Vad är min lite speciella SAAB 900 T16 värd?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad är min lite speciella SAAB 900 T16 värd?

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vad är min lite speciella SAAB 900 T16 värd?

  • Författare
    Inlägg
    • september 28, 2013 at 01:44 #26300

      Hej!
      Jag råkar äga en svart pärla, en SAAB 900 T16 AD35L SR. Den går som ett skott och är helt underbar men kommer nog behöva sälja den. Nu har jag hört att den är värd ganska mycket pengar men de som har velat köpa den vill inte riktigt säga hur mycket den egentligen är värd. Själv har jag bara njutit av att få ha den i min ägo så länge som jag har (jag har ärvt den av min styvpappa) men vill samtidigt inte blir lurad av någon bilköpare som vill göra ett billigt kap.
      Det som är lite speciellt är att det är en 93:a men med den gamla karossen och nya (största)motorn. Den är dubbelchippad och underredsbehandlad och den har gått några lopp i Tyskland. Felfri genom besiktning. Gått ganska långt men är superpigg och generellt i bra skick.
      Tacksam för för hjälp!
      Hälsningar,
      Milla

        september 30, 2013 at 08:14 #196694

        Hej!

        En 3-dörrars T16 i svart är en bil som är klart attraktiv bland sådana som gillar og900, årsmodell 1993 är ju också en plus i min bok.
        Att du fått så dåligt med svar kan bero på bristande information samt att det är väldigt svårt att värdera en bil man inte kollat på själv.
        Är det några lackskador?
        Hur är det med rost?
        Hur långt har bilen gått?

        Kompletterar du med mer information (kanske några bilder, vi gillar bilder) så kanske någon kan säga i vilken prisklass den ligger.
        Det är helt klart en blivande klassiker – om det inte redan är det!

        /Anton

          september 30, 2013 at 11:53 #196697

          Hej igen!
          Ja kanske lite mer info skulle sitta fint!

          Det är knappt några rostskador i lacken, några enstaka begynnande fläckar på förarsidans dörr samt på bensinluckan samt bakluckan. Underredet är behandlat och rostfritt. Det ena hjulhuset börjar rosta lite och jag har sett att insidan av dörren på förarsidan börjat rosta lite. Inredningen, vilket är tyg och grått börjar bli sliten samt att taket börjat bubbla sig på passagerarsidan. Den har gått ca 35 000 i nuläget och panelen är original.
          Hoppas detta hjälper för en bedömning!

            september 30, 2013 at 11:55 #196698

            Fler (och bättre) bilder på bilen och rostskadorna behövs nog för att kunna sätta ett exakt pris, men utan och ha sett mer bilder så kan du säkert få 8-10 000kr om den är besiktad och skattad. Vad som är “lite” rost för vissa kan andra tycka är mycket och vissa typer av rost är värre än andra, därför är det bra med lite mer (och bättre) bilder 😛

              oktober 2, 2013 at 08:06 #196707

              Här vore det nog bäst om du träffade någon kunnig entusiast som kan ge en bra bedömning.
              Bilen kan vara värd allt mellan 5-25k, men av informationen vi har är det antagligen i mitten, mot den lägre regionen.

              Jag har själv backat på en bil med fantastisk service/underhållshistorik, med en lack i nyskick, liknande miltal… just för att rosten börjat visa sig “lite för mycket”.
              Där pratade vi 8-10-12k
              Den bilen skulle vara helt perfekt att bruka lääääänge, men passade inte exakt i min kravspec för hur mitt liv ser ut idag. Om två år JA, men idag var jag tvungen att backa mot min vilja.

              Så det gäller att träffa precis rätt. Du kanske sitter på den perfekta bilen, men köparen kanske sitter 150mil bort….. Med lite tur prickar du bullseye och hittar en köpare för 15k på granngatan

            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.