Vevaxel 1700 H.P

Forum Modellspecifika forum 95/96 V4 Vevaxel 1700 H.P

• Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2006-06-05 12:47 av .
Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    saabtage
    Deltagare

Hej!

Vad var det för skillnad på en 1700 H.P Vev och en vanlig std 1700 vev?
    Var det någon skillnad?

/// Andreas

saabtage
    Deltagare

Verkligen ingen som vet? Det står 1.7 H P på veven.
    Är det en stålvev?

/// Andreas

christian bruce
    Deltagare

Hej. Jag kan svara med det lilla jag vet och med förbehållet att det inte är riktigt rätt.
    HP-veven är ingen stålvev, men ska vara bättre än de 1700-vevar som SAAB använde sig av. HP-veven är alltså inget som SAAB monterade utan av en ”äldre” omgång, kommer då antagligen i från en Ford 17m eller liknande.

Vad är det då som ska vara bättre?
    Ett bättre gjutgods vilket gav en bättre hållbarhet och oljekanalerna i veven är mer anpassade än vad de var på de som SAAB använde. Här kommer jag inte i håg vad som var skillnaden mer än att HP:n smörjde på ett annat sätt vilket skulle vara till det bättre och även på så vis gav en bättre hållbarhet.

MVH Christian

saabtage
    Deltagare

Tack för svaret!

Finns/Fanns det stålvevar att använda sig av till v4an?
    Är dom bättre än H.P?

/// MVH Andreas

turbokongen
    Deltagare

Hvordan kan man se om man har HP, saab eller stålvev?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.

Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du användandet av kakor. mer information

Dina kakinställningar för denna webbplats är satt till "tillåt kakor" för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter använda webbplatsen utan att ändra dina inställningar för kakor eller om du klickar "Acceptera" nedan så samtycker du till detta.

Stäng