V4 -76 (bruksrenovering och plus lite till)

Forum Övrigt Projekt / Min bil V4 -76 (bruksrenovering och plus lite till)

Detta ämne innehåller 1 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-05-24 08:52.

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22230

    vidar
    Deltagare

    Hej!

    Har hängt på forumet ett tag och tänkte det var dags att dra ihop nån slags projekttråd. I februari förra året köpte jag en V4 av en man i Åkarp som köpt den av den ursprungliga ägaren, en dam som haft den sen den var ny. Antagligen jobbade hon på St Lars (mentalsjukhuset) i Lund av parkeringstillståndet att döma.

    Köpte den när jag hade vägen förbi med jobbet jag hade då och ställde den vid en smedja som en vän hyr. Sen fick jag inte tid att fixa iordning den innan det var dags för besiktning så jag fick ta ett nytt batteri på bussen och gå till smedjan med den- några dryga km. Elsystemet krånglade så bilen gick inte att stänga av eller släcka lysena. Det var sista besiktningstiden på fredakvällen och det kändes lite kymigt när jag rullade in den.
    Där står två grabbar i tjugofemårsåldern, den ena av utländsk härkomst och det andra tatuerad från knogarna till örsnibben. Hur trevliga som helst! När den tatuerade kör näven genom golvet skrattar han bara och säger att jag har nog en del kul jobb framför mig! Dom bara skrattar och undrar hur mycket jag gett för bilen, den är ju jättefin? Antagligen var det trevligt med lite omväxling mot fula kärringar i felfria o själlösa bilar.

    Elfelet var lättfixat, bara ljusreläet som hängt upp sig.

    Köpte en reservdelsbil av en fd. kollega förra sommaren och påbörjade renoveringen av motorn i julas. Topparna lämnades in för att konverteras för att tåla blyfritt och alla slitdelar i motorn är bytta.

    Konverteringen dröjde, han hade tydligen otroligt mycket att göra..
    Så när jag skulle hem från fars verkstad i påskas så rasade balansaxeldrevet och jag fick ta mig hem med kokande motor. Tur att man alltid har en dunk (vatten) i bagaget.

    Nu har jag äntligen fått topparna och även listat ut varför den gick så kontigt – bromsservoslangen krånglade. Ett fel jag inte ens visste kunde uppstå…

    Har fått i motorn från reservdelsbilen (som jag högtidigt lovade att inte slakta eller bygga rallybil av. Tyvärr är den rostig på så många konstiga ställen att det är ett hopplöst projekt)
    V4 sport med dubbelsolex som går riktigt fint, ska bara justera den så den går bra innan den blivit varm…

    Det som återstår nu är att fixa all rost och måla om den. Då jag jobbar deltid som slöjdlärare och pluggar samtidigt på långdistans (>100 mil med obligatoriska träffar drygt varannan månad) så är ekonomin rätt usel för tillfället… Men idéer är det gott om och jag har tillgång till fars verkstad så länge jag hjälper honom med hans Caterham o Lotusbilar. Dom är konstigt rena o otäckt snabba i jämförelse…

    #158459

    saab95racing
    Deltagare

    kul projekt! ska följas spänt 😉

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng