Tonårsräsern, 900 -82

Forum Övrigt Projekt / Min bil Tonårsräsern, 900 -82

Detta ämne innehåller 7 svar, har 3 deltagare, och uppdaterades senast av 2015-07-26 11:40.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare

Linus Karlsson
    Deltagare

Sen jag var i 16-årsåldern så har jag velat ha en Saab, men det dröjde ända till idag (mååånga år senare) innan jag gjorde slag i saken och blev ägare till denna 900:a från 1982. Flera kompisar har en efter en skaffat sig gammelsaabar och jag kände pressen mer och mer. Så nu fick det bli dags, efter lite velande och ett par veckors spanande på Blocket.

Som synes så är den inte helt original. Tidigare ägare har bytt ut fronten mot en senare modell, och för ca 10 år sedan lackades bilen om från ljusbrunt till blått. Ungefär i samma veva byttes motorn ut mot en nyare, enligt uppgift från -85. Den fick också en raggartrappa monterad. Den är inte vinterkörd de senaste åren, och verkar överlag vara ganska välbehållen. Ingen rost att tala om i skärmkanter eller dörrar, och undersidan är fin så när som på en lite halvtaskigt fixad svetsning på en balk. Det är ungefär vad jag vet om bilen.

Anledningen till namnet tonårsräsern är att när jag växte upp på landsbygden under tidigt 90-tal så åkte flertalet av traktens ungdomar runt gamla 900:or som moddats ungefär på liknande sätt som denna. Riktigt fräcka tyckte jag då som liten knatte, och nu fick jag äntligen chansen att förvärva en. Bättre sent än aldrig, liksom. Med skräckblandad förtjusning ska kanske tilläggas också, detta är trots allt min första Saab. Därtill den äldsta bil jag någonsin ägt.

Vad är då planen med bilen, undrar ni? Ja, just för tillfället är det ingenting. Att hålla den på vägen, antar jag. Jag kan just ingenting om att skruva bil, så jag håller tummarna för att den kommer att vara snäll mot mig. Med det sagt så skulle det vara intressant att göra något åt inredningen (stolarna är ganska nedsuttna och färgen på inredningen matchar inte exteriören sedan bilen blev omlackad), fixa ett par fula stenskott och kanske något mer. Jag tänker dock att det kan vara bra att ha en tråd om bilen här, där kunskap och erfarenhet finns. För frågor lär säkert dyka upp, vad det lider…

Bilagor:

Linus Karlsson
    Deltagare

Efter första ordentliga turen med bilen idag så har jag konstaterat följande saker som för eller senare kommer att behöva fixas till.

Handbromsen tar inte.
    Kopplingspedalen är sladdrig och tar halvlångt ner.
    Varvmätaren funkar inte.

Sen stenskott och inredning som sagt, men det faller mer under kategorin vill än nödvändigt.

oskarforsberg
    Deltagare

Drömbil! Vad är det för motor i nu då? Och inredning?

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Linus Karlsson
    Deltagare

Vet faktiskt inte exakt vilken motor det är, bara att den är på 2 liter och är utbytt ca 85. Men det kan också vara så att motorn är från 85 och bytt senare. Inredningen är ljusbrun, vilket bättre matchar bilens originalfärg. Nu är den både lite halvful ihop med lacken och ganska sliten. Kan ordna bilder på både inredningen och motorn, såklart.

oskarforsberg
    Deltagare

Grym färg iaf!

99 -77 luftfjädring och förgasare
    900i 8v -88 finbil
    9000 2.0t -98 trimmad bruksbil

Linus Karlsson
    Deltagare

Nu så!

Efter lite grejande och ett par ordentliga turer så kan jag konstatera att något inte är som det ska med hydrauliken. Kopplingen tar som sagt lite lågt ner och bromspedalen sjunker sakta med säkert mot golvet vid hårt tryck. Förra ägaren har bytt kopplingscylinder, och eftersom broms och kopplings delar på hydrauliken (eller…?) så funderar jag på om han har luftat systemet ordentlig efteråt. Ska ge mig på det i helgen. I annat fall så antar jag att packningarna i huvudcylindern är dåliga. Nivån på bromsvätskan är konstant och vad jag kan se så droppar det inget under bilen. Blir väl att pilla med cylindern i vinter då, isf.

Regin
    Deltagare

eftersom broms och kopplings delar på hydrauliken (eller…?)

Det gör dom, och ändå inte till 100%.
    Det finns ett sepr fack i den behållaren –
    så att inte det ena system inte går ”torr” vid ett eventuellt läckage på det andra.

Men vist, därför kan fd ägaren kanske ha missat att lufta ordentligt.

Linus Karlsson
    Deltagare

Bromsarna är luftade, men god hjälp av en god vän. Det gjorde stor skillnad, och det som kom ut ur luftningsnippeln var väl inte av högsta kvalitet. Det blir väl att byta ut all vätska helt och hållet lite senare gissar jag.

Handbromsen blev dock ett bekymmer. Jag trodde från början att vajern gått av helt och hållet, eftersom handbromsen inte tog öht. Det visade sig dock att vajern var i gott skick, och mekanismen på båda oken fungerade som de skulle. Däremot ville oken inte röra på sig när man drog i klykan, trots att vajern var spänd. Samma sak på båda oken. Kan det vara något inne i oken som lossnat? Och på båda oken samtidigt?

Bilagor:
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng