Stödsystem tändngslås rattlås start

Forum / Modellspecifika forum / NG9-3 / Stödsystem tändngslås rattlås start

  • Författare
    Inlägg
    • september 12, 2025 kl. 10:40 #523594

      Hej, har 06a som har felen: rattlås tillslaget, tändningslås spärrat säger fel på rattlås besök verkstad på display.

      Felkoder:

      b1440 ISM internt fel.

      U1501 0F K-ledning SIM-ISM avbrott.

      Dessutom en hel hög med spökkoder som nog följer med att den har stått utan batteri i flera år. j  ag har fått till mig att den sällfes bort var just rattlås och tändningslås. Rattlås gör att ta lös för att deaktiveras och tändningslås går att manipulera för att gå vidare runt men det känns som fel väg att gå. Dessutom så hjälper det inte då startmotor inte aktiveras. Någon deo av stödsystem är tydligen engagerat.

      Jag har tech-2.

      Hvad göra?

        september 13, 2025 kl. 10:53 #523617

        Med dom felkoderna hade jag bytt tändningslås ISM som första åtgärd. Hyfsat enkelt även om det är lite pilligt. Tech2 behövs inte.

         

          september 13, 2025 kl. 22:40 #523629

          Ja tack för det, har en frontsmälld att plocka från. Den startar och går mycket bra, typiskt nog.. men behöver inte nyckel giftas in?

            september 14, 2025 kl. 09:38 #523630

            Inte för att byta bara själva tändningslåset. Nyckeldata ligger i CIM och motorstyr.

              september 14, 2025 kl. 12:27 #523633

              Hej . Vilka felkoder har du på CIM ?

                september 14, 2025 kl. 18:04 #523644

                B3115

                U1501

                B1440

                Rattlås tillslaget men det var läst vid köpet.

                  september 17, 2025 kl. 20:33 #523675

                  B3115

                   

                  U1501

                   

                  B1440

                   

                  Rattlås tillslaget men det var löstaget vid köpet.

                   

                  | Svara | Svara

                    september 17, 2025 kl. 20:36 #523676

                    Det som bekymrar mig är avbrott K-ledning avbrott mellan SIM-ISM.

                      september 18, 2025 kl. 14:19 #523690

                      Har du bytt något? Tändningslåset/ISM är ju billigast så den brukar man börja med.

                        september 22, 2025 kl. 12:01 #523764

                        Tändningslås överflyttat från fungerande bil. Ingen skillnad förutom att nu går inte låset vridas så långt så att nyckeln går att ta ur. Detta fenomen hade jag även på det tidigare låset.

                        Vart brukar K-lina försvinna mellan SIM-ISM?

                        Rattstångslås är fortfarande tillslaget.

                          september 23, 2025 kl. 08:47 #523774

                          Det är sällsynt med fel på K-Lina mellan CIM och ISM. Felet brukar vara i något av styrdonen.

                          Elschema har du här:

                          https://saabwisonline.com/9-3-9440/2006/3-electrical-system/starting-system/wiring-diagram/steering-column-lock

                          Jag hade bytt CIM som nästa steg. Kräver Tech2 + säkerhetsaccess. En begagnad CIM från liknande årsmodell går bra att montera men den behöver då ha minst 1st tillhörande fjärr.

                            september 25, 2025 kl. 08:18 #523806

                            Ah, har fått tag på VIS så jag ska grotta ner mig och mäta upp vad för förutsättningar som föreligger.

                            Men ser genast på bilden du skickade en hel del att mäta upp.

                              september 26, 2025 kl. 16:49 #523821

                              WIS finns ju online i länken ovan. Bara att klicka runt det går ju att följa felsökningsprocedurerna för respekive felkod också.

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.