Tändning/gång problem -65 96TT

Forum Modellspecifika forum 95/96 TT Tändning/gång problem -65 96TT

  • Detta ämne har 17 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 2011-09-03 20:19 av .
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4316
    moongoose
    Deltagare

    Hej har nyligen inköpt en 96 långnos, och första var att den inte startade så jag kollade så allt var ställt osv och det var väl som guiderna sa men vägra gå bra. Så jag vände fördelare ca 70-100grader så att nästan fläkten tar i och då startar den men går inge bra på högvarv, nu är den inställd så den startar och går utan problem men långt ifrån att rotorns riktmärke och fördelaren är korrekt när 2:a cylindern är i rätt läge.. Så jag undrar vad det kan vara för känns inte rätt att sitta och åka när allt säger att det är fel inställt :/ Jag flyttade rotorn/fördelaren ett snäpp bakåt också, innan det så baktände den och sköt locket på luftburken ur själva burken(inge kul!!). Så nu har den ett nytt bränslefilter och nya tändstift. Den ska vara genomgången av förra ägaren i tändningen.

    Mvh
    Andreas

    #31055
    ingvar k
    Deltagare

    Som du själv konstaterat så stämmer inte tändinställningsmärket på remskivan när 2-ans kolv befinner sig vid övre dödpunkten. Det kan bero på att vevaxeln och/eller remskivan blivit utbytt, då stämmer inte märkningen och du måste märka om remskivan. Det finns/fanns en gammal tråd i det gamla forumet som beskriver förfarandet på ett utmärkt sätt, bl a med hjälp av ett kasserat tändstift och en indikatorklocka. ”Någon”, (dock inte jag, behärskar inte tekniken) kan nog importera tråden till det här forumet.

    En betydligt grövre metod är ju att känna sig fram till övre dödpunkten med hjälp av en skruvmejsel och märka upp remskivan med en tuschpenna, du får troligen bättre resultat än den uppmärkning som du har idag. Man skall inte behöva kugga om fördelaren så att den nästan tar i fläkten, däremot kan själva fläktremmen komma ganska nära.

    #31077
    phermansson
    Deltagare

    Ett skjutmått kan vara användbart också, man låter pinnen i botten av måttet gå ned i cylindern.
    Den text Ingvar nämner finns här: http://saabklubben.nu/sv/node/120

    #31091
    moongoose
    Deltagare

    Nu har ni fattat fel eller att jag skrev dåligt =) Det är markeringen mellan rotor och fördelaren som märkningen inte stämmer =) Har ju kollat igenom just den tråden MÅNGA gånger. Men ställer jag efter den 100% så går den piss, men byter jag tändkabel mellan 1 å 3 så startar den den menn går åt fel håll 😀 Fördelaren är ca 70-100grader fel mot den guiden och det oroar mig :/ Sen har jag märkt att trycker ur sig bränsle vid förgasaren(som också ska ha varit renoverad såsom bromsar och tändning…).

    Så det går bra nu men är enligt guiden helt fel ställd!
    Har gjort nya markeringar osv på skivan och jag använde mig av en trä pinne 😉 0,5mm istället för 0.4 nudå ^^ Den går som jag tror den ska men ändå konstigt när den är ställd så :/

    #29000
    ingvar k
    Deltagare

    Om jag förstår dig ”rätt” den här gången så måste du lyfta på fördelaren och kugga om rotoraxeln tills dess att den ”grovpassar”, dvs att rotorn stämmer någorlunda överens med strecket på fördelaren. Finjustera genom att vrida på fördelarhuset. Kontrollera att rotorn svarar mot tvåans tändkabel i fördelarlocket. Ev måste du flytta tändkablarna om nu fördelaren ligger 100 grader fel.

    #31164
    moongoose
    Deltagare

    Ja du fattade rätt, jag ska fota det snart nog så ni får se exakt hur den står.

    Den vart nollad och markerat, en flyttade jag fördelaren dit den skulle sen lyfte jag och flytta den 1-2 hack och den stod 100% enligt bilder och fakta från guiden. Den ville inte starta med 2:a tändkablen på rätt ställe och bytte jag mellan 1 och 3 så starta den direkt men gick baklänges.. 🙁

    Nu är fördelarmärket ifrån motorn istället mot blocket. rotorn är åt ”rätt håll” men flyttar man den så smäller det och går skit. Just nu går den riktigt men tycker den går dåligt på högvarv, har använt lampa för att kolla tändningen och den är precis där den ska.

