Tjocklek bromsbelägg

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tjocklek bromsbelägg

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / Tjocklek bromsbelägg

  • Författare
    Inlägg
    • februari 5, 2014 at 22:41 #24061

      Någon som vet hur tjocka beläggen ska vara på bromsbanden till en 96:a från -62? Mina är mellan 3-4 mm tjocka. Försöker hitta problemet bakom den dåliga bromsverkan….

      Saab 96 -62
      Saab 96 V4 -75
      Saab 9000 Kombi -91
      Saab 900 T16 -92

        februari 6, 2014 at 07:07 #72647

        om allting är i ordning i övrig så kanske du får titta på trummans diameter. Väldigt slitna trummor ihop med nya belägg ger väldigt dålig verkan i början eftersom det bara bromsar på en liten liten del.
        Annars så ska man ju i princip ha lika verkan ända ner på järnet så att så länge det finns belägg så ska det kunna bromsa.

          februari 6, 2014 at 19:51 #72461

          Kompletterar med lite mer info. Har ända sen jag börjat rota i bromsarna på denna bilen tyckt att jag inte fått till det där riktiga bettet i bromsarna. Har bytt/renoverat allt utom bromsbackar fram och trummor runt om. Huvudcylindern är ny, hjulcylindrar är nya, alla bromsrör är bytta, nya bromsbackar bak. 2 liter bromsvätska är körd genom systemet, justeringen fram var max utjusterad, detta resulterade i 1,0 i bromsverkan fram och 0,6 bak. Efter en liten dikeskörning där jag gjorde den klassiska tabben att bromsa tar bromsarna ännu sämre. Trampa pedalen i botten är inget problem numera, likaså att inte få låsta bromsar, ABS är visserligen bra men man ska ju kunna bromsa rejält inom rimliga gränser, det kan man inte nu. Man kan få bättre bromsverkan eller mer stum känsla i pedalen om man pumpar några gånger på pedalen. Detta tyder ju på luft… Ska testa att köra bromsvätska “bakvägen” från luftningsnippeln på hjulcylindrarna.
          Har idag mätt trummorna, fram ligger på 228,7- 228,8 mm i diameter ungefär. Båda är under 229 mm iallafall. Enligt VHB är dom 228,6 från början, får svarvas till 230,1 mm max. Bak ligger på 203,9 -204 mm, ganska nära max svarvningen på 204,7 mm. Nya trummor bak går ju att skaffa nya i värsta fall. Fram är värre så funderar på om de ska svarvas lite, finns lite rostspår samt att bromsbeläggen ser inte ut att vara slitna i hela sin bredd.
          Någon som vet om någon som svarvar trummor, eller har bra grejor att använda för att kunna spänna upp trummorna i svarven? Mekanikern på mitt jobb menade på att man behöver nåt bra “verktyg” för hålet till drivaxeln på trumman för att kunna fästa upp i svarven. Helst ville han ha en axel som passade perfekt i hålet för att slippa spänna upp och mäta in trumman i nåt hemmagjort fäste. Enklare att höra med firmor som är specialiserade på svarvning av skivor/trummor kanske?

          Många frågor känner jag men är tacksam för all hjälp eller bara idéer för att komma vidare med dessa j½¤la bromsar… :18_crazy:

          Saab 96 -62
          Saab 96 V4 -75
          Saab 9000 Kombi -91
          Saab 900 T16 -92

        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.