Värde på V4 trim?

Forum Övrigt SSR Värde på V4 trim?

Detta ämne innehåller 7 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2010-10-24 20:55.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22916

    nzzr
    Deltagare

    Har fått lite trim till en v4 motor, skulle vara intressant att veta vad det är värt.

    *Planade toppar med större ventiler+ v:et modifierat för att passa
    *vassare kam
    * lättade stakar
    * rally koppling

    samt vet jag om en 1700 motor med 120 hk :S

    #163483

    rallysaaben
    Deltagare

    Det är ju svårt att värdera något bara så där, det är ju mycket som spelar in, hur är skicket på grejerna? De kanske behöver en totalrenovering? Eller kanske inte? Jag tycker att skicket bestämmer priset till stor del, sen är det klart att tillgång och efterfrågan också bestämmer prisnivån.

    Om du frågar MEJ så skulle jag svara så här:

    Topparna kanske 1500-4000kr beroende på skick.

    Jag skulle inte lägga pengar på en begagnad kam.

    Jag har aldrig hört talas om att man lättar v4ans stakar, jag tycker de ser klena ut redan original!? Hursomhelst så kan de knappast vara värda mer än 100kr.

    jag har sålt en begagnad koppling för ca 3-400kr om jag inte minns fel.

    Vad är skicket på motorn? Vad för delar sitter det på den? Och vad för garanti finns för att det är 120hk? Om det finns en bra garanti för att det verkligen är 120hk så kan den nog vara värd en del, annars sjunker nog priset.

    Detta är mina högst personliga åsikter, det vore kul om nån annan har nått att tillägga!

    /Anders.

    #163484

    soulmannen
    Deltagare

    kan det inte vara stakar ifrån fords 2,8 som är lättade??? bara en tanke.

    #163506

    nzzr
    Deltagare

    Anledningen jag är lite intresserat av värdet är för att jag fick (=gratis) sakerna av min granne, för att han tyckte sakerna låg och skräpade. bara roligt att veta för man är ju ingen expert precis på trim på saab v4, och om man skall våga sätta det i min motor som jag behöver renovera.

    Klart det är jättesvårt att värdera utan att ha sett skicket på grejjorna,

    *kammen är ny, topparna är frächa o ventilerna,
    * koplingen är nästan ny.
    *stakarna vet jag inte vad det är för skick, har väldigt otränat öga =P

    motorn ville han ha 5000:- spänn för, och det var det hade kostat han att trimma motorn i matriel på sent 80-tal. (han ville bara ha igen pengarna), men 5000 spänn för 25 år sen är väl ganska mycket idag?

    Vad som sitter i vet jag inte riktigt, grannen babblade på och berättade massa historier om hans ungdoms glans dagar, jag tappade bort mig någons stans där i mitten =D

    han garanterade att det var 120 kusar i den, samt rekomenderade han att man hade en rally låda till, för att han var värdsmästare att byta orginallådor sa han =D 😉
    rallylådorna är väl lika lätta att hitta som snö i sahara?

    mvh Ola

    #163508

    Per-Erik
    Deltagare

    120 garanterade hk i slutet av 80-talet… är motorn körd sedan dess? Hur mycket? Hur servades den? Hur har den varit förvarad? 5000:- för en V4:a med garanterade 120 Hk är ett klipp tycker jag, men hur garanterat kan det vara – pengarna tillbaka om du bäknar den med ett sämre resultat?

    För en ny trim kam, tex 7.6 får man ge drygt 2000:- – så, hur ny är din, i paket, förvarad väl?

    Ny race/rally lamell, dryga 1000:- – samma frågor där, vad innebär ”nästan ny”

    osv.

    Om det mest är pryttlar du ska stoppa i din egna motor, så får du väl bedömma skicket, alternativt lägga ut lite bilder osv här, och sen bestämma dig för om det duger till den som ska ha det 😉

    Hoppas det hjälpte

    #163511

    nzzr
    Deltagare

    tack för alla svar :thanks:

    nu vet jag iaf, att man inte skall slänga trimmet i något kallförråd och istället vara rädd om det 🙂

    klart allt är ju värt det köparen är villig att betala och för vissa kan saker vara overdeliga,
    och för det priset jag gav för delarna, så har man inte blivit lurad, :wiiiiiieeeehhhhaaww: då är det lungt för min del… 🙂

    Jag antar att motorn inte är körd på ca 15 år, den står ihopmonterad i ett varmt förråd, service:n på motorn är oklart. och det finns inga papper på att det är 120 kusar i den, man kan vara lurad och att det bara är en vanlig 65 kusars :doh:

    Skall fråga vad som exakt finns i den motorn, när jag kommer hem till helgen,

    skall lägga upp bilder på delarna när jag har tid
    och starta e
    n tråd tär jag försöker trimma min motor * :racesmile:

    ///ola

    #163539

    rallysaaben
    Deltagare

    En bra bild säjer ju mer än tusen ord!

    #164030

    nzzr
    Deltagare

    lite bilder på trimmet och få se om jag vågar stoppa sakerna i den röda faran 😛

    V4or

    MvH ola

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng