Vad var det för fel på…

Forum / Modellspecifika forum / 600/9-2X/9-4X/9-7X / Vad var det för fel på…

Forum / Modellspecifika forum / 600/9-2X/9-4X/9-7X / Vad var det för fel på…

  • Författare
    Inlägg
    • mars 14, 2007 at 17:59 #15728

      …Saab 600 egentligen? Vore detta inte en modell att samla upp under Saab-klubbens vingar? Allvarligt!

      Saab har ju flirtat med italienska hybrider förr. Halva Sonett III, halva Fiat Chroma och den halvan av Saab 600 som inte rostade bort strax efter release-partyt. Jag har en bok i samlingarna som firar lanceringen av Saab 600. Den heter “En unik bilhistoria” och är skriven av Ove Haak med flera medarbetare, bla Erik Carlson och Anders Tunberg. I boken ligger ett hyperentusiastiskt följebrev undertecknat Stieg Ingvarsson daterat 10/6 1980. Halva boken handlar om Saab, halva om Lancia. Sist – en helsidesbild med “Bilen för 1980-talet – nya Saab Lancia 600”.

        mars 14, 2007 at 19:25 #104276

        Spännande tanke Mats, men min personliga uppfattning skiljer.

        Varför? Jo;

        Förutom det mer långtgående samarbetet mellan Saab, Fiat, Lancia och Alfa Romeo att ta fram en gemensam basplatta ala 9000, Chroma & 164, var 600:an en av Saab anpassadLancia Delta avsedd att fylla tomrummet efter Saab 96. Det är lite svårt att placera in Saab 96 bland samtida konkurrenter, men tex Teknikens Värld drog paralleller med Renault R4 i ett test från tiden det begav sig. Jag tycker att det finns det fler likheter med Saab 99 än 96. Jag skall inte borra djupare i det. Tidsfaktorn spelar förstås roll.

        Vi hade ett antal 600 GLs/GLE som andrabilar i familjen då mitt körkort var några år gammalt. En underbar vägkramare om än något undermotoriserad. Saab leasade dessa bland annat till “M” och Göteborgs Gatukontor. Jag saknar en 600/Delta, men det är en annan sak…

        [color:#000099]Min uppfattning är att dessa “rara fåglar” hör mer till Lancia-klubben, men att de som en del i Saabs nutidshistoria givetvis är välkomna på en Saabträff.[/color]

        Ett välkomnande av en ny modell i Saabklubben måste följas av en dels en reservdelshantering, dels en passande kompetens som matchar medlemmarnas behov. Klarar Saabklubben det bättre än Lanciaklubben?

        Jag vill förtydliga jag efter min avgång på årsmötet i lördags inte är en del av styrelsen, utan uttalar mig som enskild medlem.

        PS I samband med MHRF-förbundsstämma överlämnade jag å Saabklubbens vägnar utbildningsmaterial för Lancia till Lanciaklubbens företrädare. Saabklubben förvärvade detta med ett parti Saab utbildningsmaterial från Nyköping DS

          mars 16, 2007 at 11:42 #104341

          Håller med Martin här Saab 600 är ju inget annat än en Lancia med Saab emblem.Sen att den är rolig att köra mm är en annan sak och som de flesta italienska bilar går ju motorerna helt underbart.Motor mässigt är den mycket lik Fiat eller rättare sagt är det väl samma saker och Fiats motorer har jag mest roliga erfarenheter av.

            mars 16, 2007 at 19:21 #104350
            Pelle Wallberg wrote:
            Håller med Martin här Saab 600 är ju inget annat än en Lancia med Saab emblem.Sen att den är rolig att köra mm är en annan sak och som de flesta italienska bilar går ju motorerna helt underbart.Motor mässigt är den mycket lik Fiat eller rättare sagt är det väl samma saker och Fiats motorer har jag mest roliga erfarenheter av.

            Som gammalt Alfa-freak håller jag med om italienarnas körglädje. Men någon Saab var och blir 600 aldrig.

          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.