Ursaaben – SAAB 95 1959

Forum Övrigt Allmänt Ursaaben – SAAB 95 1959

  • Detta ämne har 5 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2012-01-17 20:58 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5501
    gunnars
    Deltagare

    Personligen så har jag redan ställt in mig på att samlingen skingras – fast denna gång vill jag gärna få fel.

    Ingen som har känningar inom min arbetsgivares ägare Investor – eftersom jag sitter och skriver detta
    på några stenkast från där både Ursaaben och den röda 95-59:an byggdes så vore det det kul om dessa
    bilar kom hem igen.

    Har mött kusinerna Wallenberg här på arbetet några gånger och jag har för mig att någon av dem ägde/
    brukade en tidig 92:a ett tag för inte allt för länge sedan.

    För dem vore kostnaden inte större än en pizza för dig och mig – kanske någon vet hur man kan få dem
    att agera innan fredag.

    För annars så försvinner nog bilarna utomlands för gott och det kan inte göras ogjort – varför denna brådska
    med försäljningen gör mig också förundrad.

    Varför inte placera bilarna på Flygmuseet Malmen där kusinerna finns samlade sedan tidigare och kunde få
    fortleva som rullande bilar som kunde vara med vid olika SAABträffar.

    Allra bäst är ett orört museum men som alternativ

    Gunnar

    Som kuriosa fick jag av en händelse reda på av min morbror strax innan han avled – att hans första jobb här
    på SAAB linköping var att knåda modelllera för fullskale modellen som man senare använde som mall till
    det som senare blev UrSAABen.

    Hade varit kul om han hade nämnt det tidigare – fanns säkert mer intressant att höra om detta.

    #38085
    t nilsson
    Deltagare

    Känns vemodigt att läsa detta. Men du har nog rätt fast jag inte vill det. När du beskriver om lerknådningen så känner man först hur kul och spännande det är att höra om saaba historia och i nästa ögonblick känner man hur mycket man kommer att sakna museet. Om jag förstått rätt så sitter du i närheten av museet, SNÄLLA!!! kan du inte ta med dej en varm kopp kaffe och sätta dej framför dörrarna och vägra att släppa in någon vad som än krävs 😈

    #38090
    gunnars
    Deltagare

    Där jag sitter kommer ingen in utan 2 eller 3 kortlösen – dvs SAAB Linköping

    Här byggdes dessa två bilar med samma byggsätt som vi använder idag när
    vi bygger flygplan – för hand.

    Hit kommer ingen in – kanske ett bra ställe att förvara bilarna på 😉

    Gunnar

    #38110
    Janne Hagnell
    Moderator

    Ja, hur är egentligen flyg-Saabs inställning till museet? Det är ju deras historia också.

    96 V4 1975 ”Bollen”
    96 V4 1979 ”Sköldpaddan” (fast eg dotterns)

    #37982
    t nilsson
    Deltagare

    Ja,det borde jag vetat om jag tänkt efter. Det var väl en flygmotorfabrik i Trollhättan då -46. Din tanke att sammanföra kusinerna med varandra är intresant om det nu inte går att ha kvar på sin nuvarande plats.

    #38001
    gunnars
    Deltagare

    @Janne Hagnell wrote:

    Ja, hur är egentligen flyg-Saabs inställning till museet? Det är ju deras historia också.

    Numera så är det kärnverksamheten som gäller här dvs Flyg med tillbehör

    Dock finns det en och annan som envisas med att ha SAAB som tjänstebil.

    Några lyckades till och med lägga vantarna på några av de sista 9-5:orna

    Gunnar

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng