SUPERSNABB hjälp önskas Kopplingsvajer 900

Forum Övrigt Allmänt SUPERSNABB hjälp önskas Kopplingsvajer 900

Detta ämne innehåller 12 svar, har 5 deltagare, och uppdaterades senast av 2006-09-15 04:31.

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare

fredrik l
    Deltagare

Hejsan!!

Har i mitt oförstånd gått och köpt mig en Saab 900 2,3 95.
    Kunde bara inte låta bli när bilen är jättefräch och snudd på rostfri med skinnklädsel o massa lull-lull.
    Nyskattad o nybesiktad.
    Och till ett oslagbart pris.

Till saken hör att bilen står köpt och klar i Stockholm och jag befinner mig i Norrköping.

Har köpt bilen utan att provköra den. Startat o kollat allt har jag gjort.
    Så nu har jag tänkt ta med stora verktygslådan upp till Stockholm och en ny kopplingsvajer i morgon förmiddag och byta den så jag kan köra hem min nyinköpta pärla

Önskar allt jag kan få i info-väg om hur jag ska göra på smidigast sätt.
    Har aldrig skruvat ng-900/9-3.

Bilder, tips, funderingar och förklaringar mottages ytterst tacksamt.

Stort tack på förhand till alla underbara Saab-människor

Fredrik Liljeqvist, Norrköping

stefan
    Deltagare

och du är helt hundra på att bilen blir körbar med en ny wire? Vet inte så mycket annat än att man ska hålla sig till Saab original på denna wire. Piratwirarna har nån märklig justering som gärna upphör att fungera.

fredrik l
    Deltagare

Nix. Jag hoppas bara på det
    Lite vågat.

Aj då. För det blir tyvärr en Mekonomen-wire.

Jag får försöka lösa det i alla fall.

MVH Fredrik

stefan2
    Deltagare

Har själv köpt en vajer på Mekonomen för 1-2 månader sen och det var inga problem med den. Funkar precis som orginal.
    Har du mekat förr så är den rätt enkel att få på plats men det är lite trångt inne vid pedalerna….

fredrik l
    Deltagare

Halloj!

Ja det gick utan problem!

Så glad o nöjd över min bil…Hade ett stort brett leende hela vägen från Stockholm.

Med min far till hjälp så gick det på en halvtimma o byta den och den såg ut som den Saab-wire som satt där (fast hel) hehe

Så än så länge älskar jag min bil.
    Ser fram emot att byta olja, filter, stift, motortvätta mm mm….vaxa o dammsuga…..alla har vi våra böjelser

MVH Fredrik

stefan2
    Deltagare

Skoj med ny bil 🙂
    Tips är att titta på hur långt kedjespännaren tittat ut (tror max är 19mm) Lätt att kolla men om det är kasst så kostar det någon krona att byta kedjan.Alternativet är att kedjan går av och det är inte billigt att byta (kostar ofta en helrenovering….)
    Skall inte vara något större problem på en bil med oljebyten gjorda men skadar ju inte att kolla.

Ps vet inte varför men av någon anledning tycker jag också det är roligt att byta olja,filter och tvätta motorummet…. Man är väl lite konstig…….. 🙂

fredrik l
    Deltagare

Se där då är vi ju lika!

Dock är kedjan inget problem eftersom det sitter rem på denna

Spännrullar o rem o hela rubbet är bytt för ett år sen så jag kan känna mig lugn.

MVH Fredrik

stefan2
    Deltagare

Ehhh Tyckte det stod 2,3 i första posten….. Men då är det en V6:a?

jacke
    Deltagare

Ja precis. Om det är 2.3 har den ju kedja. Oavsett om det är kedja eller kamrem som är bytt så lär ju bilen rulla många mil framöver

fredrik l
    Deltagare

Nja!!

Det är en 2,3 med kamrem.

Enligt kvitton som medföljer bilen är kamrem, löprulle o spännrulle bytt.

Och går man in på Mekonomen så står det att det är kamrem till 2,3.

Verkar märkligt om det inte är så att det finns olika typer av 2,3 motorer.

Inte så hemma på dessa än…Har bara blivit avskräckt av vissa historier om ”hopprepet”

MVH Fredrik

bengt j
    Deltagare

Det är kedja på 2,3. Förmodligen är det poly-v-remmen som är bytt.

stefan2
    Deltagare

Precis Kamkedja på den. Kolla upp så den mår bra! Men alla skräckhistorier som går om dessa kedjor är lite överdrivna….. Utom på 2,3:an tror det var 9000 92-93 då det var problem med riktigt dålig kvalité från en leverantör.
    Tyvärr så är kedjor känsliga för oljebyten så sköts inte dessa så går kedjan sönder i förtid.

Överlag så har jag en känsla att problem på en SAAB drivs upp i folkmun till jättesaker i detta landet.( t.ex alla på mitt jobb vet att SAAB ”har JÄTTEproblem” med ”oilsludge” Men att Audi, Volkswagen och en del andra har haft/har liknande problem med detta är det ingen som vet eller hört talas om….) Att jag sen som en saabist har en förmåga att svälja det mesta är ju en annan sak.

fredrik l
    Deltagare

OK! Viker mig gärna för kunnigt folk.

Då är det alltså ”hopprepet” som är bytt på min.

Olja och orginalfilter står framför mig här….ska bytas så fort jag sovit en stund…jobbat natt 22-06 o precis kommit hem.

Tack för förklaringen om att det är kedja på min motor.

MVH Fredrik

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng