tändinställning

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT tändinställning

  • Detta ämne har 7 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 2013-08-13 09:24 av .
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #7885

    Hej
    undrar om det finns någon som har eller kan hjälpa mej o kolla tändningen.Det finns inga märken på blocket på motorn
    och skulle väl igentligen haft en riktig klocka .Har testat med gammalt tändstift som jag gjort hål i o skjutmått.men undrar om det blir riktigt.Motorn går varm vid lite högre sommar temp.har sköljt ur kylaren.Men vill kolla tändningen först om det kan påverka.Jag bor i Boråsområdet.
    eller alternativt vad köper man en sån riktig mätklocka? detta måste jag gå till botten med!!
    alternativt är väl kylfläkt (el)

    #58396
    matthias r
    Deltagare

    Antar att din fråga gäller någon av de trecylindriga tvåtaktsmotorerna 1956-68. Då har du metoden enligt härnedan, (värdena gäller i första hand otrimmade motorer).

    Indikatorklockor i bra kvalitet och till vettigt pris hittar du bla på Clas Ohlsson.

    Så här går du tillväga. Gör en hållare till indikatorklockan av ett gammalt tändstift, Du slår bara ur porslinskroppen ur detta ungefär som du gjort med hållaren till ditt skjutmått. Borra och gängar sedan upp M5 i på sidan av hållarens smala övre del. Där skruvar du in en M5 skruv som ska utgöra stoppskruv.

    Gänga ned den här hållarenheten i tändstiftshålet för cylinder två(mittencylindern) Fäst indikatorklockan i den, och skruva fast stoppskruven så klockan är absolut stilla.

    Leta upp det läge där du känner att kolven vänder(ö dödläge). Stanna där. Backa ( dvs vrid remskivan moturs) 0,4 mm (=7 grader) på en enkelförgasarmotor eller 0.6 mm (=10 grader) för en standard trippelförgasarmotor. Stanna där.

    Ta fram en testmejsel. Lossa fördelarens klämskruv, slå på tändningen. Anslut testmejseln i jord och sätt dess mätspetspå fördelarens lågspänningsanslutning. Vrid fördelaren tills testmejseln tänds. Skruva fast fördelaren i exakt det läget.

    Men! Det är A och O att fördelarens märkjack i kanten och rotorns märkning sammanfaller i det här läget. Ligger dessa istället uppenbart långt från varandra (= mer än ca 8 mm) sitter fördelaren minst ett hack fel. Eftersom motorn står i grundinställningsläge är det bara att lossa fördelaren, ta upp den ur motorn, och sedan sätta ner den i rätt läge ( sammanfallande markeringar). Men du måste göra om steget med testmejseln, det är sista finjusteringen. Nu är tändningen inställd. GLÖM INTE att avlägsna indikatorklockan och hållaren och sätta tillbaka 2:ans stift INNAN uppstart. Annars blir det tekniska tragedier…

    Tvåans tändkabeluttag på fördelarlocket kommer efter fördelarmarkeringen, (rotation medurs). Kolla slutligen att rätt tändföljd föreliggerenligt 1-2-3, men det är ju enkelt att se efter du placerat tvåan.

    #58398
    rally
    Deltagare

    Har du en kortnos så är det inte ovanligt att du behöver byta upp dig till en 6-bladig så kallad tropikfläkt för att hålla tempraturen i schack.

    Elfläkt har fler nackdelar än fördelar & särskilt då på en kortnos.

    /Fredrik

    #58399
    Dicst
    Deltagare

    @Rally wrote:

    Elfläkt har fler nackdelar än fördelar & särskilt då på en kortnos.

    Jasså? Föklara dig gärna. Har helt annan erfarenhet.

    #58403
    rally
    Deltagare

    Det finns flera anledningar till varför de flesta rallyåkare har tagit bort elfläkten & monterat 6 bladig tropikfläkt.

    Här kommer några

    1, Kyler bättre
    2, skapar ingen luftvägg för fartvinden utan allt luft strömmar genom kylaren
    3, Likströms Generatorn slipper slita ihjäl sig
    4, Ström problem
    5, Stjäl minst lika mycket effekt som med tropikfläkt när elfläkten väl går. Dels pga utav att likströms generatorn får jobba för fullt & dels pga utav att motorn går varmare
    6, Ser bättre och mer original ut med tropikfläkt

    Nackdel med tropikfläkt
    Stjäl alltid motor effekt Dock försumbart lite
    Finns inga fler nackdelar!

    Om du håller handen bakom kylaren så känner man klart skillnaden.

    Detta är fram provat under över 20års 2-takts nörderi

    /Fredrik

    #58406
    Dicst
    Deltagare

    Ok, intressant. Jag kör ju med moderna generatorer och har inte upplevt de problemen.

    #58420

    Underbart med hjälpsamma människor!!
    innan jag fick din instruktion så kollade jag i handboken o tänkte,ja måste bara få ording på det här!!jag tog skjutmått.kollade ö.d (så gott d gick)kollade om det fanns något märke,det fanns varken öd eller 7 gradersmärke.
    så jag gjorde nåra små ,kollade när den tände,då var det i mm 20mm,o i handboken tror ja det stod 9mm,jag trixade tillbaka lite o sen provkörning o det var en helt klart piggare motor.men jag skall helt klart köpa en klocka som du sa o kolla enl.din instruktion.
    tack en en gång!!
    mvh Björn

    #58441
    phermansson
    Deltagare

    Min elfläkt kallar jag cruisingfläkt, den gör bara nytta i låg fart. Dessutom får man välja fläkt eller halvljus, båda på en gång blir för mkt. Kör med en beg Spalfläkt från en Mercedes.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng