Trasig styrventil/magnetventil till dumpventil, symptom?

Forum Modellspecifika forum NG9-3 Trasig styrventil/magnetventil till dumpventil, symptom?

  • Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2018-03-20 10:27 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #441877
    Tobbis
    Deltagare

    Hej, första gången jag skriver här och också första gången jag har gett mig på att laga en bil. Bilen i fråga är en 93 -07

    Kort och gott, jag skulle rengöra spjällhuset och slangen satt rejält, så i processen att lirka av den lyckades jag knäcka en fästet till en gummislang precis bredvid (se bild)
    IMG_20180318_130059-Copy

    Det som knäcktes är en del av en större del, där jag lyckades hitta ett artikelnummer (55354158). Detta verkar vara en dumpventil och som jag förstår det så ska den, när ”turbo-laddtrycket” bli för högt, släppa på och lätta på trycket genom att återcirkulera till luftintaget (verkar rimligt, andra änden av den trasiga slangen verkar gå tillbaks till den stora ”slangen” som går in i spjällhuset, via en annan ventil. Det är alltså inte slangen som har gått av, utan plast-röret som man trär slangen över för att koppla in slangen i dumpventilen.

    Jag lyckades ”laga” genom att limma fast slangen igen, och motorn verkar gå som den ska, både på höga och låga varv. Har inte märkt några problem.

    Men nu till mina frågor. Jag ser det som att två saker kan hända.
    1. Jag råkade limma snett och blockerade helt denna ventil (det var ett rätt litet hål). Vad får detta för symptom? Min gissning: Jag tappar helt enkelt lite prestanda i samband med turbon och koppling då den inte kan ”lätta på trycket”. Eller kan något värre ske?
    2. Limmet håller inte och denna släpper. Vad får detta för symptom? Min gissning: Trycket kommer fortfarande att lättas, men istället för att återcirkulera kommer det släppas rätt ut. Detta leder då till lite sämre bränsleförbrukning då man inte längre återcirkulerar luften.

    Går att köpa ny ventil för runt 300kr, vilket inte är några problem. Men håller limmet så känns det onödigt. Det jag mest är ute efter är vad jag kan råka ut för om inte min lagning håller.

    • Detta ämne redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    • Detta ämne redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    Bilagor:
    #441894
    rallyelwood
    Deltagare

    Det där ser ut som en styrventil (magnetventil) till dumpventilen och jag undrar om inte den ventil du hittat i slangen före spjället i själva verket är dumpventilen. Hur ser den senare ut?

    Styrventilen växlar mellan trycket före och efter spjället för att styra dumpventilen. Det vanligaste är att trycket före spjället (övertryck) används för att hålla dumpventilen stängd så att den inte tjuvöppnar. När dumpventilen ska öppnas växlar styrventilen till trycket efter spjället (undertryck).

    Är det till dumpventilen slangen vars anslutning du limmat går kommer det i båda fallen betyda att dumpventilen inte kommer öppna som den ska. I det värsta fallet kan det då skada både turbon och gasspjället.

    Var går de övriga slangarna på styrventilen till?

    • Det här svaret redigerades för 1 år, 10 månader sedan av .
    #441922
    Tobbis
    Deltagare

    Tack för bra svar. Du har nog helt rätt, den delen jag pratar om verkar vara en styrventil/magnetventil, och den andra delen som slangen går till är dumpventilen (som inte är trasig alltså). Jag googlade fram lite bilder på hur det ser ut (jag har inte tillgång till bilen just nu, men bilderna verkar stämma 100%). Jag kunde inte riktigt se vart de andra slangarna på styrventilen tog vägen, men de såg ut att försvinna runt/under själva motorblocket.

    Delen som har gått sönder (trasiga biten inringad, den som jag har limmat tillbaks)
    images

    Vart denna delen sitter i motorrummet (pekar på delen, den som jag har försökt laga)
    cbv-lines1

    Och slutligen en bild på vart andra änden av slangen tar vägen (som då kanske är dumpventilen):
    cbv-lines3

    Jag tror jag är med på din förklaring. Att det är dumpventilen som är den ”viktiga”, och den har som funktion att lätta på trycket (så att luften inte tar bakvägen tillbaks via turbon vilket kan leda till att turbon kan ta skada). Och min trasiga del, styrventilen/magnetventilen, är den del som med hjälp av över-/under-tryck styr dumpventilen och håller den öppen/stängd.

    Om det nu skulle vara något fel på styrventilen, vilket motorn/turbon kan ta skada av. Märker jag det (innan något allvarligt går sönder menar jag)? T.ex. att den accelererar dåligt, konstigt ljud vid höga varvtal m.m.? Det ser relativt enkelt ut att byta styrventilen (rätta mig om jag har fel), men det jag är orolig över är att slangarna till den kan vara spröda och kan gå sönder om jag börjar pilla, och någon av de mer svåråtkomliga (som försvinner runt/under motorblocket) kan vara svåra att byta, vilket gör att jag får ännu mer problem….

    Åter igen, tack för svaret.

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.