Värme 900T 94

Forum / Övrigt / Allmänt / Värme 900T 94

• Författare

Som en del kanske har märkt så är det kallt ute!! 😉

Värmen i bilen är inte så bra – funderar på lite
      olike skäl till detta.

Om man sätter ACC i ECO läget – skall inte inte
      luftströmmen vara så varm som möjligt då?

Har två teorier – antingen är givaren i mittkonsolen
      lite krasslig eller så är värmepaketet igensatt?

Motortempen ligger på normal – så där verkar inte
      felet ligga samt att yttertempgivaren verkar visa
      rätt.

Har jag missat något mer? 🙁

Gunnar

januari 5, 2010 kl. 09:28 #150754

Hej!

Du kan prova att göra en självkalibrering, brukar gå till så att man håller in AUTO+OFF samtidigt. Åtminstone på 9-3 och 9-5.

Annars skulle jag tippa på värmenkranen, sitter nånstans vid torpeden har jag för mig.

Hoppas det löser sig.

MVH
        Jacke

januari 5, 2010 kl. 09:54 #150755

Econ deaktiverar ac kompressorn endast.

Använd med fördel kompressorn året runt, ”AUTO” (dvs, ECO OFF), den startar ändå inte under vissa köldgrader.
          Den är bra att ha när det kommer till att avimma bilen, då den skickar in torr luft i kupen. Att kompressorn (ac’n) är aktiverad, påverkar inte värmen. (Den kompenserar)

När det är så kallt som det är just nu, & du ställer in anläggningen på , säg, 22grader C, så ska anläggningen vid kall bil vänta med att båsa in varmluft i bilen tills dess att motorn är varm. Att motorn ska bli varm har högst prioritet. Sedan ökar fläkthastigheten gradvis & anläggningen ska blåsa in varmluft i kupen. (Att trycka in eco, påverkar inte funktionen vid kall väderlek, inte mer än att rutorna i kupen eventuellt kan tendera att bli immiga)

De tidiga ”nya” 900 bilarna hade stora bekymmer med just klimatanläggningen, vid denna väderlek. De hade svårt att imma av bilen vid fuktig väderlek, tillika värma bilen vid kall väderlek.

Tror att det ofta löste sig med garantiservicar, men alla bilar fick säkert inte de rätta åtgärderna.

Om inte din anläggning fungerar som ovan beskrivet, finns det säkert någon felkälla att leta upp. Hör med din SAAB verkstad & klla om de har korrigerat liknande fel innan.

Lycka till.

Har du tur , är det bara termostaten som inte fungerar korrekt.

• Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.