Varför dessa hål i GM-plattformerna?!
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2013-02-23 22:57 av
saaboscar.
-
FörfattareInlägg
-
Saab 9-5, NG900 mm har en massa med ”dräneringshål” eller vad man ska kalla det på underredet. I reservhjulsbaljan är det inte mindre än 6 stycken! I dessa trycks det in en gummiplugg som samlar åt sig massa fukt och gör så att det börjar rosta.
Vad har dessa för funktion? Är det i tillverkningen eller fyller dom någon funktion, mer än att rosta? Mycket bättre på 9000 mfl där dessa inte finns.
/ Oscar 🙂
februari 22, 2013 at 22:44 #52670För att kunna dränera om bilen skulle utsättas för t.ex att den körs i en djup regnpöl och vatten blir liggande på golvet så skall det kunna evakueras snabbast möjligt för att om möjligt skona elektroniken.
Min 99 -77 har också sådana hål.
Johan
februari 22, 2013 at 22:45 #52671Alltså om pölen är djup nog för att vatten skall leta sig förbi dörrlisterna och in. Kolla på vilken SUV/4×4 som helst så förstår du varför. 😛
Johan
Exakt. Karossen doppas i ju bland annat i ett ED-bad (färgbad) och skulle det inte finnas några hål för luften att ta sig ut ur och då skulle det ju bildas luftfickor och alla hålrum skulle inte få det färgskikt som planerats.
Dräneringshålen i golvet har framförallt funktionen att sedan dränera ur färgen igen efter badet. För att få en så snabb process som möjligt så krävs det ju ett gäng hål.
Kollar man sedan å GM:s plattformar så används de ju till fler märken där vissa hål kan vara styrhål för diverse processer, genomföringar etc. som inte används på Saab.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.