Växellåda

Forum Övrigt SSR Växellåda

  • Detta ämne har 6 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2001-05-09 09:19 av .
Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11295
    mats a
    Deltagare

    För ett framtida klassikerbygge söker jag en lämplig tävlingslåda till 2T, grp 1. Jag har förstått att en 7:38-låda vore lämpligt. Jag är osäker på om det skall vara spec 1 eller 2, men det vet kanske du.

    Dessutom söker jag en SpeedPilot, Tripmaster eller Twinmaster för tidstypisk sträckmätning.

    Svar via mejl, tack!

    #79143
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Mats, 7:38 är standard i 2-taktaren, men det fanns en 7:38 i bättre stål från SS&R. Sen tror jag att det är SP1 som fanns ”på den tiden”

    #79144
    mats a
    Deltagare

    Oops… all vår början bliver svår.

    Men vad gör man när välvilliga medsaabister säger att ”det är klart att du ska ha en 7:38-låda.” Då går jag på att det är något att fråga efter.

    Vad vill du föreslå istället?

    #79145
    roger
    Deltagare

    Hej..
    Ska du tävla med bilen?? Jag är väldigt dålig på vad som är tillåtet i Veteran -65.

    Men är det ok med 6:35 så skulle jag ta det, det är ju inte så mycket krut i motorn, så jag tror den blir roligare med 6:35, men som sagt, vet inte om du får ha det, ska du inte köra klassiska rallycupen med den, så kan det nog kvitta…

    Jag har åkt kartläsare med 2-taktare våde med 6:35 och 7:38, och i rally så är inte 7:38 på en tvåtakt så kul..

    #79146
    mats a
    Deltagare

    Tack för besked.

    Men vad menar då den av mina rådgivare som påstår att med 6:35 orkar bilen ingenting? Beror det på att med grp1-trim kan jag lika gärna köra standardlåda (som när det begav sig) och en 6:35-låda kräver grp2-trimning?

    #79147
    ulf
    Deltagare

    Problemet med att använda en låda med 6:35 är att toppfarten inte räcker till. På dagens rallyvägar spränger man motorn. Den varvar ur på varenda raksträcka. Dessutom tror jag inte att 6:35 är klassat, tror att 7:38 spec 1 var den enda klassade. I klassningspappren finns angivet 7:40, 7:43 och 6:36 som alternativ utväxling.
    6:35 passar dock väldigt bra när det är krokigt, eftersom det blir bra ork med den lägre utväxlingen.

    /Ulf

    #79148
    roger
    Deltagare

    Hejsan..
    Vad din källa menar med det Mats vet jag inte, men det är precis som Ulf skriver, troligtvis inte klassat sen är de vanligaste rallytävlingarna för raka idag. Efter vad jag har hört, så har iaf. dom som åker 2-takt i södra Sverige stora problem med rasade motorer, en del har väl sålt sina rallybilar åxå vad jag vet..
    Mvh Roger

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng