vattenpump EL, elfläkt 96 2t 1961
Forum / Modellspecifika forum / 95/96 TT / vattenpump EL, elfläkt 96 2t 1961
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 2024-01-12 21:07 av
FredrikP.
-
FörfattareInlägg
-
Hej!
Jag tänkte byta vattenpump(el), generator(60a) och elfläkt till nyare saker.
Lite novis så jag frågar på.
Växelströmsgenerator, skapar det några problem för något i bilen då det varit likström innan?
Är det någon som vet vattenflödet i orginal vattenpumparna?
När jag kollar på nya och nyare begagnade så varierar flödet ifrån 6-130 liter per minut samt 0.1bar till 2 bar.
Vad blir lagom?
Om jag förstår det rätt så ska det vara ca 19-20mm i anslutningen.
Jag har tidigare fått förslag på 3 st cirkulationspumpar ifrån Audi/vw i olika prisnivåer, någon Bosch till Mercedes till värmepaketet. Samt cirkulationspumpar till båtar. Dalhems vattenpumpar med styrning. Allt ifrån 250kr st till 6000kr, plast till aluminium.
Hur styr ni dem med temperaturgivare på slangen, vad är bra starttemperatur?
Om man sätter på en elfläkt, ska den starta innan(lägre temp) eller efter vattenpumpen, vilken temp? eller ska den gå hela tiden?
Ska motorn vara så kall som möjligt eller måste den få en viss arbetstemperatur?
Motorn har XP-pipa med större diameter hela vägen(riktigt gott ljud) samt lite uppborrad standard förgasare, inget filat ännu.
Många frågor, hoppas på bra svar.
Jag kör min 93F med 850cc standardmotor med både elvattenpump och växelströmmare. Fungerar fint.
Växelströmmare: Laddregulatorn från likströmmaren tar man bort. Vissa växelströmmare har inbyggd regulering så den är enkel att koppla in (typiskt tre anslutningar – batteri, tändning och laddningslampa). Finns också växelströmmare som behöver en extern regulator – den måste då passa generatorn.
Remskivan på generatorn har viss betydelse, om den är väldigt liten så är det risk att remmen slirar (remmen har ju ganska liten omslutningsvinkel då den också ska runt fläkthjulet). Jag bytte från en 55mm till en 76mm remskiva och då slapp jag slirandet.
Elvattenpump: Ja 19-20mm passar fint. Flödet på pumpen behöver inte vara så stort. Jag kör en Johnsonpump med ca 20 Lit/h finns även en variant med ca 15 Lit/h som en del har använt med framgång. (Har nog en extra pump om du behöver).
Styrningen kan ske på olika sätt, enklast är att köra pumpen hela tiden (via tändströmmen och säkring) och låta termostaten sköta temeraturregleringen. Man kan också ta bort termostaten och styra pumpen lite mer aktivt. Då behövs förstås en temperaturgivare och nån slags styrbox. Original sitter ju temperaturgivaren i topplocket så det kan ju funka. Enklaste styrningen är att pumpen slås på vid en viss temperatur och sen slås av vid en något lägre temperatur. Dock ska man vara försiktig med en sån enkel styrning särskilt om temperatursensorn sitter så till att temperaturen inte ökar utan vattenflöde (t.ex monterad i kylaren). Om man tittar på proffs-systemen (Davies Craig) så kör de pumpen 30sek på 50% power (pwm dutycycle) sen 30 sek frånslagen. Detta fortsätter tills temperaturen kommer upp i driftstemperatur, då övergår styrboxen till att försöka hålla driftstemperaturen genom att köra kontinuerlig drift med en viss % power (pwm dutycycle). Styrboxen har nån slags regleralgoritm som gör detta.
Styrboxen kan också sköta elfläkt eller så kör man en thermoswitch monterad i vattenflödet (på moderna bilar sitter den ofta i kylaren) som slår av/på strömmen till elfläkten.
Hoppas detta kan hjälpa.
Mvh, Fredrik
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.