    #31179
    arne
    Deltagare

    Helt klart har du fördelaren i fel kugg men det är inte alltid så enkelt att få allting rätt.
    Börja med att ställa mittenkolven i topp.
    Lossa klämman och lyft fördelaren och vrid den så att rotorn pekar mot märket på fördelarkanten när du skjutit ned den, du får säkert göra flera försök innan du lyckas få den rätt.
    När du fått fördelaren rätt sätter du på locket och placerar tändkabeln till mittencylindern i det hål som nu står mitt för eller mot slutet av kontaktytan på rotorn.
    Vrid nu motorn åt rätt håll till nästa kolv är i topp och sätt den tändkabeln i det hål som nu ligger rätt för rotorn.
    Testa sedan också den sista cylindern.
    När du fått fördelaren rätt och tändkablerna i rätt läge måste du ställa in tändningen. Det kan göras antingen med stroboskop eller med indikatorklocka mot kolvtoppen av mittenkolven. Lämplig inställning för otrimmad motor är 0.7 – 0,8 mm före övre dödläge, alltså innan kolven når toppen. Koppla en provlampa mellan en strömförande kabel och den tunna kabel som går från tändspolen till fördelaren, när du vrider runt motorn har du tändläge precis när lampan tänds.
    Om du bor i närheten av Örebro kan jag enkelt hjälpa dig få det hela rätt, hör av dig i så fall på tel 070 5911378.
    Arne
    SAAB Tvåtakt sedan 1962.

    #31201
    moongoose
    Deltagare

    Bilder på galenskapen =)

    Ska prova det du sa, men är jag nära nu när den går? Den misständer inte men är bara klen på högvarv. Kollade vpm och kanske låg lite hög i tomgång 1100-1300. Men motorn kanske vill få gå ett tag innan den går 100% gick å sänka men då dog den nästan under 1000vpm.

    Så nu vet ni vart jag har ställt osv, motorn är nollad efter guiden här och går efter ca 0.4mm efter dödläge, ska se om om 0.7-0.8 blir bättre.
    Är det nån risk att stiften tar smällen och slutar funka som de ska? Bytte i veckan.
    Och tyvärr så bor jag inte i Örebro, jag bor långt upp i Hälsingland, i byn Bergsjö =)

    #31204
    moongoose
    Deltagare


    Nått att kolla, Just denna bil som ska börja gå bra!

    #31212
    putsarn
    Deltagare

    Snygg bild!

    Är det taget vid Knoppe?
    (jag är uppe i Annsjön ibland)

    #31215
    rally
    Deltagare

    Efter?? Du ska väl ställa tändningen före???

    Om tändningen är rätt inställd & motorn fortfarande klen på högvarv så ryck av bakre ljuddämparen då den kan vara täppt. Stoppa även ned en ståltråd i röret för även detta kan vara igensatt.

    /Fredrik

    #31217
    ingvar k
    Deltagare

    Synd att jag inte visste, jag åkte från Älgered till Enånger igår em och hade kunnat stanna till i Bergsjö och greja tillsammans med dig.
    Men du är ju på rätt väg, gör som Rally föreslår, tändningen skall ske före ÖD. Och ljuddämparen är ett bra tips, jag har nog samma problem själv på min 66-a

    #31268
    moongoose
    Deltagare

    @Ingvar K wrote:

    Synd att jag inte visste, jag åkte från Älgered till Enånger igår em och hade kunnat stanna till i Bergsjö och greja tillsammans med dig.
    Men du är ju på rätt väg, gör som Rally föreslår, tändningen skall ske före ÖD. Och ljuddämparen är ett bra tips, jag har nog samma problem själv på min 66-a

    aha ja det var verkligen synd!

    Ja får göra det, kanske har tid över imorgon.
    Men han som ägde den förut verkar skriva fel adress eller så är det posten för tredje gången gillt som slarvat bort ägarbeviset…
    Haft bilen i ca 5veckor och inte fått nått ägarbevis 😉 Men kvitto har jag så det är nog bara nått fel..

    Är det nån här som har koll på TT/v4 ägare här omkring?(ljusdal, Hudik, Bergsjö, Bjuråker osv)
    Vore kul och bra att prata igenom fel som kommer, jag håller på lära mig och är självlärd i det mesta. Inget fel med det utan man lär sig av alla små misstag 😉

    #31269
    moongoose
    Deltagare

    @Putsarn wrote:

    Snygg bild!

    Är det taget vid Knoppe?
    (jag är uppe i Annsjön ibland)

    Nej det är i Fiskvik =)

    #31684
    moongoose
    Deltagare

    Hej nu har jag fått den att gå, men går lika som förut.
    Nu ska jag kolla packningarna vid insuget, läcker bensin antingen från förgasaren eller insuget.
    Var och sotade ur den utan bakreljuddämparen och kom lätt upp i 100 och kändes piggare på högvarv nu utan dämparen.
    hittade lite rost också :/ inge farligt ställe men´ett hål, sen ska jag nog lacka om/putsa golvet för den börjar få lite rost.

    Vart kan man köpa gummibussningarna till mitten del av avgasupphängningen?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng