Turboproblem 900ng

Forum Övrigt Allmänt Turboproblem 900ng

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-07-22 08:37.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22523

    jan.n
    Deltagare

    Ja jag vet att man frågar på STCC men det finns mycket kunskap och erfarenhet på SAABklubbens forum.
    Symptom: Kall motor laddar 10 mm in på gula innan överströmningsventilen öppnar. Trycket ligger sedan där konstant vid fullgas.
    Varm motor går trycket direkt upp till där gula börjar för att sedan inte gå längre. Kan turboaggregatet ge sådana symptom? För mej känns det som om en givare som ska tala om när överströmningsventilen ska öppna inte är frisk. Finns det en sådan kännare? Bilen? En 93T-99 12000mil.

    #160563

    jacke
    Deltagare

    Det verkar som att bilen endast går på grundladdtryck. Börja för säkerhets skull med att kolla så att armen som går mellan wastegate och membran inte kärvar eller hoppat ur vilket skulle medföra att den står öppen jämt = dåligt laddtryck.

    Det mer troliga är att magnetventilen inte fungerar som den ska, alt. så är dess vakuumslangar dåliga. Provbyt med en annan och byt slangarna vid behov.

    Kolla även givaren under bromspedalen så den inte är intryckt eller glappar. Är den intryckt kommer bilen endast gå på grundladdtryck men då borde även bromslyset lysa konstant.

    Även dåliga tändstift och tändkassett kan ge diverse laddtrycksproblem. Skadar inte att byta till en omgång fräscha NGK BCPR7ES-11.

    MVH
    Jakob

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng