V-låda 96 2T Rally, vad bäst?

Forum Övrigt SSR V-låda 96 2T Rally, vad bäst?

  • Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-12 06:21 av .
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16694
    rolle g
    Deltagare

    Hej, har lite funderingar på vad som är bäst att åka rally med.
    Bilen är en 96 -66.

    Vilken slutväxel är bäst 6.35 eller 7.38?
    Vilken drevsats rekomenderas Orginal, Sp1 eller Sp2?
    Diffat eller odiffat?
    När blev kon-diff resp. lamelldiff klassat?

    Tacksam för svar, mvh Rolle

    #111592
    fredrik
    Deltagare

    Du bör nog lösa ut klassningshandlingarna ifrån Bilsportförbundet för att få svar på dina frågor. Jag tror att Std 66:an är klassad med väldigt lite grejer.

    /Fredrik

    #111632
    lars-erik
    Deltagare

    med std.66:an får du åka i klass 6 som ej har cylindervolymsgränser, blir nog svårt att konkurrera med 850cc.
    Klassindelning 2008
    Klass 1 STD/GT-GTS E-bilar oavsett cyl.volym -1961
    Klass 2 STD/GT-GTS F-bilar upp till 1000cc 1962-1965
    Klass 3 STD/GT-GTS F-bilar 1000-1300cc 1962-1965
    Klass 4 STD/GT-GTS F-bilar 1300-1600cc 1962-1965
    Klass 5 STD/GT-GTS F-bilar över 1600cc- 1962-1965
    Klass 6 STD/GT-GTS G1-bilar oavsett cyl.volym 1966-1969
    Klass 7 STD/GT-GTS G2+H1-bilar oavsett cyl.volym 1970-1975
    Klass 8 STD/GT-GTS H2+I-bilar oavsett cyl.volym 1976-1981
    se mer på http://www.rallyklassikerna.nu

    #111646
    rolle g
    Deltagare

    Tack alla för era svar så här långt.

    Fredrik och Lars-Erik, ja jag har har förstått att det kanske inte är det bästa valet av bil.
    Efter att de här planerna började snurra i huvudet har jag tittat på möjliga vägar att bygga på en -66 som jag haft stående sen 20 år.
    Har pratat med folk inom SBF om att få den inklassad i F där den rimligtvis borde legat. Vad jag förstår är rätt antal byggda av den under 1965 och lika väl som att -66an av MonteCarlon är inklassad borde även denna kunna vara det, men detta verkar inte vara en framkomlig väg just nu.
    Har även försökt att ta reda på vad homologerigshandlingarna för de olika Saabmodellerna innehåller och tillåter för att event. bygga en replica av någon. Dessa kommer man dock inte åt med mindre än att man köper dem från SBF för 500:- / st.
    Att bygga en replica av Sport el. MC försvåras dessutom som ni vet av tillgången / priset på ”rätt” delar.

    Jag har i dag best.handlingar på 66an från SBF och vad jag har fått berättat så är skivbromsar klassade. Jag har också skrivit ut appendix J -69 (på engelska, suck..) för att försöka utröna vad jag får och inte får göra.
    Har också en förhoppning om att med tiden då det här med historiskt rally växer, att det kanske blir en volymklassuppdelning i G1 66-69.

    Vi får se vad det här tar vägen det kanske slutar åt ett helt annat håll, men drömmen om en tvåtaktare kvarstår…….

    Ha de så länge, Rolle

    #111657
    enor
    Deltagare

    Sälj 66:an och köp en 65:a eller en kortnos?

    #111663
    lars-erik
    Deltagare

    Nackdelen med 65:an är att den endast är klassad med trumbromsar, vill man köra F-bil
    med skivbromsar måste man ha en std.kortnos eller sport/MC. T.ex. Finland kör ju redan idag F+G1 bilar ihop med cylindervolymsgränser.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng