V4 – Byta tändningslås eller hela rattstången?

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 V4 – Byta tändningslås eller hela rattstången?

  • Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2007-09-11 14:27 av .
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16681
    Marcus Claar
    Deltagare

    Hej,
    Hade en lurigt problem med V4:n (1975) i sommar. Trodde det var kopplingen som hade havererat, men det visade sig vara startmotorn som inte ville koppla ur ordentligt.
    Efter att ha bytt startmotor (!) och koppling (!!) så kunde jag slå fast att det är tändningslåset som krånglar. En temporärfix är nu att ha en extra sladd mellan startmotor och batteri, via startknapp.

    Men, jag har en donatorbil stående och tänkte byta ut det som inte funkar. Dvs tändningslåset. Dessutom är det riktigt bökigt att få i backen så nyckeln kan tas ur. Jag misstänker att även backspärren skulle behöva bytas.

    Nu undrar jag vad expertisen rekommenderar…
    Ska jag byta tändningslås + backspärr, eller hela rattstången…om man i så fall får med hela paketet? …eller…?

    Några idéer?

    -Marcus-

    #111537
    fredrik
    Deltagare

    Byt kontaktstycket på baksidan utav tändningslåset. 2 skruvar men lite pyssligt att få på plats igen. Obs glöm inte fjädern!

    Justera växellägena & vips så får du ut nyckeln lätt som en plätt.

    Du verkar behöva en Verkstadshandbok?

    Var det du som sprang runt på Gistad marknaden med Bil O jacka??

    /Fredrik

    #111540
    Karl Ask
    Moderator
    Fredrik wrote:
    Byt kontaktstycket på baksidan utav tändningslåset. 2 skruvar men lite pyssligt att få på plats igen. Obs glöm inte fjädern!

    /Fredrik

    Ja det var lite pysslig. Men min fjäder flög bort… :duck:
    Och jag hittade den inte, så det sitter ingen fjäder på min 65a. Vad gör fjädern? Är det viktigt att ha den?

    #111629
    Marcus Claar
    Deltagare

    Tack för tipset Fredrik!
    Ska testa det. Speciellt som jag kanske blir av med mer än ett problem på samma gång.
    Jag har en schysst manual, men ville gärna få reda på hur långt jag behövde gå med att flytta över grejor.

    …och japp – det var jag som var i Gistad iförd bil-o-jacka (och Subarukeps :blush:).
    Kompisen Anders som var med står just nu för vårt tävlingsfordon. En dubbelförgasad 99:a GL från -83, med diverse ändamålsenliga tillbehör.
    (http://www.saab99klubben.com/medlem110/medlem_110_02.JPG)

    En hel del har gått över till 4WD i bil-o, men det går fullt tillräckligt med 2WD.
    Finns några 900, några 99 och ett par V4 som fortfarande håller igång.

    -Marcus-

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng