VDO oljetryckmätare och givare

Forum Övrigt Allmänt VDO oljetryckmätare och givare

Detta ämne innehåller 5 svar, har 2 deltagare, och uppdaterades senast av 2007-06-06 18:06.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16153

    Martin
    Deltagare

    Jag har installerat en VDO oljetryckgivare och mätare.
    Givaren är monterad med en T-koppling på mellanstycket där oljefilter, oljetyckskontakt och slangar för oljekylet går in. Elen är kopplad enligt instruktionerna.

    Med tändningen på slår mätaren i botten och när motorn går på tomgång har jag ett tryck på cirka 2-3 bar. Då motorn blivit lite varmare höjs tomgångstrycket. Vid gaspådrag sjunker trycket!

    Är det så illa att jag fått en givare som funkar med plusjord? Skulle det förklara felbilden?

    #107551

    hotrodder
    Deltagare

    Hum.. den går alltså baklänges? Finns inga mätare specifikt för plus jordade elsystem och definitivt ingen eftermarknads VDO. Alldeles säker på att kablarna sitter rätt baktill på mätaren?
    1, Jord
    2, Plusmatning frän tändningen
    3, Minustrigg från givaren
    4, Plusmatning från ljusomkopplaren till lampan.

    Probset måste sitta där eftersom mätaren helt klart funkar om än med en baklängesfunktion.

    #107554

    Martin
    Deltagare

    Hej,
    ja, dessvärre sitter de rätt. Återstår långskottet/chansningen att kasta om kablaget för att se om de felmärkta.

    Lamporna strömförsörjs helt separat från instrumentbelysningen.
    Jorden tas från en jordpunkt bakom instrumentpanelen. Har också provat att extrajorda givarens ”chassi” till karossen och från samma punkt leda en direktkabel till jord på mätaren.

    #107555

    hotrodder
    Deltagare
    Martin wrote:
    Hej,
    ja, dessvärre sitter de rätt. Återstår långskottet/chansningen att kasta om kablaget för att se om de felmärkta.

    Lamporna strömförsörjs helt separat från instrumentbelysningen.
    Jorden tas från en jordpunkt bakom instrumentpanelen. Har också provat att extrajorda givarens ”chassi” till karossen och från samma punkt leda en direktkabel till jord på mätaren.

    Ta loss sladden från givaren, utan den inkopplad så skall nålen hoppa upp till ”noll” när du vrider på tändningen. Slår den i botten är mätaren antingen fel inkopplad (omkastad +/-) eller fel på den. Chassiet på mätaren är samma som jordstiftet på den. Är inte hundra på om det är nån förbindelse men det ska inte spela nån roll. (prova att ohmäta/”ringa” mellan chassie på mätaren och jordstiftet) Givaren är precis som du testat; sänder en varierad ”noll volt” (jord) till mätaren så den måste vara ordentligt jordad.

    #107565

    Martin
    Deltagare

    Tack för tipsen. Men då givarsladden inte är inkopplad och plus och minus anslutna till respektive pol, hoppar instrumentnålen som en trumpinne upp till max utanför skalan. Jag skall kolla med en annan mätare och återkomma.

    #107572

    Martin
    Deltagare

    Verkar vara den nya givaren som är kass.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)

Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng