Vad är felet? 99-70

Forum Modellspecifika forum 90/99 Vad är felet? 99-70

  • Detta ämne har 8 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2009-05-01 09:24 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20004
    lilletommy
    Deltagare

    Jo, såhär är det

    Jag bestämde mig för i förra veckan att jag skulle ta ut min gamla Saab 99-70 ur vinterdvalan.

    Jag starta upp henne och drog iväg.
    Efter nån minut så skulle jag vända tillbaka till garaget.
    Det var då jag märkte det! Växlarna gick väldigt trögt helt plötsligt!
    Tillslut fick jag i 3an och bestämde mig för att åka hem till garaget så fort som möjligt!

    När jag väl var framme vid garaget fick jag inte ur 3an…jag satt och skrek ett tag och ryckte i spaken! Då fick jag i friläge….Men det är allt jag har nu 3a och friläge.
    Det är helt omöjligt att få i en annan växel.

    Så nu frågar jag er SAAB gurus…vad ska jag göra? Ta släggan och dra igenom framrutan??

    //Tommy

    #139238
    Lustgasen
    Moderator

    Rent spontant låter det som att växelknuten(knut mellan spak och låda) har pajjat, fick i princip samma problem med min 99a och efter bytet gled växlarna in igen.

    Kryp under bilen och kolla det, är den hel och båda koniska skruvarna / klämman sitter där, då är det inte det iallafall.

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #139307
    lilletommy
    Deltagare

    Tack för svaret, men tyvärr så ser det inte ut att vara det som är felet.

    Jag är ingen expert på detta men, jag plockade bort gummit och kolla på knuten och allt såg väldigt fint ut.
    Jag har bett syrran att rycka i spaken medans jag är under bilen (har grop), och det ser ut som om att ”spaken” inte kan gå in i lådan.

    Ingen annan ide? förmodligen så är det ”saab sjukan” alltså vxllådan som pajat. Är det så, så säljer jag bilen 😉
    Eller om kanske nån i närheten av mig vill komma och kolla? hehe (ni får kaffe)

    Nån intresserad? 😀

    #139326
    alfamats
    Deltagare

    Har du kollat så spakstället är fastskruvat ordentligt?Om muttrarna lossnat så far stället fram och tillbaka utan att få i ngn växel.Sen kan du kolla om spaken är fjäderbelastad.Det ska gå att trycka ner den och sedan ska den fjädra upp automatiskt.Om den inte gör det så prova med att lyfta upp spaken och växla.Funkar det att växla då så har du felet där.Har aldrig haft isär där så jag vet inte hur det ser ut.Men antagligen är det någon fjäder eller fjädebricka som brustit.Det vet säkert ngn annan här på forumet. / Mats

    #139368
    anders dahl
    Deltagare

    Finns det någon olja i lådan? De har en viss tendens att läcka…
    Jag hade en 71:a med väl fungerande låda som plötsligt började kärva, 4:an gick inte att få i. 3 mil senare gick det inte att få ur backen så lådan byttes. När jag skulle tömma den på olja kom det ut ca en och en halv deciliter, lite i minsta laget kanske…

    #139409
    lilletommy
    Deltagare

    Japp…visst har den läckt, men jag hällde i lite olja innan jag åkte iväg. Jag såg att den hade läckt lite, men jag kanske hade för lite ändå.

    Sen så har jag plockat isär hela konsolen med spak och nycklar för jag trodde att det var nått fel där under…men inte
    Jag har provat att få i växlar med spaken upplyft, ned tryckt och jag har tagit i som f*n. 🙂
    Men det verkar som det är kört.

    Jag får sälja bilen, hur mycket är en rostfri 99 med trasig låda värd?

    #139410
    Lustgasen
    Moderator

    Om du bogserar bilen och använder dig av frihjulet då, ingen skillnad?

    mvh

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

    #139412
    lilletommy
    Deltagare

    Frihjulet har inte fungerat sen jag köpte bilen…tyvärr

    #139414
    Lustgasen
    Moderator

    Om hela länkaget är intakt så låter det som det är fel inuti lådan, hur är kopplingen på den?, inga växlar utom 3an går in även om bilen är avstängd? Spelar ingen roll om du har frihjulet i eller ur?

    Och du hade tillräckligt olja?

    Saab 99 Van -77

    Sekreterare och redaktör i Svenska Saabklubben

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng