växelstyrare

Forum Modellspecifika forum 90/99 växelstyrare

Detta ämne innehåller 5 svar, har 4 deltagare, och uppdaterades senast av 2004-11-30 15:24.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11175

    runosson
    Deltagare

    Min 4 växlade saab 99 81 har fått problem
    Växlarna 1 och 3 vill inte gå i, det kan hända att dom går i men man måste liksom försöka lirka i dom, och när dom inte går i känns det som om man inte når ända fram. Är detta ett vanligt problem? tror att ”växelstyraren” är nernött. var sitter den isf? är den i lådan eller eller vid förlängaren inne i kupen? tacksam för svar

    #78479

    Martin
    Deltagare

    Mellan stolarna sitter som du vet en ”växelkonsoll” med växelspak, tändlås och lite annat smått och gott. Spaken ledas i en kulled av nylon samt.

    Det är troligt att hela konsolen med åren har flyttats i längsled. Konsolen sitter fast i golvet i tre fästpunkter med en speciell typ av muttrar som vagt påminner om propellrar. Du ser dem när du demonterat plastkåpan över konsollen. Saab har givetvis en specialhylsa för dessa muttrar.

    Men det går att fixa själv. Leta upp en mutterhylsa, från en hylsnyckelsats el. liknande, i lämplig dimension som passar i hålen. Fila sedan till den så att hylsan kan greppa propellermuttrarna. Alternativt kan ett dorn och ett par välriktade sidledes slag på muttrarna få dem att lossna. Men jag rek. hylstricket.

    Eftersom det är svårt att få i 1:an & 3:an är det troligt att konsollen flyttat sig lite framåt. Prövar därför att justera konsollen bakåt. Lycka till!!

    #78480

    krister k
    Deltagare

    Hej!
    Kolla knuten som sitter mellan växellåda/växelspak. Du ser den om du lägger dig under bilen och tittar upp mellan vxllåda/torpedvägg. Om du har originalknuten så är det en gummiplatta i den som löses upp av ev. oljeläckage från motorn viket gör att växlarna blir svåra att få i. Byter man den inte i tid så blir man stående utan möjlighet att få i några växlar alls…
    Ett tips: Leta reda på en knut från en äldre 99a, de har stålknut.

    /Krister K

    #78481

    runosson
    Deltagare

    Problemet har nu hittats, det var den tidigare nämnda gummiknuten, hade tom lossnat. tur att felet var så lindrigt, var rädd att jag skulle vara tvungen att börja pillra med själva lådan. Tackar så mycket för hjälpen

    #78482

    berth
    Deltagare

    Jag har också råkat ut för detta och bytte till en ny från SAAB för 899:-
    Min son som senare råkade ut för samma problem tyckte att det var mycket pengar, så därför bytte vi ut gummit i hans originalknut mot nytt från en platt drivrem med vävarmering. Fick dock inte tag i rätt tjocklek utan lade 2 st på varandra med väven korsade. Blev hur bra som helst till nästan ingen kostnad alls, 4 nya skruvar med brickor och låsmuttrar bara.

    #78483

    runosson
    Deltagare

    900 spänn för en liten gummiplupp?
    det var det värsta, på thörnefälts altså?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng