TT-motor som baktänder.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / TT-motor som baktänder.

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / TT-motor som baktänder.

  • Författare
    Inlägg
    • juli 31, 2009 at 15:37 #20520

      Så, då har jag provtartat motorn.
      Dock så går den illa och baktänder med förgasarknallar c:a vartannat varv.
      Tändingen är endast grundinställd efter markeringarna enligt motorhandboken.

      Har provat vrida fördelaren under tiden motorn går, men blir bara värre medsols. Motsols går inte att vrida mer då oljesmörjningsnippeln tar i motorblocket.
      Funderar på att prova med en annan fördelare.

      Andra tips?
      Fel bestyckning på förgasaren?

      Motorn är en grupp1-filad kortnos.
      4,5mm planad topp, 32mm halsring. 170 huvudmunstycke.
      Har bytt emulsionsmunstycke och tomgångsmunstycke efter XP-Niklas rekomendationer….minns dock inte vilka storlekar de var på.

      Mvh Magnus

        juli 31, 2009 at 15:54 #143411

        Hej

        Att ställa efter markeringarna är väldig osäkert, brukar ej stämma om man haft isär motorn. Jag ställer alltid genom att mäta antal mm före dödläge genom tändstiftshålet.

        / L-E

          juli 31, 2009 at 16:15 #143413

          Låter lite som en fördelare som sitter ett hack fel…
          Finns en del tips här: http://saabklubben.nu/?q=sv/node/120

            juli 31, 2009 at 16:33 #143414

            Var ute och lyfte och vred fördelaren så att jag fick plats att vrida åt båda håll efter grundinställningen.

            Är detta rätt?
            1. Ställt markeringen på remhjulet mot mittre markeringen på blocket (3st streck).
            2. Monterat fördelaren med markeringen på fördelaraxeln rakt emot markeringen på fördelarhuset.

            Som det är nu kan jag ställa tändingen åt båda hållen. Men hur jag än vrider fördelaren får jag förgasarknallar.

              juli 31, 2009 at 16:52 #143415

              Var ute och kontrollerade ÖD på cyl 2.
              Markeringen på remhjulet stämmer inte alls mot ÖD, ligger snarare ett halvt varv fel!?
              Hinner tyvärr inte felsöka så mycket mer ikväll…. 🙁

                juli 31, 2009 at 18:18 #143419

                Har du bytt Remskiva??,,,,Isåfall måste du märka om ÖD!!

                Stämmer aldrig mellan olika motorer!!

                ÖD = Märket på remskivan, sammanfaller med Övre märket på motorn

                / Bosse

                  augusti 1, 2009 at 09:28 #143437

                  Tack !!!
                  Förklarar ju ett och annat. Var ute och ställde ÖD lite snabbt med hjälp av en mejsel i 2:ans cyl. Nu vill inte motorn tända igång ordentligt, men den baktänder inte heller o andra sidan. Ska se om jag får tid lite senare ikväll.

                  Bytte remskiva, då firman som pulverlackade min delar tappade den i golvet så den sprack. Letade i farfars gamla gömmor och hittade en annan som jag använder nu.

                    augusti 1, 2009 at 12:51 #143441

                    Avstånd brytarspetsar 0,3 – 0,4 mm kontrollerat?

                      augusti 1, 2009 at 20:54 #143456

                      Ska låna ett bladmått under morgondagen och kontrollera.
                      Har det så pass stor betydelse?

                        augusti 2, 2009 at 00:02 #143462

                        Stor!

                        Men tror ändå du har en fördelare som står ganska fel, kanske t o m ett helt hack fel.Som alla föregående talare hävdar; märkena är inte att lita på.Fram med en indikatorklock(billiga på finns på Clas Ohlsson) eller till nöds ett skjutmått.
                        Så här gör du:

                        http://www.saabklubben.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=6997&Number=42069#Post42069

                          augusti 2, 2009 at 06:18 #143463

                          En fundering: Hur påverkar trimningen tändinställningen?
                          Jag hade tändningen perfekt inställd och bilen gick som den skulle, sedan bytte jag halsring, tomgångsmunstycke och huvudmunstycke. För att bilen skulle gå bra fick jag då ställa om tändningen, lyckades få bilen att gå rent och fint med svärfars mycket enkla tändinställningsmetod (vrid på fördelaren lite i taget och varva upp motorn emellan för att hitta det läge där motorn svarar bäst på gasen).

                            augusti 2, 2009 at 08:34 #143465

                            Grupp 1-trimmade motorer brukar svara allra bäst med tändläge 20 grader f ö d vilket motsvarar 2,76 mm mätt med indikatorklocka. Men motorn ska gå att starta,och gå bra utan avgasknallar även på grundinställningen 7 grader f ö d (motsvarar 0,4mm på klockan alternativt skjutmåttet).

                            I grundtändläget är den dock mer lättstartad, om än inte lika rapp. Därför kan du först ställa 7 grader, starta upp,
                            och varmköra. Stäng av och bort med tvåans stift. Ner med ditt mätdon och ställ 20 grader. Nu ska den gå riktigt bra. Om inte, prova dig med mätdonet fram till det läge där den går bäst i intervallet 7-20 grader f ö d. Det brukar vara väldigt individuellt för trimmade motorer. Kan bli många i-och ur skruvningar av tvåans stift med det är mödan värt.

                            Kollade länken jag la in här förut och såg att inget stod om
                            hur man får ner fördelaren i rätt “hack” (dvs rätt fördelarkugg
                            mot rätt vevaxeldrev-kugg):

                            Vid grundläget 7 grader f ö d (0,4mm på mätdonet), se till att
                            stoppa ner fördelaren så att vacuumdosan får 10-15 mm frigång till motorblocket. Dosan ska då peka bakåt och lite åt höger.
                            Nu kommer det viktigaste av allt: Rotorns och fördelarens markeringar ska nu sammanfalla. När detta monteringsläge uppnåtts, gör du fininställningen enligt testmejsel-metoden. Klart! Men obs gäller enbart vacuumfördelare 1962-65, 1966:ans
                            ska peka framåt och något lätt åt höger.

                              augusti 2, 2009 at 14:42 #143467

                              Så, nu har jag varit ute i garaget och justerat tändningen efter Matthias anvisningar.
                              Kan säga att motorn verkar gå riktigt bra nu! 🙂

                              Fördelaren satt ett hack fel, och brytarspetsen låg på c:a 1mm.

                              Enda felet jag kan se nu, är att det verkar läcka aningens mellan motorhalvorna.
                              Droppar ut lite kondensfukt/olja/bensin vid gaveln mot växellådan. Inget ovanligt kanske? Med tanke på hur motorrummet såg ut innan renoveringen…..

                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.