Tändsystem från kawa KH250 till saaben.

Forum Övrigt SSR Tändsystem från kawa KH250 till saaben.

Detta ämne innehåller 16 svar, har 10 deltagare, och uppdaterades senast av 2005-03-15 19:05.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12377

    anonymous
    Deltagare

    Är det någon som kör med det?

    Jag fattar inte riktigt hur gnistan fördelas mellan cylindrarna.
    Står i instruktionerna:

    ”This system is designed to fire all three plugs every 120º of the crankshaft.”

    Hur fungerar det? Eftersom tändplattan inte kan ”bestämma” vart gnistan ska gå så gör databoxen det?

    ”The output of the three trigger coils and magnets is addes to produce one accurate firing every 120º, even if a coil is inaccurately placed”

    All hjälp motages tacksamt

    Mvh Daniel

    #85616

    uffepuffe
    Deltagare

    du måste ha en svänghjulsgivare som visar var det står istället för kamnockar till brytarna

    #85617

    anonymous
    Deltagare

    Hur ska man koppla in det?

    Tog en bild på instruktionen:

    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/24576IMG_0038.JPG

    #85618

    uffepuffe
    Deltagare

    blå och grön in i box verkar väl komma från givare.Antar att du har den del som indikerar tändläge också

    #85619

    anonymous
    Deltagare

    Hej

    Ja det stämmer, blå och grön kommer från plattan med 3 spolar på.. Men den indikerar inte vilken cyl som ska tändas.. När en spole ligger i fas med magneten så gör dom 2 andra det också. Det kommer alltså en puls vid varje tändning..

    Kan det vara så att databoxen är programerad för att tända olika cyl? 1-3-2 eller nått?

    // Daniel

    #85620

    enor
    Deltagare

    Så här skrev du i ditt ursprungliga meddelande:

    ”This system is designed to fire all three plugs every 120º of the crankshaft.”

    Alltså – alla tre stiften tänder samtidigt hela tiden, 3 ggr per motorvarv. Det låter helt vansinnigt; det medger jag – men det står så!

    #85621

    anonymous
    Deltagare

    Jag har också svårt att tänka mig att alla 3 tänder samtidigt.

    Får forska lite mer i det, annars är det bara och lägga ner det och köra på det gammla herderliga sättet

    #85622

    Tycker också det verkar skumt, vet tändsystem som ger en extra gnista i nedre dödläge också, men en inte ytterliggare en?

    #85623

    stefan
    Deltagare

    Eftersom det handlar om en trecyl tvåtaktare så låter det naturligt att det är 120 grader mellan varje tändning, 3×120 grader är 360 grader vilket är ett varv. Den skulle nog gå lite märkligt om den inte vore jämt fördelad? Att den sen tänder två stift vid icke kompressions läge spelar ingen roll.
    / Stefan

    #85624

    micke l
    Deltagare

    Om inte kolvarnas läge förhållande till varandra är samma på Kawan och SAABen är lika så borde inte tändpunkterna stämma eller hur ??

    MVH
    Micke

    #85625

    anonymous
    Deltagare

    Precis!

    Men det ska tydligen finnas folk som kör med det här systemet.. Det är iallafall vad jag hört. Kanske inte stämmer.

    #85626

    stefan
    Deltagare

    Men vad är det ni inte förstår? oavsett fabrikat på motor så är väl de flesta trecyl två taktare utrustade med 120 graders vevar?
    Eftersom en tvåtaktare tänder en gång per varv och kawasakins tändsystem skickar ut gnista på alla tre samtidigt så tänder den cyl som för tillfället är i kompression. Och det oavsett vilken det är.

    #85627

    Jag blir inte heller riktigt klok på detta

    Låt oss kalla cylindrarna 1,2 o 3 med 120 graders tändrytm (utan avseende på verklig indelning av vevaxelföljd och tändföljd, utan antar att tändföljden är 1,2,3. Då borde följande ske: När cylinder 1 tänder, avslutar cylinder 2 utblåsningsfasen och cylinder 3 har påbörjat insugningsfasen.

    Att det ”gnistar” i cylinder 2 borde då inte göra så mycket, men en gnista i cylinder 3 i detta läge borde ju inte vara så bra, eftersom insugningsfasen pågår och det är ”öppet” till vevhuset ….

    #85628

    stefan
    Deltagare

    ja det kan verka förbryllande men det blir ingen tändning förrän blandningen är komprimerad, förmodligen blir det för mycket luft i förhållande till bränslet när kolven är längre ner.
    Som ett exempel så fanns det i den amerikanska tidningen Hot Rod en artikel på sextiotalet om ett system som helt sonika gav gnista hela tiden på alla cylindrar och det fungerade också helt utmärkt. Där var man dock tvungen att vattenkyla stiften och förmodligen byta dem ganska ofta……
    / Stefan

    #85629

    kaparn
    Deltagare

    Nu snackar vi sjuttiotal. Är Du säker på att det inte sitter tre par brytarspetsar bakom svänghjulet?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng