tändstift

  • Författare
    Inlägg
    • augusti 19, 2005 at 18:14 #12999

      Är det någon som har kollat sina tändstift senast o upptäckt att stiftet är en anings vitt .Blev lite orolig att den inte får rätt mängd dricka,kanske felinställd tändning + fel tändstift.Ett perfekt tändstift hur ser det ut?
      Björn

        augusti 19, 2005 at 21:50 #88342

        Antar att vi pratar tvåtakt!

        Vitt stift indikerar att motorn får för dålig smörjning från det oljeblandade bränslet! Måste omedelbart lokaliseras och åtgärdas, annars föreligger risk för motorskador mycket snart.

        Du kan gå efter den här punkterna när du letar efter vad som orsakat detta.

        1. Vilken procentsats brukar du slå i? Gå inte under 2%.

        2. Vilken olja? Skall vara tvåtaktsolja av någon sort, vilken går vi inte in på närmare här.
        (Finns väl andra trådar som behandlar det)
        Drar mig bara till minnes sommaren 1992, då min 96-60 drogs med vita stift, trots att all inställning var som den skulle. Klia huvet och citygråa hårstrån (nästan), ombestyckning,omjustering, andra ljuddämpare med mindre mottryck, inget hjälpte. Ända tills jag kom på att den omärkta 5-liters dunk jag tog ur innehöll vanlig 4-taktsolja…. dunken låg i skuffen på bilen vid köpet… o vad bra trodde jag och blandade i…

        3.Flottörnivå? Även om denna är flera mm lägre än vad den får vara, kan bilen gå perfekt, vara pigg och svara väl på gaspådrag. Men smörjningen blir otillräcklig vilket brukar indikeras av vita stift.

        4. Bestyckning? Vanligt förr i världen var, då problem uppstod kring kombinationen tvåtaktssaabarna–stadskörning (=ständiga loppor på stiften) att man satte i mindre huvudmunstycken.

        Ex vis 1960-64 som skall ha strl 135, fick 130 eller 127,5 etc. Kolla att munstyckena är rätt för just din motor.

        5. Tändstiften. Bara en gissning från min sida, men för mjuka stift blir väl vita vid hårdare körning än de är avsedda för? Någongång ser man i gamla motorer t ex NGK A-6, rena stadskörningsstift och absolut inget annat.

        6. Tändinställningen. Mät med indikatorklocka, märkena på remskivan är inte fullt tillförlitliga.

        7. Du kör väl inte på E85…. minns instruktionsbokens varningstext ;
        ” får ej köras på sprit-och benzolblandade bränslen”, det här kommer sig väl av att oljan inte blandar sig väl med kolväten i denna division.

        När motorn förbränner rätt och får den mängd smörja som den ska ha (varken för lite eller för mycket) blir stiften ljust bruna. Då är allt OK. / Matte R

          augusti 20, 2005 at 14:19 #88343

          tack för informationen!!
          har väl kollat allt utom tändinst. samt flotörnivå.Lutar väl åt att kolla tändinställning först,motorn håller lite för hög temp så de kan nog vara det,kollade med en värmemätare på olika ställen på motorn o den höll 95 grader på utgående samt 83 på ingående.Ja det blir ju lite pirrigt när man tänker på haveri!!
          Tack än gång
          Björn

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.