Trassel med växling..
- Detta ämne har 9 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2002-12-05 21:37 av jlarsson.
-
FörfattareInlägg
-
Anonymnovember 27, 2002 at 01:28 #11829
Tjena!
Kan någon hjälpa mig ett seriöst problem?! *Desperat*
Var just nere för en nattlig koll på bilen, en 900GLI, Automat, -84, fd. Polisbil, med diverse avvikande smågrejer, som står gatparkerad här i Stockholm..
Dörren var som vanligt upplåst (första gången vred de loss låset så att “låsbrickan” hamnade nånstans nere i dörren.. sedan dess har jag låtit det vara så det inte ska förstöra låsen mer..).
När jag kom in i bilen såg jag att växelväljaren stod på “D”, tändningslåset var inte uppbrutet… Jag försökte trycka fram spaken till “P”.. den kom ett snäpp närmare, å fjädrade sedan tillbaka.. Så jag stoppade i nyckeln. Då kunde jag föra spaken bakåt så långt det gick… Jag upptäckte sedemera att om jag tryckte spaken till det läge den fjädrade ifrån, så kunde jag starta bilen. Släpte jag sedan spaken så den fjädrade bakåt, så åkte backen i…Till frågan: Någon som har en aning om vad de kan ha gjort?! Och framför allt hur jag kan laga det?!
Jag kan stå på gatan där jag står till på måndag, sen e d kört…
I sommar ska jag plocka bort låsen, svetsa igen hålen efter dem, å bygga mig ett fjärrstyrt centrallås…
Tack på förhand!!
MVH
Daniel Tanner
Anonymnovember 27, 2002 at 13:43 #82797En av de tidigare gångerna de vat inne, tog de Haynes-boken.. Så jag vet inte hur man ska justera wiren… Ett annat problem med lådan när jag ändå frågar: När den gick, så växlade den för tidigt. Den var uppe i 3:an redan vid 40 Km/h… Vad kan det tänkas bero på?
Jag fick växla den manuellt för att inte bli ruinerad av bensinförbrukningen…MVH
Daniel
Ok… få se här nu… Om den växlar för tidigt så är det möjligt att trottelkabeln (en vajer) på förgasaren släppt eller är för slapp…. Den sitter mittemot gasvajern på förgasaren… Om man t.ex. lossar den så växlar den i 3:an nästan direkt när man kör…..
Hur är det med växelspaken då? Känner du några lägen.. Om den står på D, där den vill stå, startar inte bilen? Hur långt trycker du upp spaken för att få den att starta? Motsvarar D, R typ?
Frågan är vad som hänt… Nånting måste ju va sönderbrutet eller? Det enda du kan göra är nog att ta av locken över prylarna och se hur det ser ut…
Lycka till!
Anonymnovember 27, 2002 at 22:57 #82799För det första så e d insprutning. Var sitter den vajern då?
I boken har jag tidigare läst om justerning av kickdown- och växelvajer. Kan detta spela in?D motsvarar nånting mellan P och R tror jag, för när jag tryckte spaken lite framåt så gick bilen att starta… Sen fjädrade den tillbaka, men R hoppade inte i direkt, utan jag fick dra den lite bakåt.. Men spaken är för långt bak (D) för att jag ska få i just D…
Kanske hinner skruva isär det imorrn.. Just nu står bilen med dragkroken vilandes mot en BMW Z3 Roadster… Han är nog inte så glad..
MVH
Daniel
Anonymnovember 30, 2002 at 15:22 #82801Så, nu har jag skruvat isär allt, i ljuset från en ficklampa, i -4 C… Härligt..
Från spaken går det en stång till växellådan.. Var jag än läst så står det bara om vajrar. Är min bil ombyggd på nått sätt? Iaf så hade spaken glidit loss från denna stång, vilket gjort att allt var galet. Jag ska nu försöka sätta ihop det rätt, och se vad som händer. Kanske är något mer skadat..
Är det någon som har ett foto, eller vet var på nätet jag kan hitta ett, på en växelspak, automat?
Återkommer
MVH
Daniel Tanner
Anonymdecember 2, 2002 at 22:24 #82803Nu har jag jobbat halva dagen.. Monterade loss spaken ur min i förrgår. Den var sne, vriden och trasig. Idag tog jag mig till lidingöskroten som hade en 900 med automat inne.
Efter att stått på en stege och skruvat i den, som stod på två andra bilar, i närmare två timmar, kan jag nu dra lite slutsatser och klargöra:
Bilen på skroten var en -89:a. Den hade precis samma spak som min har. Från underdelen av spaken går det faktiskt en ca. 4mm tjock stång framåt mot växellådan. Vad jag kan se så finns ingen vajer nånstans. Killen på skroten sa samma sak, nånting om en vajer… Men så är det inte konstruerat vare sig på min eller på den på skroten. Nu har jag fått dit den nya spaken på min, och den är så bra som någonsin.
Tack för all hjälp!
Fortfarande kvarstår ett problem: den växlar på tok för tidigt. Till 2:an i 30, till 3:an i 50. Båda vajrarna verkade lite slaka när jag kollade idag. Hur mycket ska man spänna tro? 1 cm? Mer?
MVH
Daniel Tanner
Hej!
Kul att du fått ordning på växelspaken!
Den yttre delen av “vajern” (eller vad det nu egentligen är?) (börjar bli fundersam själv) Sitter det nog en stång på om jag inte minns fel, det för att vajern inte bara ska vika sig vid växelspaken….Ang. vajrarna….
Tja, tycker du att gasvajern känn slak inne i kupén så kan du ju spänna den lite, men det ska inte påverka växlingen… Ang. trottelkabeln så får du nog märka den så som den sitter nu och testa att spänna den för att se om det blir bättre….
Lycka till!
Mvh Johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.