T5 konvertera saab 900 2.1

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / T5 konvertera saab 900 2.1

• Författare

Hej jag har nu felsökt min 900 2.1 och tror om jag ska vara ärlig att boxen är död, så nu har jag börjat kolla på å t5 konvertera har en 9-3 motorhärva och ska fixa givare och box. Men har lite funderingar,

1. bländarskivan

vars ska hålet vara vid tdc? Har läst 20 tänder nånstans 16 på ett annat någon som vet

2. Mappning av t5

Hur gör man de på bästa sätt (har läst om att vissa gör de över canbus?)

Behöver jag göra de med en 2.1? Om nej vilken box ska jag leta efter. Om ja spelar vilken box någon roll?

Tack på förhand för hjälpen

april 18, 2026 kl. 11:11 #527451

Hej!

Jag konverterade min 99a med B202 till Trionic 5.5. Nu är ju det en turbo men principen är ju den samma.

Jag köpte(Av en privatperson som pysslar lite med såna saker) ett svänghjul som var fräst med triggerspår på baksidan ihop med ett fäste man sätter i blocket till vevaxelgivaren. Fick lämna mitt svänghjul i utbyte.

Till detta fäste rekommenderas Volvos vevaxelgivare som är rak och inte i 90-graders vinkel som Saabs.

Väljer man att montera bländarskiva på remskivan istället går Saabs vevaxelgivare bra.

Alla givare köpte jag nya(vätsketemp, lufttemp, spjällägesgivare), finns lite olika varianter beroende på vilken årsmodell på bil man plockat systemet ifrån.

Det som skiljer efter efterforskning att det är bara kontaktstyckena som skiljer och de går att flytta över.

Jag köpte en custom kabelhärva från http://www.saab900go.com men det är ju betydligt billigare att ta den härva du har.

NG900/OG9-3 härvan är att föredra då härvan från 9000 är lite mer komplicerad att använda både längdmässigt samt kontakter som skall in i instrumenthuset.

Tändkassett, spridare och map-sensor är inga konstigeter. Du använder 9-3and lambdasensor till den härvan du har.

Jag har en lambdasensor från OG900 då härvan är anpassad efter den.

Tomgångsmotor kan du använda din från 2.1an.

Vilken ecu du skall ha tror jag inte spelar någon roll, du behöver nog mappa den ändå. Trionic anpassar sig mycket själv men en mappning är ju att föredra. Man kan göra det själv med hjälp av T5Suite via en dator och CANUSB, ett special-kablage och en kraftig nätadapter behövs för att kunna spara filen i ecu’n. Detta är jag lite osäker på också, men man kan alltid få hjälp av ännu mer kunna personer.

Finns en hel del matnyttig information på trionictuning.com men du kan även få bra hjälp på Saab Turbo Club of Swedens forum eller deras Facebook.

Finns vissa dedikerade Trionic konverteringssidor på Facebook också.

Sällan dock att man konverterar en sugmotor till Trionic men jag har också den tanken i ett projekt jag har i huvudet.

Fanns ju några årsmodeller av 9000i som hade Trionic5, NG900 hade ju fördelare på deras i-modeller.

Säkert något jag glömt att nämna, bara fråga på om du undrar något.

Saab 99 - 1984 med B202 (16V turbo++)
        Saab 9-3 Vector Active 2.0t BioPower SportCombi - 2008

april 24, 2026 kl. 16:23 #527670

Om man väljer T5.2 så behöver man inte någon custom lösning för vevaxelgivare.

Men oavsett så skulle jag säga att det verkligen är en sista utväg att byta motorstyr för det kommer att kosta både mycket tid och en del pengar. Mapping lär behövas, även om 9000 B204i eller B234i är en bra grund.

Att man T5-konverterar en turbo är mer pragmatiskt då det låser upp mer effektuttag och samtidigt möjligheten att forma vridmomentskurvan för att skona växellådorna.

Det är nog enklare, snabbare och billigare att ordna ett annat B212 styrdon.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.