Vatten i oljan

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vatten i oljan

Forum / Modellspecifika forum / OG900 / Vatten i oljan

  • Författare
    Inlägg
    • mars 8, 2014 at 23:39 #24195

      Har en 900 med enkelförgasare, motorn bytte jag i sommras till en som bara gått 11000 mil. Har bytt olja och filter två gånger sedan dess, men nu ikväll upptäckte ja en oroväckande vit sörja på stickan, torkade av den några gånger med samma vita rand som resultat. Har alldrig varit med om något liknande förut, går topplockspackningen så brukar ju glykolen sjunka och så ryker de ju med. Men inget sådant här, funderar på vart vattnet kommer ifrån, har visserligen kört kortare sträckor på sista tiden men de ska det ju tåla. Någon som varit med om liknande eller har ide om vad det är? Vill ju inte riskera att skada min lågmilarmotor! Topplockspackning är beställd i fall att, men skulle ju va skönt om man slapp byta den!

        mars 9, 2014 at 00:00 #173856

        Vid kortkörning o/e lång uppställning kan man få kondens i vevhuset, vilket yttrar sig så. Visst kan det vara toppackningen, men min erfarenhet är att bilen då antingen börjar gå sämre och ryka , som du säger, eller blåser kylarslangar pga ökat tryck i kylsystemet.

        96 V4 1975 ”Bollen”
        96 V4 1979 ”Sköldpaddan”

      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.