Tändningsdelar till 92

Forum Modellspecifika forum 92/93 Tändningsdelar till 92

Detta ämne innehåller 6 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2011-09-22 13:40.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4292

    olle_64
    Deltagare

    En fundering kring tändsystemet på 92 B motorn som ju inte har någon ”riktig” fördelare utan påminner mer om en moped/mc tändning nere vid vevaxeln.
    Det måste väl finnas brytarspetsar och kondensator på dessa tändsystem, Är det någon som vet vad det är för modell och var man kan få tag på dem?
    I Webshop finns en hel del prylar men man har ingen aning om vad alla grejor är till eftersom det står typ skruv, bussning, plåt men till vad eller var, Någon som vet hur man kopplar samman en del i Webshop mot en speciell bilmodell?

    Olle med projekt 92B

    #28815

    hotrodder
    Deltagare

    @olle_64 wrote:

    En fundering kring tändsystemet på 92 B motorn som ju inte har någon ”riktig” fördelare utan påminner mer om en moped/mc tändning nere vid vevaxeln.
    Det måste väl finnas brytarspetsar och kondensator på dessa tändsystem, Är det någon som vet vad det är för modell och var man kan få tag på dem?
    I Webshop finns en hel del prylar men man har ingen aning om vad alla grejor är till eftersom det står typ skruv, bussning, plåt men till vad eller var, Någon som vet hur man kopplar samman en del i Webshop mot en speciell bilmodell?

    Olle med projekt 92B

    Jag kör med Polo typ1 brytare i min 92´a. De passar inte direkt men är inte jättemycket mods heller för att få de att passa.

    #28819

    kg70
    Deltagare

    @olle_64 wrote:

    Någon som vet hur man kopplar samman en del i Webshop mot en speciell bilmodell?

    Skaffa en reservdelskatalog så får du koll på reservdelsnumren:

    http://norrland.saabklubben.se/annonssidacd.htm

    K-G

    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

    #28835

    olle_64
    Deltagare

    Tack ska ni ha för tips att hitta i reservdelsdjungeln och med lite fantasi kan man alltså modifiera en likvärdig brytare, hmm, sån’t gillar jag.

    /Olle

    #29149

    alingsasarn
    Deltagare

    Lite sent svar men iallafall…..
    Brytaren till 92:an är samma som till Laverda 750 GT 10.67-12.74 och 750 GTL och SF3 10.74 till 12.79 (Laverda är en italiensk motorcykel om nån händelsevis missat det :mrgreen: )
    Bosch nr 1 237 013 013-850
    Nu är det kanske inte så mycket lättare att finna brytare till en Laverda än till Saab 92 men det utökar väl iallafall sökområdet lite…..

    #32647

    olle_64
    Deltagare

    Hej,
    jag har varit i kontakt med Mekonomen som förvisso hittade numret ,Bosch nr 1 237 013 013-850, men vid kontakt med Bosch har denna artikel utgått och inte blivit
    ersatt 🙁

    Tänkte höra med dig som tagit brytare från Polo 1, jag kollade på en sådan och den var helt olik bl a spegelvänd så jag tänkte höra eftersom det finns lite olika motoralternativ på Polo 1 till vilken årsmodell och motor du tog brytarna från? eller eventuellt artikelnummer hos Mekonomen, Biltema eller var du nu köpte brytarna.

    /Olle

    #32652

    hotrodder
    Deltagare

    @olle_64 wrote:

    Hej,
    jag har varit i kontakt med Mekonomen som förvisso hittade numret ,Bosch nr 1 237 013 013-850, men vid kontakt med Bosch har denna artikel utgått och inte blivit
    ersatt 🙁

    Tänkte höra med dig som tagit brytare från Polo 1, jag kollade på en sådan och den var helt olik bl a spegelvänd så jag tänkte höra eftersom det finns lite olika motoralternativ på Polo 1 till vilken årsmodell och motor du tog brytarna från? eller eventuellt artikelnummer hos Mekonomen, Biltema eller var du nu köpte brytarna.

    /Olle

    Tjae… Polon var ljusblå :CE
    Nu minns jag inte då det vart eldavbrott pga. en havererad brytaspets under pågående semesteresa för några år sedan. Vi bogserade 92án till en lokal verkstad i Östavall. Verkstadsägarns ungar hade en gamal VW Polo som straffades runt på en åker som robbades på brytarspetsarna som visde sig vara nästan lika som 92´ans dito. Om jag inte kommer ihåg fel så borrade jag upp ett hål i brytarbryggan och något mer. Hur som helst så funkar den än idag och drygt 1200mil senare har jag fortfarande inte lossat täcklocket över brytarna sedan vi var i Östavall. Efter helgen åker min 92´a motor ur och då kommer brytararrangemanget bli överflödigt och hamna i skrotkontainern eftersom det skall ersättas med ett ”digitalt dito” 😆 Då kan jag ta ett kort eller två.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng