.
    3/Spiralfjäder mellan axeltapp och fettkapsel i bakhjulen.

    Siffrorna anger nödvändighetsgrad, man ska börja med 1orna, sedan 2orna osv.
    Även om jag kan en del elekronik är jag fundersam till beteckningen mF. Ska kolla upp det.

    Och visst är motorljudet bäst, men min tanke är att använda mobilen och en FM-sändare för att spela tidsenlig musik. Pricken över i’t tycker jag 🙂

    Kan hålla med om alla punkter utom just den sista.. SPIRALFJÄDER mellan axeltapp och fettkapsel??? Förklara detta den som kan??

    #108904

    phermansson
    Deltagare

    Kan ta det mer utförligt:
    ”För att ytterligare komplettera avstörningen kan i vissa fall förbindning mellan speciellt bakhjulen och gods vara nödvändig. Den åstadkommes genom att montera en lämplig spiralfjäder mellan fettkapsel och axeltapp.”

    Låter märkligt, men så står det.
    Kondensatorervärdena borde vad jag fattat nu vara i uF, logiskt vore att använda bipolära elektrolytkondensatorer.

    #108909

    stefan
    Deltagare

    spiralfjädrar mellan fettkopp och axel har jag sett original på nån bil, kommer inte ihåg vad för märke men förmodligen tangerar det väl till samma resultat som antistatremmen……

    #108911

    phermansson
    Deltagare

    Fick lite inspiritation att kolla delar 🙂
    Ska nog börja med tändkablar och kondensatorer. Var köper man avstörda tändkablar?

    -Avstörda tändkablar.
    -Bensinpump 0.45uF (0,47uF, Elfa 65-601-06)
    -Generator: 0,50μF (0,47uF, 65-601-06)
    -Laddningsregulator 2,2u (65-601-48) + 0,33μ (65-600-98)
    -Tändningslås 2,2u (65-601-48) + 0,68μ (65-601-14)

    #108912

    stefan
    Deltagare

    De flesta kablar som säljs idag är avstörda på ett eller annat sätt eftersom moderna tändsystem måste ha dylika. De enda som inte är avstörda är gamla sorten på rulle med riktig koppartråd.

    #108913

    hotrodder
    Deltagare
    Stefan wrote:
    spiralfjädrar mellan fettkopp och axel har jag sett original på nån bil, kommer inte ihåg vad för märke men förmodligen tangerar det väl till samma resultat som antistatremmen……

    Ser ut så i mina framnav på 92´an. Sitter en grov fjäder där men den antar jag är till förspänningen på lagret. Håller med om att det verkligen låter som mumbo jumbo att sätta en fjäder i baknavet 😀

    #108917

    phermansson
    Deltagare

    Hmm får leta vidare…

    Svar på förfrågan 587064, vi uppdaterat informationen om din förfrågan
    Är denna tändkabel (och de andra till Saab 96 -62) avstörda?

    Nej tyvärr, de är inte det.

    Mvh
    Mathias
    Mekonomen i Vänersborg

    Information om din förfrågan
    19-R17 Tändkabel 1 st 68 kr

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng