Terratrip i V4

Forum / Övrigt / SSR / Terratrip i V4

  • Författare
    Inlägg
    • januari 17, 2010 kl. 22:25 #21471

      Noen som har et tips på hur man best monterar givaren till en Terratrip i en v4?
      Tänkte kanskje å tilvärka et fäste rett över innre drivknuten men er redd at värmen från avgassystemet vil bli et problem ( har et gr. 2 avgassysten med hål i golvet vid växellådan)

      hälsning
      Jörn

        januari 18, 2010 kl. 09:31 #151504

        Antar att det är en ”elektronisk” givare till din Terratrip, hade nåt liknande på min V4:a och då hamnade givaren vid ena bakhjulet. Hade en liten plåt som satt fast på bromstrumman som följde med runt och svepte förbi givaren varje hjul-varv. Tror att det är det sätt som är minst missvisande, annars om du ”blå-gasar” så visar den fel, framhjulen bör snurra en aningen fortare stundvis, kan bli lite hjulspinn emellanåt 😎 !!

          januari 18, 2010 kl. 21:21 #151548

          Takk for tipset. Forsöker å göra ett fäste bak.

          hälsning
          Jörn

            januari 19, 2010 kl. 09:52 #151558

            Ingen orsak 🙂
            Ska ta och göra en vända in bland mina prylar, tror faktiskt att den bakaxeln ligger och skräpar för tillfället, ska se om det går att få till nån shysst bild på konstruktionen, tror nämligen den sitter kvar på den axeln!!

            Återkommer!!

              januari 19, 2010 kl. 10:14 #151559

              Jag minns inte hur många pulser Terratrip klarar av per hjulvarv, men för att få så exakt trip som möjligt vill man helst ha fler pulser än 1 per varv.
              I dom bakre bromstrummorna är det vanligt förekommande att man borrar upp dom 5 små hål som redan finns i trumman (små hål som syns med fälgen monterad) och sätter i 5 st skruv att mäta emot.
              Borra upp hålen, gänga dom och skruva i 5 st exakt lika långa skruvar från utsidan med gänglåsning på.
              Sen monterar du givaren genom bromsskölden ut mot skruven.

              Innan du gör detta så kolla i manualen att det inte blir för många pulser per hjulvarv först. På VH-trip är detta hel okej. Blir ett kalibreringstal runt 3500, men det är ju olika på olika fabrikat.

              När ändå verktygen är framme så gör man likadant på andra sidan också. Då har man en extra givare klar ifall givaren går sönder under tävling. Bara att dra ur och stoppa i den andra kontakten.

              Skall du åka regularity med bilen?

                januari 19, 2010 kl. 22:52 #151593

                Hei Johan!
                Tenker at åke lite regularity, blir vel en och annan rallytävling ochså.

                Mener du at man skal borra hål i mellan hjulbultarna eller på insidan?

                Hei V4EVER!
                Mycket tacksam om du tar en bild en gång när du får tid!

                  januari 20, 2010 kl. 08:26 #151598

                  Det finns 5 st små hål (3mm?) i bromstrumman om man kollar noga. Dessa är vanliga att borra upp och montera skruv i. Dessa är placerade i cirkel innnanför hjulbultarna.

                  Lycka till!

                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.