V4 – Byta tändningslås eller hela rattstången?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 – Byta tändningslås eller hela rattstången?

Forum / Modellspecifika forum / 95/96 V4 / V4 – Byta tändningslås eller hela rattstången?

  • Författare
    Inlägg
    • september 8, 2007 at 08:45 #16681

      Hej,
      Hade en lurigt problem med V4:n (1975) i sommar. Trodde det var kopplingen som hade havererat, men det visade sig vara startmotorn som inte ville koppla ur ordentligt.
      Efter att ha bytt startmotor (!) och koppling (!!) så kunde jag slå fast att det är tändningslåset som krånglar. En temporärfix är nu att ha en extra sladd mellan startmotor och batteri, via startknapp.

      Men, jag har en donatorbil stående och tänkte byta ut det som inte funkar. Dvs tändningslåset. Dessutom är det riktigt bökigt att få i backen så nyckeln kan tas ur. Jag misstänker att även backspärren skulle behöva bytas.

      Nu undrar jag vad expertisen rekommenderar…
      Ska jag byta tändningslås + backspärr, eller hela rattstången…om man i så fall får med hela paketet? …eller…?

      Några idéer?

      -Marcus-

        september 9, 2007 at 07:45 #111537

        Byt kontaktstycket på baksidan utav tändningslåset. 2 skruvar men lite pyssligt att få på plats igen. Obs glöm inte fjädern!

        Justera växellägena & vips så får du ut nyckeln lätt som en plätt.

        Du verkar behöva en Verkstadshandbok?

        Var det du som sprang runt på Gistad marknaden med Bil O jacka??

        /Fredrik

          september 9, 2007 at 08:48 #111540
          Fredrik wrote:
          Byt kontaktstycket på baksidan utav tändningslåset. 2 skruvar men lite pyssligt att få på plats igen. Obs glöm inte fjädern!

          /Fredrik

          Ja det var lite pysslig. Men min fjäder flög bort… :duck:
          Och jag hittade den inte, så det sitter ingen fjäder på min 65a. Vad gör fjädern? Är det viktigt att ha den?

            september 11, 2007 at 14:27 #111629

            Tack för tipset Fredrik!
            Ska testa det. Speciellt som jag kanske blir av med mer än ett problem på samma gång.
            Jag har en schysst manual, men ville gärna få reda på hur långt jag behövde gå med att flytta över grejor.

            …och japp – det var jag som var i Gistad iförd bil-o-jacka (och Subarukeps :blush:).
            Kompisen Anders som var med står just nu för vårt tävlingsfordon. En dubbelförgasad 99:a GL från -83, med diverse ändamålsenliga tillbehör.
            (http://www.saab99klubben.com/medlem110/medlem_110_02.JPG)

            En hel del har gått över till 4WD i bil-o, men det går fullt tillräckligt med 2WD.
            Finns några 900, några 99 och ett par V4 som fortfarande håller igång.

            -Marcus-

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.